Opel Calibra: ο Τσάρος των κουπέ!

Opel Calibra: ο Τσάρος των κουπέ!

Ίσως το πιο όμορφο δίπορτο κουπέ του προηγούμενου αιώνα.  Η Opel με το Calibra και τις συνεχείς μηχανικές αναβαθμίσεις του την δεκαετία του ’90, έδειξε σε όλους «πως το τρίβουν το πιπέρι», παρουσιάζοντας ένα ευμεγέθες μπροστοκίνητο κουπέ, που έβαζε φωτιά στο δρόμο και προκαλούσε  αμέτρητα καρδιοχτύπια και ζήλεια, στους φαν αλλά και στους ιδιοκτήτες όλων των «καυτών» σπορ αυτοκινήτων της εποχής!

Το 1989 οι Γερμανοί της Opel, αποφάσισαν να κάνουν μια κίνηση ρουά – μάτ στην σκακιέρα των σπορτ κουπέ, ανεβάζοντας τον πήχυ αρκετά ψηλά. Πατώντας πάνω στο σασί του Vectra Α, σχεδίασαν ένα πρωτοποριακό για την εποχή του κουπέ, το οποίο συν τοις άλλοις, διέθετε απο τους πιο χαμηλούς συντελεστές αεροδυναμικής (Cd 0,26). Απο το αδελφό Vectra, το νέο «πουλέν» της Γερμανικής εταιρείας, δανείστηκε επίσης αυτούσιο το ταμπλό του, για μεγαλύτερη οικονομία στην παραγωγή.

Ηταν σαφής η επιδίωξη της εταιρίας να αντικαταστήσει τα πολύ επιτυχημένα αλλά γερασμένα ήδη πισωκίνητα Manta και Monza, με ένα φρέκο αντικαταστάτη, που θα διέθετε σπορτίβικη σιλουέτα και ζωηρές επιδόσεις. Η σπορ γραμμή στον σχεδιασμό του Calibra, παίρνει τα εύσημα ακόμα και σήμερα, καθώς δεν μπορούσες να το μπερδέψεις οπτικά με κανένα άλλο. Ειδικά κοιτώντας το απο πίσω, το αυτοκίνητο το ερωτευόσουν με την πρώτη ματιά!

Μηχανικά μέρη

Αρχικά υπήρξαν δύο δίλιτρες (1998 κ.εκ) εκδόσεις, με 8βάλβιδο και 16βάλβιδο καπάκι σε ένα εντελώς τετράγωνο (86x86mm) εξ ολοκλήρου αλουμινένιο κινητήρα. Η πρώτη, φορούσε τον δίλιτρο ροπάτο κινητήρα του Vectra με τα 115 άλογα, τιμή ισχύος αξιοπρεπέστατη που όμως δεν έβαζε φωτιά στην άσφαλτο, αλλά κατόρθωνε άνετα να ξεπερνά τα 200 χλμ τελικής ταχύτητας.

Η δεύτερη και περισσότερο ισχυρή, με σχέση συμπίεσης 10,5:1, φορούσε τον ίδιο κορμό κινητήρα, αλλά με16 βάλβιδο καπάκι και 2 εκκεντροφόρους επικεφαλής, ανεβάζοντας την ιπποδύναμη στα 150 άλογα στις 6.000 σ.αλ, με την ροπή στρέψης να βρίσκεται στα 19,6 κιλά στις 4.800 σ.α.λ. Το μηχανικό σύνολο υποστηριζόταν απο έμμεσο ηλεκτρονικό ψεκασμό, καθώς και απο την ηλεκτρονική ανάφλεξη Motronic M 2,5 της Bosch.Όπως ήταν φυσικό, οι εγκάρσια τοποθετημένοι κινητήρες έδιναν την ισχύ τους στους μπροστινούς τροχούς.

Τα φρένα στο 16V Calibra, αποτελούνταν απο αεριζόμενους δίσκους μπροστά και απλούς πίσω, ενώ οι αλουμινένιες 15άρες ζάντες των 6,5 ιντσών, «φορούσαν» ελαστικά σε διαστάσεις 205/55. Οι ανεξάρτητου τύπου αναρτήσεις του, περιελάμβαναν γόνατα μακ Φέρσον μπροστα με ελατήρια, αμορτισέρ και αντιστρεπτική ράβδο, ενώ πίσω υπήρχαν υστερούντες βραχίονες, ελατήρια, αμορτισέρ και αντιστρεπτική. Το αυτοκίνητο ήταν αρκετά πιο γρήγορο απο το 8βαλβιδο, αφου για τα 0-100 χρειαζόταν μόνο 8,6”, με τα 400 μέτρα απο στάση να καλύπτονται σε 16,2” και το χιλιόμετρο σε 29”. Η έκδοση αυτή, γνώρισε αξιοσημείωτη εμπορική επιτυχία, αφου διέθετε ταχύτητα, αξιοπιστία, ευρυχωρία, ελκυστικό παρουσιαστικό και πλήρη εξοπλισμό, σε αρκετά προσιτή τιμή απόκτησης.

Και τετρακίνητο!

Οι τεχνικοί της Opel κατάλαβαν νωρίς την ευπάθεια της μεγάλης ισχύος αποκλειστικά στους μπροστινούς τροχούς. Βελτίωσαν έτσι την επόμενη χρονιά το τράξιον του αυτοκινήτου, παρουσιάζοντας την τετρακίνητη έκδοσή του το Calibra 16V 4×4, η οποία μπορούσε να βάζει τώρα όλη την ιπποδύναμη στο δρόμο, διατηρώντας σχεδόν απαράλακτες τις επιδόσεις. Είχαν φτιάξει οι Γερμαναράδες το απόλυτο όπλο; ή όχι ακόμα;

Και Turbo!

