Site icon TheCars.gr

Υβριδικά αυτοκίνητα: Ποιοι τύποι υπάρχουν – Αξίζει να αγοράσετε;

Υβριδικά αυτοκίνητα: Ποιοι τύποι υπάρχουν - Αξίζει να αγοράσετε

Photo: rf123

Αν δεν είστε λάτρης των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ο κόσμος των αυτοκινήτων μπορεί να είναι γεμάτος με μπερδεμένη ορολογία.

Από ακρωνύμια όπως το VED (Vehicle Excise Duty, το οποίο είναι ουσιαστικά ο φόρος κυκλοφορίας) έως ιδιωματισμούς όπως η αναφορά σε μη αξιόπιστα αυτοκίνητα ως «λεμόνια», υπάρχει αρκετή αργκό για να σας ζαλίσει.

Ενώ ο όρος ηλεκτρικό όχημα (ή EV) είναι προφανής, ο όρος «υβριδικό» δεν είναι τόσο απλός. Στην πραγματικότητα, υπάρχουν 4 διαφορετικοί τύποι, μερικοί με πολύ λεπτές διαφορές.

Τα συμβατικά υβριδικά, είναι αυτά με κινητήρα εσωτερικής καύσης (συνήθως βενζίνη) με μια συμπληρωματική μικρή μπαταρία και ηλεκτρικό κινητήρα.

Ποιοι είναι οι διαφορετικοί τύποι υβριδικού αυτοκινήτου;

  1. Υβριδικό ηλεκτρικό όχημα (HEV)
  2. Plug-in υβριδικό ηλεκτρικό όχημα (PHEV)
  3. Ήπια υβριδικά οχήματα (MHEV)
  4. Ηλεκτρικό όχημα με επέκταση αυτονομίας (REEV)

1. Υβριδικό ηλεκτρικό όχημα (HEV)

Ένα υβριδικό ηλεκτρικό όχημα διαθέτει ενσωματωμένη μπαταρία και ηλεκτρικό κινητήρα για να συμπληρώνει έναν βενζινοκινητήρα ή πετρελαιοκινητήρα. Ωστόσο, δεν μπορεί να συνδεθεί στο ρεύμα για φόρτιση, οπότε όλη η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται από την κίνηση του οχήματος.

Οι μπαταρίες είναι πολύ μικρότερες από αυτές των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων και για αυτόν τον λόγο μπορούν συνήθως να προσφέρουν μόνο μερικά χιλιόμετρα αυτονομία όταν λειτουργούν αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια.

Αυτά συχνά αναφέρονται ως συμβατικά υβριδικά, καθώς εισήχθησαν στην αγορά πριν από τα plug-in υβριδικά (τα οποία θα δούμε σύντομα), με το Toyota Prius να είναι το πιο αναγνωρισμένο μοντέλο.

Λόγω των περιορισμένων αποστάσεων που μπορούν να διανύσουν μόνο με ηλεκτρική ενέργεια και της ανάγκης να φορτίζονται από το ίδιο το αυτοκίνητο, αυτά τα υβριδικά θεωρούνται ξεπερασμένα και αναμένεται να δώσουν τη θέση τους σε περισσότερα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα.

2. Plug-in υβριδικό ηλεκτρικό όχημα (PHEV)

Τα plug-in υβριδικά συνήθως διαθέτουν μεγαλύτερη μπαταρία από ένα συμβατικό υβριδικό και μπορούν να φορτιστούν μέσω του ηλεκτρικού δικτύου, ενός wallbox ή μιας δημόσιας συσκευής φόρτισης.

Τα plug-in υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα χρησιμοποιούν επίσης κινητήρα εσωτερικής καύσης – συνήθως βενζίνη, αλλά υπάρχουν και μερικά παραδείγματα πετρελαιοκίνητων PHEV – καθώς και μια ενσωματωμένη μπαταρία και ηλεκτρικό κινητήρα(ες). Ωστόσο, η μεγαλύτερη διαφορά σε σχέση με ένα HEV είναι ότι διαθέτουν επίσης υποδοχή φόρτισης.

Όπως τα HEV, διαθέτουν επίσης αναγεννητικά φρένα και συστήματα που βοηθούν στην αύξηση της χωρητικότητας της μπαταρίας κατά την κίνηση.

