Καθώς το βρετανικό Mini «έσπαγε τα ταμεία» στις πωλήσεις, η Autobianchi ζήλεψε την δόξα του και αποφάσισε να πάρει ένα κομμάτι απο την πίτα και γιατί όχι αν γινόταν να την πάρει όλη.
Έτσι το 1969 κυκλοφόρησε το πρώτο Α112, σαν ένα 3θυρο χάτσμπακ, που χρησιμοποιούσε την ίδια ακριβώς «αιρετική» για την εποχή διάταξη, με τον κινητήρα τοποθετημένο εγκάρσια και την κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, με οριακά μεγαλύτερες διαστάσεις αμαξώματος. Ο Μαρσέλο Τζαντίνι σχεδιαστής του Μπερτόνε, που έιχε επίσης σχεδιάσει τις Lamborghini Miura, Countach και Diablo, επιλέχτηκε να κάνει την σχεδίαση απο λευκό χαρτί.
Έν τω μεταξύ ένα χρόνο πριν, η Fiat είχε εξαγοράσει την Autobianchi. Έκανε λοιπόν ένα συνδυασμό μεταξύ του Fiat 126 και του Βρετανικού Mini, με φρέσκια σπορ σχεδίαση, χρησιμοποιώντας μια πιο κοντή πλατφόρμα απο το Fiat 128, με τον κινητήρα των 903 κ.εκ, να προέρχεται απο το Fiat 850. Ακολούθησαν 8 γενιές Α112 μέχρι το 1986, που σταμάτησε η παραγωγή του.
Α112 ABARTH
Η Abarth προέρχεται απο το όραμα και την γενναιότητα του Κάρλ Άμπαρθ, ο οποίος κατόρθωσε να να μεταμορφώσει το όραμά του σε μια νέα φιλοσοφία αυτοκινήτων. Η ιστορία της εταιρείας του με σήμα τον σκορπιό, είναι γεμάτη απο καινοτομίες, ρεκόρ και νίκες. Είναι η ιστορία ενός ιδιαιτέρων ικανοτήτων άντρα και των εξελιγμένων αυτοκινήτων του, που άφησαν το δικό τους αποτύπωμα στην Ιταλική και διεθνή αυτοκίνηση.
Ο άνθρωπος θρύλος της Abarth, γεννήθηκε στις 15 Νοεμβρίου 1908 και επειδή ο μήνας αυτός ανήκει ζωδιακά στον σκορπιό, το έμβλημα της εταιρείας έγινε ο σκορπιός, που σημαίνει διασκέδαση, αδρεναλίνη, δύναμη και απόδοση! Τα αυτοκίνητα της Abarth πρέπει να είναι ευκολοδήγητα, απολαυστικά, να έχουν υψηλές επιδόσεις και ισχύ, αλλά πρώτα και πάνω απο όλα, πρέπει να είναι μικρά και «κακά»!
Πάνω σε αυτή την φιλοσοφία, η Fiat η οποία είχε «προσαρτήσει» ήδη την Abarth, έδωσε το πράσινο φως για την παραγωγή μιας σπορ γρήγορης έκδοσης του Autobianchi, που έκανε το ντεπούτο της τον Σεπτέμβριο του 1971. Το μοτέρ των 903 κ.εκ του απλού Α112, πήρε την άγουσα για τα αποδυτήρια και στη θέση του τοποθετήθηκε ένα νέο 982 κ.εκατοστών, που προέκυψαν απο την αύξηση της διαδρομής των εμβόλων. Στη συνέχεια τοποθετήθηκε νέο διπλό καρμπυρατέρ της Weber, νέος «αγριότερος» εκκεντροφόρος και νέα περισσότερο ελεύθερη εξάτμιση.
Το αποτέλεσμα στην ισχύ ήταν 58 ίπποι στις 6.600 σ.α.λ, 13 περισσότερους απο την απλή έκδοση. Στο εσωτερικό, το ταμπλό απέκτησε σπορ όργανα που περιλάμβαναν στροφόμετρο, αμπερόμετρο, καθώς και ενδείξεις για την πίεση και τη θερμοκρασία του λαδιού. Τα σπορ καθίσματα και το σπορ παχύ τριάκτινο τιμόνι, συμπλήρωναν την εικόνα. Αρχικά το A112 Abarth ήταν αποκλειστικά διαθέσιμο σε κόκκινο χρώμα με μαύρο ματ καπό. Το μοναδικό πρόβλημα ήταν, ότι σε κάποια Α112 Abarth, παρουσιαζόταν υπερθέρμανση του λαδιού στον κινητήρα, ζήτημα που λύθηκε με την έλευση της 2ης σειράς του μοντέλου, όπου τοποθετήθηκε έξτρα ψυγείο λαδιού.
Οι Ιταλιάνοι της Abarth όμως, ζητούσαν το κάτι παραπάνω και τέσσερα χρόνια αργότερα, παρουσίασαν την ακόμα πιο «σβέλτη» έκδοση με 12 περισσότερα άλογα, ανεβάζοντας τον κυβισμό στα 1050 κ.εκ. Ο νέος 8βάλβιδος υποτετράγωνος (67,2 x 74 mm) κινητήρας, με το αλουμινένιο καπάκι και την συμπίεση στο 10,4:1, απέδιδε πλέον 70 άλογα στις 6.600 σ.α.λ και σχεδόν 9 κιλά ροπής στις 4.200 σ.α.λ., διαθέτοντας επι πλέον και 5άρι κιβώτιο. Οι νίκελ προφυλακτήρες και τα πλαίσια των προβολέων αντικαταστάθηκαν με μαύρα στοιχεία, ενώ πλέον στον πλήρη εξοπλισμό, διαθέσιμες ήταν οι ζάντες ελαφρού κράματος με το σήμα του σκορπιού στον «αφαλό» και το πίσω θερμαινόμενο τζάμι.
Το Α112 Abarth, πούλησε μέσα σε 15 χρόνια 120.000 αντίτυπα απο τα συνολικά 1.254.000 Α112, δείχνοντας την δίψα της νεολαίας και όχι μόνο, για ένα «ζωντανό» μικρό διασκεδαστικό αυτοκίνητο, με προσιτό σέρβις και ανταλλακτικά.
Και στην αρένα!
Το μικρό του βάρος (700 κιλά), το κοντό μεταξόνιο και ο σπορ χαρακτήρας του, το έκαναν περιζήτητο στους αγώνες αυτοκινήτου, τόσο στις αναβάσεις όσο και στα ράλι. Με ενα ρολ μπαρ, ένα πυροσβεστήρα, ζώνες 4 σημείων και «ποδιά» απο κάτω για την προστασία του κάρτερ, η Fiat με «μαμά» όλα τα αυτοκίνητα, έφτιαξε τον θεσμό Campionato A112 Abarth, που διήρκεσε απο το 1977 εως το1984, δίνοντας την ευκαιρία σε νέους οδηγούς να αναδειχθούν.
Μέσα απο αυτόν τον θεσμό, αναδείχθηκαν μερικοί διάσημοι Ιταλοί οδηγοί αγώνων όπως οι Ατίλιο Μπέτεγκα, Φαμπρίζιο Ταμπατόν και Τζιανφράνκο Κούνικο. Επίσης το 2010 καθιερώθηκε ένα ξεχωριστό τρόπαιο στους αγώνες αναβάσεων ιστορικών αυτοκινήτων για τα Α112, με την ονομασία Trofeo A112 Abarth. Τέλος στη χώρα μας, το Abarth, αποτέλεσε το αυτοκίνητο του Ενιαίου πρωταθλήματος το 1977.