Τον Ιούνιο του 1976, το Golf GTI Mk1, με τιμή 13.850 γερμανικά μάρκα, έκανε το ντεμπούτο του στη Γερμανία, πριν καταφέρει να γίνει «σουξέ» στην Ευρώπη. Λίγους μήνες νωρίτερα, οι Γάλλοι είχαν παρουσιάσει το Renault 5 Gordini αλλά αυτό δεν πτόησε καθόλου τους φιλόδοξους Γερμανούς.
Το αρχικό σχέδιο ήταν να κατασκευαστούν 5.000 μονάδες αυτής της ειδικής έκδοσης, για να καλυφθεί τουλάχιστον το κόστος ανάπτυξης και επένδυσης. Ωστόσο, τα πράγματα εξελίχθηκαν διαφορετικά, καθώς οι ιθύνοντες της VW δεν είχαν προβλέψει την δημοτικότητα που θα έχει αυτό το ξεχωριστό Golf με τα «μαγικά» γράμματα GTI στη μάσκα!
Με τελική ταχύτητα 185 χλμ/ώρα, επιτάχυνση 0-100 σε 9,6” (ήταν εκπληκτικά στατιστικά στα μέσα της δεκαετίας του ’70), μαύρα «φρυδάκια» στους θόλους των τροχών, μεγαλύτερη μπροστινή αεροτομή, μαύρο πλαίσιο γύρω από το πίσω παράθυρο αντι για το συνηθισμένο χρώμιο, κόκκινο σιρίτι γύρω απο τη μάσκα, σπορ μπάκετ καθίσματα με καρώ σκοτσέτζικες ταπετσαρίες, πόμολο ταχυτήτων ίδιο με το μπαλάκι του γκολφ και ένα τριάκτινο τιμόνι με σπορτίφ σχεδιασμό, το νέο «πουλέν» του Βόλφσμπουργκ, ήταν θέμα χρόνου να γίνει ανάρπαστο απο τους εραστές της οδήγησης.
Οι διαφορές απο το απλό Golf, αφορούσαν το χαμήλωμα του αυτοκινήτου κατά 20 χλστ, οι μπροστινοί δίσκοι των 239 χλστ έγιναν αεριζόμενοι, τοποθετήθηκε ενισχυμένο σερβόφρενο, τα ελαστικά ήταν πλέον διαστάσεων 175/70/13 σε ζάντες φάρδους 5,5 ιντσών, ενώ τοποθετήθηκαν αντιστρεπτικές μπάρες μπρος και πίσω.
Οι απαραίτητες για την αρχή 5.000 μονάδες του Golf GTI Mk1, κατέληξαν τελικά στις 461.690 μονάδες, (η παραγωγή GTI εκτοξεύτηκε από 50 την ημέρα σε 500), σηματοδοτώντας έτσι το πιο επιτυχημένο σπορ χάτσμπακ στον κόσμο.
Κινητήρας
Ο 4 κύλινδρος σε σειρά τοποθετημένος εγκάρσια, σχεδόν τετράγωνος (79,5 x 80 mm), 8 βάλβιδος κινητήρας των 1.588 κ.εκ, με συμπίεση 9,5:1 και τον κωδικό ΕΑ827 που «φορούσε» αρχικά το Audi 80 GTE, διαθέτοντας έγχυση καυσίμου K Jetronic της Bosch, είχε απόδοση 110 άλογα στις 6.100 σ.α.λ και ροπή στρέψης 14 κιλών στις 5.000 σ.α.λ., μπήκε «κουτί» στο Golf, δίνοντάς του αναλογία βάρους – ισχύος 7,4 κιλά ανα ίππο! Το κιβώτιο στην αρχή ήταν 4άρι με σχετικά κοντές σχέσεις, ενώ στην συνέχεια της σειράς έγινε 5άρι το 1979.
Στο δρόμο
Τα 810 κιλά του αμαξώματος σε συνεργασία με τον ροπάτο και αξιόπιστο 8V 1600άρη κινητήρα, το εκσφενδόνιζαν με την δυναμική απόκριση του κινητήρα στα φανάρια, αλλά και από στροφή σε στροφή, όπως κανένα άλλο αυτοκίνητο της κλάσης του, σηκώνοντας συνήθως τον εσωτερικό πίσω τροχό του. Στις υπόλοιπες ήσυχες βόλτες μέσα στην πόλη, το Golf GTI συμπεριφερόταν σαν ένα απλό χρηστικό Golf. Οι σκληρότερες αναρτήσεις και το χαμήλωμα του σασί, το έκαναν να μην παιρνει καθόλου κλίση στις στροφές με τον οδηγό να ελέγχει σχετικά εύκολα, τυχόν «παραστρατήματα» απο την όποια «χλωμή» υποστροφή, με το μη υποβοηθούμενο τιμόνι. Όλα αυτά βέβαια, αρκετό καιρό πριν έρθει στην κατηγορία ο αμφισβητίας διεκδικητής, το Peugeot 205 Gti και καθίσει στον «θρόνο»!
Ετυμηγορία
Αυτό το εκρηκτικό ταπεραμέντο του Golf GTI (Grand Turismo Injection) πρώτης γενιάς, καθώς και η ομοιογένεια του, ήταν το σήμα κατατεθέν της κατηγορίας των καυτών χάτσμπακ και η μαγική «συνταγή», που το καθιέρωσε ως το αρχέτυπο συναρπαστικό Gti στα μάτια του κόσμου.