Από όσα αυτοκίνητα είχα στην κατοχή μου, η δίπορτη 3άρα «μπέμπα» της σειράς Ε21 στα 1600 κ.εκ, ήταν το μοναδικό που μου ενέπνεε σταθερότητα στην εθνική, στα μακρινά μου ταξίδια που έκανα ανα την Ελλάδα!
Ευθύβολο και στημένο έτσι απο το εργοστάσιο με το σπαστό πίσω διαφορικό να «βιδώνει» στην άσφαλτο, αρκεί αυτή να ήταν στεγνή. Στην υποψία βροχής, με ελάχιστα γλιστερό οδόστρωμα, εάν δεν την σεβόσουν, η Ε21 γυρνούσε να σε «δαγκώσει» για πλάκα!
Στιβαρό και αξιόπιστο, με κοφτερό τιμόνι, καλοζυγισμένο σασί και σπιρτόζικο ροπάτο μοτέρ, «κατάπινε» τις ευθείες. Με καλή εργονομία και θέση οδήγησης, πάντα ένιωθα μια σιγουριά πίσω απο το τιμόνι της, κάτι που αναπόλησα αρκετά αργότερα, στις μελλοντικές μου «προσθιοκίνητες» επιλογές.
Δεν είναι τυχαίο που η σειρά 3 με τα μοντέλα 315, 316, 318, 320, 320i και 323i της Βαυαρέζικης φίρμας, την απογείωσε στην κυριολεξία, με τις συνολικές της πωλήσεις, να χτυπάνε την κορυφή στα τέλη της δεκαετίας του ’70. H αγαπημένη φροιλάιν των Ελλήνων, απο τον εφοπλιστή μέχρι τον εμποράκο της οδού Αθηνάς, είχε γίνει απρόσμενα αλλά όχι άδικα ανάρπαστη.
Η Ε21, χάραξε ανεξίτηλα τις καρδιές αρκετών «άρρωστων» φίλων της φίρμας, συνεχίζοντας έναν πρωτόγνορο ερωτισμό, που δεν είχε σβήσει για τις γόησσες «μπέμπες», απο την εποχή των 1602 και 2002. Η 3άρα ήταν αναμφισβήτητα ένα αυτοκίνητο με ξεχωριστό στυλ και υψηλή ποιότητα κατασκευής. Μια «μποέμ» δίπορτη μπερλίνα, η οποία στις ακριβές της 6κύλινδρες εκδόσεις, αποτελούσε ένα αυτοκίνητο γοήτρου και επαγγελματικής επιτυχίας.
Οι δίλιτρες εκδόσεις 320 και 320i, ξεχώριζαν απο τις πληβείες μικρότερες αδελφές τους, απο τα διπλά φανάρια στην μάσκα, ενώ στις 6κύλινδρες εκδόσεις και απο τις διπλές απολήξεις των εξατμίσεων στην ουρά. Η 3άρα επίσης ήταν η χαρά των βελτιωτών και των μετατροπών, αφου μπορούσες να κάνεις πολλούς συνδοιασμούς απο την γκάμα των κινητήρων, των καρμπυρατέρ, των σασμάν, και των διαφορικών που υπήρχαν σε αφθονία στα παλιατζίδικα των οδών Λιοσίων, Σ.Πάτση, Α.Φραντζή κλπ.
Τα περισσότερα Ε21 στην χώρα μας ήταν απο την σειρά 316 και σχεδόν τα μισά από αυτά, είχαν «μεταλλαχθεί» με τον καιρό σε δίλιτρα! Η πρώτη σειρά 3, μαζί με αυτές που ακολούθησαν στη συνέχεια, ήταν εκείνη που εδραίωσε στην Ευρώπη και όχι μόνο, την φήμη της Βαυαρέζικης φίρμας και την έκανε βιώσιμη, μέχρι τις μέρες μας.
BMW 323i
Το 1977 ήρθε η κορυφαία 3άρα, με τον κωδικό 323i, διαθέτοντας δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς, η οποία «φορούσε» ένα διαμήκη 6κύλινδρο σε σειρά υπερτετράγωνο (80×76,8 mm) κινητήρα, με χωρητικότητα 2.315 κ.εκ, με τον κωδικό Μ20B23, ο οποίος απέδιδε με την συμπίεση στο 9,5:1, 143 μελωδικούς ίππους στις 5.800 σ.α.λ και 19,2 κιλά ροπής στις 4.500 σ.α.λ.
Η 323i έφτανε αγογγυστα και χωρίς κόπο τα 195 χλμ/ώρα τελικής ταχύτητας, με το καλά κλιμακωμένο 5άρι σπορ κιβώτιο της Getrag (Υπήρξε και ένα κοντύτερο 4άρι με την πρώτη κάτω). Τα 0-100 χλμ απο στάση ερχόντουσαν σε 8,7”, το 400άρι σε 15,9” και το χιλιόμετρο σε 30,0” παρά το βάρος των 1.110 κιλών και τον όχι τόσο καλό αεροδυναμικό συντελεστή Cx 0,46.
Με 7,8 κιλά ανα ίππο, η 323 μόνο αργή δεν ήταν για την εποχή της, αφού ιπποδυνάμεις πάνω απο 125 ίππους ήταν δυσεύρετες. Ο κινητήρας «διαμάντι», διέθετε στροφαλοφόρο χυτευτό και όχι σφυρήλατο, ο οποίος ακουμπούσε σε 7 έδρανα βάσης και διέθετε 12 αντίβαρα για «βελούδινη» λειτουργία και απουσία κραδασμών. Επίσης οι βαλβίδες στον θάλαμο καύσης σχημάτιζαν σχήμα V 22 μοιρών για καλύτερη απόδοση.
Ο ψεκασμός ήταν έμμεσος με σύστημα Κ Jetronic της Bosch. Η ανάρτηση ήταν η τυπική ανεξάρτητη μπροστά με «γόνατα», ελατήρια, αμορτισέρ και αντιστρεπτική, ενώ πίσω υπήρχαν ημι-υστερούντες βραχίονες, ελατήρια, αμορτισέρ και αντιστρεπτική ράβδος. Η 323 σταματούσε με αεριζόμενους δίσκους μπροστά 258 χλστ και απλούς πίσω των 255χλστ. Οι 13άρηδες τροχοί ήταν ατσάλινοι, πλάτους 5,5” με ελαστικά 185/70.
Στο δια ταύτα
Το 323i αποτελούσε το αρχαικό drive to fan πισωκίνητο αυτοκίνητο, αφου ήταν μαζί ανθεκτικό, παιχνιδιάρικο, δυνατό, ταξιδιάρικο, ποιοτικό, ευχάριστο οδηγικά, δρομέας μεγάλων αποστάσεων, το οποίο ανάλογα την διάθεση του οδηγού του εμφάνιζε και τον αντίστοιχο χαρακτήρα! Η συγκεκριμένη αποδείχθηκε best seller με 270.000 πωλήσεις συνολικά!