Το δεύτερο 6μηνο του 1991, η Opel απέσυρε απο την γκάμα της το 16V Calibra 4×4 και στον ίδιο «πασπαρτού» κινητήρα, πρόσθεσε ενα τούρμπο της ΚΚΚ, με υγρόψυκτο εναλλάκτη αέρα – αέρα, χαμήλωσε την συμπίεση στο 9:1, διατηρώντας την τετρακίνηση, παρουσιάζοντας το νεό Calibra turbo 4×4, αφήνοντας άφωνο τον ανταγωνισμό, αλλά και τους λάτρεις των επιδόσεων. Το αυτοκίνητο τώρα απέδιδε 204 αφηνιασμένα άλογα στις 5.600 σ.α.λ, με την ροπή των 28 κιλών να είναι παρούσα απο τις 2.400 σ.α.λ!

Το βαρύτερο (πριν 1185) τώρα 1380 κιλών κουπέ, με τα 6,8 κιλά στον ίππο και με νέο 6άρι μηχανικό κιβώτιο, έφτανε τα 0 -100 απο στάση σε 6,8”, χρειαζόταν 27” για το χιλιόμετρο, ενώ το κοντέρ άγγιζε τα 245 χλμ τελικής ταχύτητας! Οι τροχοί όπως ήταν αναμενόμενο, μεγάλωσαν σε διαστάσεις 205/50/16. Η Opel τα είχε καταφέρει! Διέθετε πλέον το απόλυτο όπλο στις κατηγορίες GT και Gti, ενώ ήταν το πρώτο κουπέ σε πωλήσεις σε αρκετές αγορές.

Και με V6!

Ο πυρετός των ανθρώπων στο Μπόχουμ για δημιουργικούς πειραματισμούς πάνω στο Calibra, δεν έδειχνε να πέφτει! Ήθελαν το κορυφαίο τους κουπέ, να αποκτήσει ιδιαίτερο πρεστίζ και να απευθυνθεί κατά μέτωπο στους αγοραστές της ελιτίστικης κατηγορίας των Grand Tourism αυτοκινήτων. Έτσι το 1993, χωρίς συμβιβασμούς στις επιδόσεις, τοποθέτησαν εναν 24 βάλβιδο κινητήρα 2.498 κέκ σε διάταξη V, ο οποίος έδινε κίνηση στους εμπρός τροχούς μέσω ενός κιβωτίου 5 σχέσεων.

Με συμπίεση 10,8:1, ο «πληθωρικός» υπερτετράγωνος (81,6×79,6 mm) V, έίχε απόδοση 170 ίππων στις 6.000 σ.α.λ και ροπή 22,7 κιλών στις 4.200 σ.α.λ, κινώντας ιδιαίτερα σβέλτα το 1.330 κιλών αμάξωμα αφού διέθετε αναλογία ισχύος – βάρους 7,8 κιλά ανά ίππο. Έτσι τα 0-100 απο στάση έρχονταν εύκολα σε 7,8”, με την τελική να αγίζει τα 237 χλμ την ώρα. Τα φρένα αποτελούνταν απο αεριζόμενους δίσκους μπροστα των 284 χλστ και απλούς πίσω των 270 χλστ. Η φιλοσοφία της ανάρτησης παρέμεινε η ίδια, ενώ οι τροχοί περιελάμβαναν 6άρες ζάντες σε φάρδος και 15 ίντσες σε διάσταση, με ελαστικά 205/55. Το «μεγάλο» Calibra, είχε περισσότερο βελούδινη λειτουργία, πιο ομαλά ξεσπάσματα και αποτελούσε έναν ακούραστο ταξιδευτή με πολιτισμένο χαρακτήρα, που μπορούσε να «καταπίνει» αθόρυβα μεγάλες αποστάσεις.

Οι τίτλοι τέλους στην θρυλική σειρά των Opel Calibra, έπεσαν το 1997, ενώ με την νέα χιλιετία τα γρήγορα μοντέλα της εταιρείας απέκτησαν το λογότυπο OPC!


About the author


Δείτε επίσης

Τεστ: Μπορείς να βρεις ποιο αυτοκίνητο θα γεμίσει πρώτο σε 20″; 

Τεστ: Μπορείς να βρεις ποιο αυτοκίνητο θα γεμίσει πρώτο σε 20″; 

Λάστιχα αυτοκινήτου: Το τεστ του νομίσματος που δείχνει αν πρέπει να τα αντικαταστήσετε

Λάστιχα αυτοκινήτου: Το τεστ του νομίσματος που δείχνει αν πρέπει να τα αντικαταστήσετε

Πλύσιμο αυτοκινήτου στον ήλιο: 7 Λόγοι γιατί δεν είναι καλή ιδέα;

Πλύσιμο αυτοκινήτου στον ήλιο: 7 Λόγοι γιατί δεν είναι καλή ιδέα;

4 Μύθοι για το ψυκτικό υγρό: Μπορώ να αναμείξω παλιό και νέο ψυκτικό υγρό;

4 Μύθοι για το ψυκτικό υγρό: Μπορώ να αναμείξω παλιό και νέο ψυκτικό υγρό;

F1: Ο εκνευρισμός του Φερστάπεν στο Ιταλικό GP και η σχέση του με τη Redbull

F1: Ο εκνευρισμός του Φερστάπεν στο Ιταλικό GP και η σχέση του με τη Redbull

Μπαταρία αυτοκινήτου: Πώς και πότε να την αποσυνδέσετε

Μπαταρία αυτοκινήτου: Πώς και πότε να την αποσυνδέσετε