Σύστημα ανάρτησης: Τι ακριβώς κάνει και πως αλλάζει η οδηγική συμπεριφορά ενός αυτοκίνητο ανάλογα τον τύπο της ανάρτησης. Πάμε να δούμε.
Η ανάρτηση είναι ένα από τα πιο σημαντικά συστήματα κάθε αυτοκινήτου, καθώς επηρεάζει την άνεση, την πρόσφυση και την απόδοση στην οδήγηση. Αν και φαίνεται απλό, αποτελείται από ένα πολύπλοκο σύνολο εξαρτημάτων που επιτρέπουν στους τροχούς να κινούνται ανεξάρτητα από το αμάξωμα, απορροφώντας κραδασμούς και ανωμαλίες του δρόμου.
Τι είναι το Σύστημα Ανάρτησης
Η ανάρτηση είναι το σύνολο των εξαρτημάτων που συνδέουν τους τροχούς με το αυτοκίνητο, επιτρέποντάς τους να κινούνται ανεξάρτητα από το αμάξωμα. Τα βασικά μέρη της ανάρτησης περιλαμβάνουν:
- Ελαστικά
- Ελατήρια (σπειροειδή, φύλλα σούστας ή αερανάρτηση)
- Αμορτισέρ
- Συνδετικούς βραχίονες (μπράτσα, ράβδους, αρθρώσεις, σινεμπλόκ)
Τύποι ανάρτησης
Υπάρχουν δύο βασικοί τύποι ανάρτησης:
- Εξαρτώμενη (Άκαμπτος Άξονας)
- Οι τροχοί συνδέονται μέσω ενός άκαμπτου άξονα.
- Αν ένας τροχός κινείται, επηρεάζει τον άλλον.
- Χρησιμοποιείται σε εκτός δρόμου οχήματα λόγω της αντοχής και της αυξημένης άρθρωσης.
- Ανεξάρτητη Ανάρτηση
- Κάθε τροχός λειτουργεί ανεξάρτητα από τον άλλο.
- Συνηθίζεται σε επιβατικά και σπορ αυτοκίνητα, καθώς προσφέρει καλύτερη πρόσφυση και άνεση.
- Οι πιο κοινές μορφές είναι η ανάρτηση MacPherson, η ανάρτηση διπλών ψαλιδιών και η πολλαπλών συνδέσμων.
Σκληρή ή μαλακή ανάρτηση
- Μαλακή ανάρτηση: Παρέχει αυξημένη άνεση και χρησιμοποιείται κυρίως σε πολυτελή αυτοκίνητα, όπως η Mercedes S-Class και η Lexus ES.
- Σκληρή ανάρτηση: Προσφέρει καλύτερο κράτημα και σταθερότητα, αλλά μειώνει την άνεση. Συνηθίζεται σε σπορ μοντέλα, όπως η BMW M3 και το Audi RS4.
- Προσαρμοζόμενη ανάρτηση: Συνδυάζει και τις δύο επιλογές, επιτρέποντας στον οδηγό να επιλέξει την ιδανική ρύθμιση ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης.
Βελτίωση του συστήματος
- Χαμηλότερα ελατήρια: Μειώνουν το ύψος του αυτοκινήτου, βελτιώνοντας την αεροδυναμική και την πρόσφυση, αλλά μπορεί να μειώσουν την άνεση και να αυξήσουν τη φθορά άλλων εξαρτημάτων.
- Ρυθμιζόμενα αμορτισέρ: Επιτρέπουν την προσαρμογή της ακαμψίας της ανάρτησης για καλύτερη πρόσφυση, αλλά μπορεί να κάνουν την οδήγηση κουραστική σε καθημερινή χρήση.
- Ελαστικά υψηλής απόδοσης: Αυξάνουν την πρόσφυση, αλλά μπορεί να επηρεάσουν την άνεση και να επιβαρύνουν άλλα εξαρτήματα της ανάρτησης.
Συνολικά, αν δεν υπάρχει συγκεκριμένη ανάγκη για αλλαγές, η εργοστασιακή ανάρτηση είναι συνήθως η πιο ισορροπημένη και αξιόπιστη επιλογή.
Δείτε επίσης

Τι είναι οι άξονες σε ένα αυτοκίνητο;

Γιατί η Toyota απογοητεύτηκε από τις συζητήσεις συγχώνευσης Honda και Nissan

F1: Επέστρεψε στο grid ο Ricciardo;

10 απίστευτα κι όμως αληθινά γεγονότα της F1

Αξίζει να δώσω παραπάνω λεφτά για να πάρω καλά ελαστικά;