Το πακέτο μπαταριών δεν είναι τόσο μεγάλο όσο αυτά των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά είναι μεγαλύτερο από τις μονάδες των HEV. Αυτό σημαίνει ότι τα plug-in υβριδικά μπορούν να οδηγηθούν αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια.

Όταν είναι πλήρως φορτισμένο, ένα plug-in υβριδικό μπορεί να προσφέρει αυτονομία μεταξύ 25 και 60 μιλίων, χρησιμοποιώντας μόνο ηλεκτρική ενέργεια.

3. Ήπια υβριδικά οχήματα (MHEV)

Τα ήπια υβριδικά είναι η πιο πρόσφατη μορφή «υβριδικού» αυτοκινήτου που έχει εμφανιστεί στην αγορά. Αυτά αποτελούν ένα ενδιάμεσο μεταξύ ενός βενζινοκινητήρα/πετρελαιοκινητήρα και ενός HEV και γίνονται όλο και πιο κοινά στις εκθέσεις αυτοκινήτων.

Παρόλο που διαθέτουν κάποια ηλεκτρική χωρητικότητα, η χρήση του όρου «υβριδικό» θολώνει τα νερά. Αυτός ο τύπος υβριδικού αυτοκινήτου διαθέτει μια πολύ μικρή μπαταρία και κινητήρα-γεννήτρια – συνήθως όχι μεγαλύτερη από 48 volts – για να συμπληρώνει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης κάτω από το καπό. Ωστόσο, η μεγάλη διαφορά σε σχέση με ένα HEV ή PHEV είναι ότι η μπαταρία και ο κινητήρας δεν παρέχουν ηλεκτρική πρόωση.

Αντίθετα, ο κινητήρας-γεννήτρια χρησιμοποιεί την αποθηκευμένη ηλεκτρική ενέργεια για να παρέχει πρόσθετη ροπή στον κινητήρα, αυξάνοντας την απόδοσή του χωρίς να καίει επιπλέον καύσιμο για να καταστήσει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης πιο αποδοτικό.

Μερικά ήπια υβριδικά χρησιμοποιούν επίσης τον γεννήτορα για να επιτρέπουν στον κινητήρα του αυτοκινήτου να σβήνει για έως και 40 δευτερόλεπτα κατά την ολίσθηση, επανεκκινώντας αυτόματα όταν απαιτείται επιτάχυνση. Αυτό λέγεται ότι προσφέρει μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου από έναν βενζινοκινητήρα ή πετρελαιοκινητήρα.

4. Ηλεκτρικό όχημα με επέκταση αυτονομίας (REEV)

Η επέκταση αυτονομίας είναι ο τέταρτος και τελευταίος τύπος υβριδικού αυτοκινήτου, ο οποίος χρησιμοποιεί τόσο μπαταρία όσο και κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Αν και χρησιμοποιεί ένα «υβρίδιο» μπαταρίας-ηλεκτρικού κινητήρα και κινητήρα εσωτερικής καύσης, σε μια επέκταση αυτονομίας, ο κινητήρας είναι πολύ μικρότερος από αυτόν που θα βρείτε στους άλλους τύπους υβριδικού αυτοκινήτου.

Αυτό συμβαίνει επειδή ο κινητήρας εσωτερικής καύσης λειτουργεί ως γεννήτρια – ή βοηθητική μονάδα ισχύος (APU) – αντί για σύστημα μετάδοσης κίνησης. Αυτό σημαίνει ότι το APU δεν στέλνει ποτέ ισχύ στους τροχούς. Αντ’ αυτού, φορτίζει μόνο την μπαταρία ή στέλνει ισχύ στους ηλεκτρικούς κινητήρες.

Για παράδειγμα, όταν η φόρτιση της μπαταρίας είναι χαμηλή, η επέκταση αυτονομίας ξεκινά αυτόματα και την φορτίζει.

Αξίζει να αγοράσετε ένα υβριδικό αυτοκίνητο;

Πλεονεκτήματα των υβριδικών αυτοκινήτων

Γενικά, τα υβριδικά αυτοκίνητα προσφέρουν οφέλη εξοικονόμησης καυσίμου σε σύγκριση με τα συμβατικά βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα. Ο Mike Hawes, διευθυντής της SMMT, λέει ότι τα υβριδικά υπάρχουν για όσους δεν είναι ακόμα έτοιμοι να κάνουν τη μετάβαση σε πλήρως ηλεκτρικά.

