Μία ανέμελη οικογένεια μπαίνει στο αυτοκίνητο, για ένα σαββατοκύριακο στην παραλία. Και μετά από λίγη ώρα, έρχεται η καταστροφή. Ο κινητήρας αρχίζει να βγάζει καπνούς, και το αυτοκίνητο σταματά. Τι συμβαίνει;
Αυτή η σκηνή δεν λείπει από καμία ταινία τρόμου, αλλά σίγουρα δεν είναι κάτι που θέλετε να σας συμβεί στο επόμενο ταξίδι. Φροντίστε να είστε προετοιμασμένοι για αυτό το ενδεχόμενο, και δείτε τί πρέπει να κάνετε και τί όχι, όταν ο κινητήρας υπερθερμανθεί.
Γιατί υπερθερμαίνεται ο κινητήρας;
Ο κινητήρας μπορεί να ανεβάσει υψηλή θερμοκρασία για πολλούς λόγους. Γενικά, αυτό συμβαίνει επειδή κάτι πάει λάθος με το σύστημα ψύξης, με αποτέλεσμα να συσσωρεύεται θερμότητα στο τμήμα της μηχανής. Η πηγή του προβλήματος μπορεί να είναι μία διαρροή στο σύστημα ψύξης, ελαττωματική αντλία νερού, κακό ψυγείο, χαμηλή στάθμη λαδιών, ή πρόβλημα στο θερμοστάτη.
Ανεξάρτητα από την πηγή όμως, ένας κινητήρας που ανεβάζει θερμοκρασία επικίνδυνα δεν είναι κάτι που πρέπει να αγνοήσετε διότι μπορεί να προκληθεί σοβαρή ή μόνιμη ζημία.
5 αιτίες υπερθέρμανσης του κινητήρα
- Διαρροή του συστήματος ψύξης
- Ελαττωματική αντλία νερού
- Πρόβλημα στο ψυγείο
- Χαμηλή στάθμη λαδιών
- Πρόβλημα στο θερμοστάτη
1. Διαρροή του συστήματος ψύξης
Το σύστημα ψύξης είναι υπεύθυνο για να ρυθμίζει τη θερμοκρασία του κινητήρα. Και αυτό συμβαίνει μεταφέροντας ψυκτικό υγρό στα σημεία του κινητήρα που έχουν υψηλή θερμοκρασία. Όταν το σύστημα ψύξης έχει κάποια διαρροή, τότε η θερμοκρασία του κινητήρα αυξάνεται επικίνδυνα.
Η διαρροή μπορεί να οφείλεται σε κάποιο ράγισμα ή σε κάποιο τρυπημένο καλώδιο. Για αυτό είναι σημαντική η τακτική συντήρηση του συγκεκριμένου συστήματος.
2. Ελαττωματική αντλία νερού
Η αντλία νερού είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά του ψυκτικού υγρού στον κινητήρα. Οπότε εάν δεν λειτουργεί, δεν μπορεί το υγρό να ψύξει τον κινητήρα. Η κύρια αιτία είναι η τροχαλία της αντλίας νερού η οποία “σπρώχνει” το ψυκτικό υγρό.
Εάν η τροχαλία είναι παλιά ή φθαρμένη μπορεί να μπλοκάρει ή να σταματήσει να περιστρέφεται, με αποτέλεσμα την απότομη αύξηση της θερμοκρασίας του κινητήρα. Σε αυτή την περίπτωση χρειάζεται άμεση αντικατάσταση.
3. Πρόβλημα στο ψυγείο
Σε οποιοδήποτε σύστημα ψύξης, το ψυγείο είναι το κέντρο επιχειρήσεων. Ένα μείγμα ψυκτικού υγρού και νερού κυκλοφορεί από το ψυγείο στον κινητήρα για να απορροφά την έξτρα θερμότητα. Στη συνέχεια το υγρό επιστρέφει στο ψυγείο, ψύχεται εκ νέου και η διαδικασία επαναλαμβάνεται.
Πώς μπορεί να χαλάσει το ψυγείο; Εάν κάτι μπλοκάρει τη διαδρομή του ψυκτικού υγρού, η θερμότητα εγκλωβίζεται στον κινητήρα. Επίσης μία διαρροή στο ψυγείο, μπορεί να “αδειάσει” το ψυκτικό υγρό, και να προκαλέσει ζημιά στο σύστημα ψύξης του αυτοκινήτου.
