Site icon TheCars.gr

Fox MEBEA: η αλεπού στο παζάρι

Το Fox ήταν ένα από τα «τζιποειδή» που γέμισαν την Ελλάδα μέχρι την μέση της δεκαετίας του ’80, ευνοημένα από ένα νόμο, που τους επέτρεπε να χαρακτηρίζονται επαγγελματικά οχήματα και καρατομήθηκε παρασύροντας μαζί του και την ίδια την Ελληνική εταιρεία κατασκευής του, την ΜΕΒΕΑ, όταν οι σχετικές ευνοϊκές συνθήκες έπαψαν πλέον να ισχύουν.

Ήταν αρχές της δεκαετίας του ’80, όταν ο πατέρας πάρκαρε κάτω απο το σπίτι, ενα ολοκαίνουργιο πορτοκαλί γυαλιστερό Fox που το αγόρασε για τις μεταφορές του μαγαζιού. Γεμάτος ανυπομονησία, του ζήτησα να το πάω μια βόλτα και εκείνος όχι ιδιαίτερα πρόθυμα, μου πέταξε τα κλειδιά στο τραπέζι, λέγοντας μου με αυστηρό ύφος: «είναι άστρωτο ακόμα μην το σκίσεις». Θυμάμαι το πήγα μέχρι την Βάρκιζα και ένιωθα να με κοιτούν αμήχανα ένα σωρό μάτια στο δρόμο, αφού το φοξάκι δεν είχε ακόμα κυκλοφορήσει σε μεγάλο αριθμό στους δρόμους της  Αθήνας.

Στο δρόμο

Νευρικό και εύστροφο λόγω του μικρού σε κυβισμό 848 κ.εκ υποτετράγωνου 8v κινητήρα, αλλά και πολύ θορυβώδες στην πορεία, τόσο απο το μοτέρ (που τροφοδοτούσε ενα μονό SU καρμπυρατέρ), όσο και απο το 4άρι σασμάν. Σβέλτο σε κάθε αλλαγή λόγω του αλουμινένιου πλαισίου, του αλουμινένιου κινητήρα και του πλαστικού αμαξώματος απο ίνες γυαλιού (φαιμπεργκλας,) που διατηρούσαν το βάρος στα 530 κιλά! Το «μακρύ» σε σχέσεις σασμάν, αντισταθμιζόταν απο τους λιλιπούτειους 10ρηδες τροχούς, με πλάτος μόνο 3,5 ίντσες που «φορούσαν» λάστιχα πλάτους 145.

Αν έβρισκες γλιστερό οδόστρωμα, μπορούσες να κάνεις παιχνίδια με την πίσω κίνηση, αλλα το κοντό μεταξόνιο (2,14m) και το ελαφρύ αμάξωμα, δεν συγχωρούσε την υπερβολή και «σβούριζες» σε χρόνο dt. Τα 38 άλογα του κινητήρα της εγγλέζικης Reliant στις 5.500 σ.α.λ, δεν έβαζαν φωτιά στην άσφαλτο, με την ροπή όμως των 60 Nm να έιναι παρούσα απο τις 3.000 σ.α.λ.

Ταμείο

Στα συν του αυτοκινήτου η εύκολη μετακίνηση μέσα στη πόλη και ιδιάιτερα στο παρκάρισμα λόγω των μικρών του διαστάσεων, η οικονομία στη κατανάλωση, αλλά το πιο βασικό ήταν ότι το αμάξι δεν σκούριαζε ποτέ, κάτι που εκτιμήθηκε σαν ενοικιαζόμενο στα νησιά του Αιγαίου που τα περισσότερα τα «τρώει» η αλμύρα!

Η τεράστια διαφορά στην αντιμετώπιση της αυτοκινητιστικής κουλτούρας μεταξύ χωρών, φαίνεται από το ότι για το βρετανικό Reliant Fox, το οποίο παρήχθη μόνο σε 600 μονάδες, υπάρχουν άπειρα δημοσιεύματα και πηγές, ακόμα και fan club, ενώ το ελληνικό ΜΕΒΕΑ Fox, με απείρως μεγαλύτερο σχετικό βάρος στην αυτοκινητοβιομηχανία μας και 3.000 μονάδων που παράχθηκαν εδώ, ουσιαστικά ξεχάσθηκε!

Η ιστορία της Ελληνικής ΜΕΒΕΑ

H MEBEA  A.E ιδρύθηκε από τον Απόστολο Τσιμωνίδη και τον Σταύρο Βιττώρια. Αρχικά οι επιχειρηματίες ασχολήθηκαν με το εμπόριο δίτροχων. Οι ίδιοι είχαν από το 1958, την αντιπροσωπεία των γερμανικών μοτοποδηλάτων και μοτοσυκλετών Zundapp, με έδρα στην οδό Πατησίων 31.
Σύντομα η δραστηριότητά της επεκτάθηκε πέρα από το εμπόριο και ασχολήθηκε με την κατασκευή δικύκλων και τρικύκλων. Η ΜΕΒΕΑ (Μεσογειακές Επιχειρήσεις Βιομηχανίας Εμπορίου Αντιπροσωπειών Α.Ε), ανέλαβε το 1964, την εισαγωγή στα οχήματα της βρετανικής Reliant. Σύντομα θα ξεκινούσε η συνεργασία μεταξύ των δύο εταιρειών στον τομέα της παραγωγής.

Αρχικά αφορούσε τη συναρμολόγηση των τρίκυκλων Reliant Robin και TW9 (επιβατικού & επαγγελματικού αντίστοιχα). Και στις δύο περιπτώσεις, πολλά από τα εξαρτήματα προέρχονταν από τοπικούς προμηθευτές. Στα τέλη της δεκαετίας του ’70, η ΜΕΒΕΑ σχεδίασε ένα μικρό τετράτροχο επαγγελματικό όχημα, το MEBEA FOX. To αμάξωμά του ήταν από πολυεστέρα- ίνες γυαλιού και ο κινητήρας του των 848 κ.εκ., προερχόταν από τη Reliant. Για να πάρει έγκριση τύπου, το όχημα στάλθηκε στη Μ. Βρετανία. Η εγχώρια προστιθέμενη αξία ανερχόταν σε 60%. Το FOX κατασκευάστηκε μέχρι το 1983, οπότε και η MEBEA είχε περάσει σε φάση ύφεσης έως την παύση των εργασιών της το 1984. Αργότερα τα σχέδια του FOX χρησιμοποίησε η ίδια η Reliant στην Αγγλία.

 

 

 

Exit mobile version