Μπορούν επίσης να οδηγηθούν (για διαφορετικά χρονικά διαστήματα) σε λειτουργία μηδενικών εκπομπών και – σε αντίθεση με τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα – δεν θα προκαλέσουν ποτέ άγχος αυτονομίας.

Για αυτόν τον λόγο θεωρούνται συχνά ως γέφυρα μεταξύ των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και των πλήρως ηλεκτρικών.

Ο Mike Hawes, διευθυντής της SMMT, δήλωσε: «Οι κατασκευαστές έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια για να προσφέρουν μια σειρά τεχνολογιών και να δώσουν σε κάθε αγοραστή αυτοκινήτου επιλογές για να μειώσει τις εκπομπές του. Οι υβριδικές τεχνολογίες έχουν έναν κρίσιμο ρόλο να διαδραματίσουν στο δρόμο προς τις μηδενικών εκπομπών μεταφορές, ειδικά καθώς μπορούν να λειτουργήσουν ως ενδιάμεσο για όσους δεν είναι ακόμα έτοιμοι να κάνουν τη μετάβαση σε ένα πλήρως ηλεκτρικό αυτοκίνητο».

Μειονεκτήματα των υβριδικών αυτοκινήτων

Εκτός από το να παίρνουν με επιφύλαξη τους επίσημες ισχυρισμούς για κατανάλωση καυσίμου, οι περιβαλλοντικές ομάδες μεταφορών έχουν δηλώσει ότι οι αναφερόμενες εκπομπές CO2 για τα υβριδικά μπορεί να μην είναι σωστές.

Η περιβαλλοντική ομάδα Transport & Environment – η οποία αναφέρεται στα plug-in υβριδικά ως «ο λύκος με μανδύα προβάτου της βιομηχανίας αυτοκινήτων» – δημοσίευσε πρόσφατα μια έκθεση που αναφέρει ότι οι δικές της δοκιμές διαπίστωσαν ότι τα PHEV εκπέμπουν έως και τρεις φορές περισσότερο CO2 κατά την πραγματική οδήγηση.

Ο Richard Hebditch, διευθυντής του T&E στο Ηνωμένο Βασίλειο, δήλωσε: «Η απόδοση των υβριδικών σε πραγματικές συνθήκες – είτε αυτοφορτιζόμενα είτε plug-in – δείχνει ότι εξακολουθούν να εκπέμπουν άφθονο CO2. Η πραγματικότητα είναι ότι αποτελούν μια απόσπαση από τη μετάβαση σε πλήρως ηλεκτρικά και την επίτευξη εξοικονόμησης άνθρακα που πραγματικά χρειαζόμαστε για να πετύχουμε τους κλιματικούς στόχους του Ηνωμένου Βασιλείου».

Η Fiona Howarth, CEO της Octopus Electric Vehicles, λέει ότι τα υβριδικά είναι τεχνολογία της δεκαετίας του 2010 και δεν χρειάζονται πλέον για να γεφυρώσουν το χάσμα στην κατοχή EV.

Η Fiona Howarth, CEO της Octopus Electric Vehicles, πιστεύει επίσης ότι τα υβριδικά αυτοκίνητα έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους.

«Τα υβριδικά ήταν για πολύ καιρό ένα ενδιάμεσο για τους οδηγούς στο ταξίδι τους προς τη χρήση πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων», μας είπε.

«Η οικειότητα τους επιτρέπει στους οδηγούς να νιώθουν ότι κάνουν ένα μικρό βήμα αντί για ένα άλμα στο άγνωστο. Αλλά μια πέτρα δεν είναι ένα σκαλοπάτι μέχρι να την πατήσεις

«Λάτρεψα το Nokia και το Blackberry μου, αλλά με τις τεχνολογικές προόδους αυτά έχουν αντικατασταθεί από το smartphone. Τα υβριδικά ήταν επίσης εξαιρετικά όταν οι μπαταρίες ήταν πιο ακριβές, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ανεβάζουν ρυθμό και η υποδομή δεν υπήρχε – αλλά είναι τεχνολογία της δεκαετίας του 2010»

Exit mobile version