4. Χαμηλή στάθμη λαδιών
Ο κινητήρας χρησιμοποιεί πολλά κινούμενα μέρη για να κινήσει το αυτοκίνητό σας. Τα λάδια προσφέρουν την απαραίτητη λίπανση προκειμένου να μην ανεβαίνει η θερμοκρασία που προκαλείται από την τριβή αυτών των μερών. Όταν η στάθμη του λαδιού είναι χαμηλή, τα κινούμενα μέρη τρίβονται μεταξύ τους, και η θερμοκρασία αυξάνεται.
Επίσης, τα λάδια μεταφέρουν θερμότητα μακριά από τη μηχανή, ακριβώς όπως το σύστημα ψύξης. Σε περίπτωση που αυτή η διαδικασία δεν συμβεί, μπορεί να προκληθεί σοβαρή ζημιά στον κινητήρα.
Για το λόγο αυτό, μην αγνοείτε τις ενδείξεις στο ταμπλό και φροντίστε να έχετε τα λάδια του αυτοκινήτου σας στα κατάλληλα επίπεδα.
5. Πρόβλημα στο θερμοστάτη
Το σύστημα ψύξης βασίζει τη λειτουργία του στον θερμοστάτη που βρίσκεται δίπλα στη μηχανή. Ο θερμοστάτης ρυθμίζει το πότε χρειάζεται ψυκτικό υγρό ο κινητήρας. Ένας ελαττωματικός θερμοστάτης, δεν μπορεί να ανιχνεύσει την αύξηση της θερμοκρασίας στον κινητήρα, με αποτέλεσμα να μην “ειδοποιήσει” για να έρθει το ψυκτικό υγρό.
Από την άλλη, εάν ο θερμοστάτης έχει χαλάσει, μπορεί το ψυκτικό υγρό να ρέει διαρκώς, με αποτέλεσμα ο κινητήρας να δυσκολεύεται να λειτουργήσει σε χαμηλή θερμοκρασία. Και πάλι, η τακτική συντήρηση είναι το κλειδί για να αποφύγετε τέτοια προβλήματα.
3 ενδείξεις υπερθέρμανσης του κινητήρα
- Ατμός (που μπορεί να μοιάζει με καπνό) που βγαίνει από το καπό του αυτοκινήτου.
- Η ένδειξη της θερμοκρασίας του κινητήρα στο ταμπλό πηγαίνει στο “H” ή στο κόκκινο.
- Περίεργη μυρωδιά που έρχεται από τον κινητήρα. Για παράδειγμα, όταν υπάρχει διαρροή στο σύστημα ψύξης μυρίζει γλυκό, ενώ όταν υπάρχει διαρροή λαδιού μυρίζει καμένο.
Τι να κάνετε εάν ο κινητήρας υπερθερμανθεί
- Γυρίστε άμεσα τον κλιματισμό στο ζεστό. Με αυτό τον τρόπο η έξτρα θερμότητα θα απομακρυνθεί από τον κινητήρα, μέχρι να μπορέσετε να σταματήσετε κάπου με ασφάλεια.
- Αφού σταματήσετε, σβήστε τη μηχανή για τουλάχιστον 15 λεπτά.
- Παρατηρήστε εάν επανέλθει η ένδειξη στο ταμπλό στα φυσιολογικά επίπεδα.
- Βάλτε με προσοχή μπρος το αυτοκίνητο και κατευθυνθείτε στο πλησιέστερο συνεργείο.
- Εάν αυξηθεί ξανά η θερμοκρασία, επαναλάβετε την παραπάνω διαδικασία.
Τι να μην κάνετε εάν ο κινητήρας υπερθερμανθεί
- Μην πανικοβληθείτε.
- Μην συνεχίζετε να οδηγείτε.
- Μην ανοίξετε απευθείας το καπό. Εάν ο κινητήρας έχει υψηλή θερμοκρασία, κινδυνεύετε από εγκαύματα και τραυματισμό.
- Μην αγνοήσετε την κατάσταση. Το πρόβλημα αυτό δεν θα επισκευαστεί από μόνο του. Πηγαίνετε άμεσα σε έναν επαγγελματία.
Πώς να αποφύγετε την υπερθέρμανση του κινητήρα
Ο καλύτερος τρόπος να το αποφύγετε είναι να κάνετε τακτική συντήρηση του οχήματος σας. Αυτό περιλαμβάνει, αλλαγή του ψυκτικού υγρού και συντήρηση του ψυγείου σύμφωνα με τις προδιαγραφές που έχει ορίσει ο κατασκευαστής.