Το Niva είναι ένα αληθινό τζίπ «πολυεργαλείο», που δεν κοστίζει «ένα σκασμό λεφτά», δείχνοντας στη πράξη ότι διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά, που αποδεικνύουν τις εκτός δρόμου δυνατότητές του, δηλαδή συνεχή μετάδοση της κίνησης στους τέσσερις τροχούς, δυνατότητα μπλοκαρίσματος του κεντρικού διαφορικού, επιλογή σε «αργό-γρήγορο», μεγάλη απόσταση από το έδαφος, σφικτό αυτοφερόμενο αμάξωμα και ειδικά σχεδιασμένη ανάρτηση, που εξασφαλίζει άνεση για τους επιβάτες τόσο εντός, όσο και εκτός δρόμου.
Ήταν αρχές του 2001 στην καρδιά του χειμώνα, όταν στο περιοδικό που εργαζόμουν τότε, αποφασίστηκε να κάνουμε μια εκτός δρόμου χωμάτινη «τουρνέ» στη Βόρειοδυτική Ελλάδα, με πορεία αποκλειστικά μέσα από τα βουνά, η οποία θα ξεκινούσε από την Λαμία και θα κατέληγε στις Πρέσπες.
Για την αποστολή αυτή, είχαν επιλεγεί δανεισμένα απο τις περισσότερες αντιπροσωπείες, 20 ολοκαίνουργια τετρακίνητα «τζιπ» και SUV, έτσι ώστε να κάνουμε το απόλυτο συγκριτικό τεστ, σε πραγματικές συνθήκες αναρρίχησης και πορείας, σε λάσπη, βροχή, χιόνι και κακοτράχαλα εδάφη.
Ήταν πραγματικά ένα άκρως διαφωτιστικό τρόφυ, όσον αφορά τις πραγματικές δυνατότητες εκτός δρόμου του κάθε αυτοκινήτου ξεχωριστά.
Κάπου στο μέσον της διαδρομής σε κάποιο βουνό, με ενάμισυ μέτρο χιόνι εκατέρωθεν του δασικού δρόμου και «μπόλικη γκρεμίλα», το κομβόι μας ξαφνικά ακινητοποιήθηκε, αφού το Γαλλικό SUV, που από απειρία μας είχαμε βάλει πρώτο, κόλλησε στο παχύ χιόνι.
Πανικός, φτυάρια έξω, σκάψιμο πέτρες και κλαδιά κάτω από τις ρόδες και μπόλικο άγχος. Και εκεί που «παλεύαμε» με το χιόνι, ακούμε να έρχεται «με τα όσα», ένα Lada Niva, με κάτι δασικούς πάνω ή κυνηγούς δεν ξεχώρισα, και να περνάει όλο το κομβόι από δεξιά, χωρίς να κόψει ταχύτητα, το μισό πάνω στο δρόμο και το μισό στο χάος κορνάροντας κιόλας επιδεικτικά. Πωωω… είπαμε όλοι.
Κοίτα τον Ρώσσο που ξεφτίλησε τζιπ εκατομμυρίων ευρώ, σε χρόνο dt… Αφού ξεκολλήσαμε τον Γάλλο με την βοήθεια του «εργάτη» που διέθετε το δεύτερο Pajero, συνεχίσαμε την πορεία μας.
Θυμάμαι σε άλλη εποχή επίσης, να κατεβαίνω σβέλτα τον παλιό ασφάλτινο Μπράλλο με τις απανωτές και με ανάποδη κλίση στροφές, οδηγώντας ένα ταπεινό Fiat Tipo 1,4 και από πίσω να μου «παίζει» τα φώτα ένα Niva να κάνω δεξιά. Με έπιασε τότε το γινάτι, αλλά όσο και να γραμμωνόμουνα στις στροφές, όσο και να αργούσα στα φρένα, εκείνο εκεί κολλημένο στο προφυλακτήρα μου.
Τελικά η τετρακίνηση με νίκησε!
Viva Niva
Το σύμβολο της ρωσικής κρατικής αυτοκινητοβιομηχανίας, ξεκίνησε να παράγεται από το 1975 μέχρι και σήμερα με μικρές παραλλαγές στα περιφερειακά του εξαρτήματα και στον εσωτερικό διάκοσμο, αλλά στη βάση του μηχανικά παραμένει το ίδιο.
Είναι παγκόσμια το μακροβιότερο αυτοκίνητο που καταφέρνει να συνδυάζει απίστευτες δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου σε προσιτή τιμή αγοράς.
Ορίτζιναλ 4×4 με την βούλα! Το μυστικό της επιτυχίας του, έχει να κάνει με το dna του κατασκευαστή, που ήθελε να φτιάξει ένα αυτοκίνητο παντός καιρού, για απροβλημάτιστες μετακινήσεις στις χαοτικές λασπωμένες και τις περισσότερες φορές χιονισμένες ρωσικές στέπες τόσο για εργασία, όσο και για μετακίνηση και γιατί όχι να το εξάγει κιόλας…
Έπρεπε επίσης να μπορεί να «ισοπεδώνει» κοτρώνες, χαντάκια και νεροφαγώματα. Έτσι το βάρος δόθηκε στην μελέτη της σχεδίασης στο αμάξωμα και στο σασί, που έγιναν ένα ως αυτοφερόμενο, για αυξημένη ακαμψία που έδινε μεγαλύτερη αντοχή στις καταπονήσεις και στις στρεβλώσεις και συνάμα ήταν και ελαφρύτερο.
Σειρά είχε η ανάρτηση που έπρεπε να προσφέρει άνεση, αλλά παράλληλα να κατορθώνει να περνά αλώβητη από παντού. Η εμπρός ανάρτηση είναι ανεξάρτητη με διπλά ψαλίδια, ελικοειδή ελατήρια και αντιστρεπτική ράβδο.
Αυτή εξασφαλίζει καλύτερη οδική συμπεριφορά, καλύτερο κράτημα σε σχέση με τον άκαμπτο άξονα και μεγαλύτερη άνεση για τους επιβάτες, καθώς φιλτράρει καλύτερα τις ανωμαλίες του εδάφους.
Η πίσω ανάρτηση, περιλαμβάνει άκαμπτο άξονα, ελικοειδή ελατήρια, τέσσερις διαμήκεις συνδέσμους και αντιστρεπτική ράβδο. Η διάταξη αυτή, εξασφαλίζει την απαιτούμενη αντοχή στη σκληρή χρήση, όπως και αυξημένη ελευθερία άρθρωσης, καθώς ο άξονας μπορεί να παίρνει πολύ μεγάλες κλίσεις σε σχέση με το αμάξωμα και να διατηρεί κάθε στιγμή τους τροχούς σε επαφή με το έδαφος.
Οι πρόβολοι επίσης εμπρός και πίσω είναι μικροί, ώστε το Niva να μπορεί να περνά εύκολα πάνω από τα διάφορα εμπόδια που τυχόν συναντήσει. Η σημαντική απόσταση του δαπέδου του Niva από το έδαφος, εξασφαλίζει επίσης την υπερπήδηση εμποδίων χωρίς προβλήματα.
Τώρα οι γωνίες προσέγγισης ράμπας και διαφυγής είναι από τις μεγαλύτερες στην κατηγορία, κάτι που οφείλεται στην ιδανική επιλογή του μήκους, του μεταξονίου και των προβόλων. Τελευταίο και ιδιαίτερα σημαντικό για ένα τετρακίνητο είναι η μετάδοση.
Οι Ρώσοι μηχανικοί της Lada, εξόπλισαν το Niva με μόνιμη τετρακίνηση και 3 διαφορικά. Το κεντρικό το εμπρός και το πίσω. Τα δύο έξτρα λεβιεδάκια δίπλα στον κεντρικό λεβιέ ταχυτήτων, είναι το ένα για να μπλοκάρει το κεντρικό διαφορικό με τα άλλα δύο διαφορικά και το δεύτερο για την επιλογή αργό – γρήγορο με κοντύτερες σχέσεις μετάδοσης για αυξημένη ελκτική ικανότητα όπου χρειαστεί.
Τέλος το ρωσικό τάνκ διατίθεται με δύο αξιόπιστους κινητήρες, έναν των 1600 κ.εκ. με απόδοση 69 ίππους στις 5000 σ.α.λ. και ροπή στρέψης 118 Nm στις 3000 σ.α.λ. που διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενο καρμπυρατέρ και έναν των 1700 κ.εκ. με ισχύ 80 ίππων στις 5400 σ.α.λ. και ροπή 131 Nm στις 3000 σ.α.λ.,ο οποίος διαθέτει ηλεκτρονικό ψεκασμό μονού σημείου.
Στην πρώτη περίπτωση, η τελική αγγίζει τα 120 χλμ/ώρα ενώ στην δεύτερη τα 135.
Συνοψίζοντας
Ένα τίμιο όχημα, προορισμένο για σκληρή χρήση, που κάνει τα πάντα χωρίς να κολλάει πουθενά, ορόσημο στα εκτός δρόμου καθαρόαιμα τζίπ, ίσως μαζί με το land rover και το renegade, απλό χωρίς ηλεκτρονικές γκατζετιές, κάνει τα πάντα στο 1/5 της τιμής των άλλων life style 4×4 .
Το νέο Lada Niva 4×4, διατίθεται πλέον στην ελληνική αγορά και με πέντε πόρτες με αυξημένο μήκος κατά 0,5 μέτρα, συνεχίζοντας επάξια την 40ετη ιστορία του.