Τα ελαστικά μπορεί να είναι ακριβά να αντικατασταθούν – ευτυχώς, τα σύγχρονα ελαστικά είναι αρκετά ανθεκτικά και μπορούν να αντέξουν για πολλά χρόνια. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα να επισκευαστούν σε περίπτωση που τρυπήσουν – εφόσον η τρύπα έχει λογικό μέγεθος και επηρεάζει μόνο το πέλμα του ελαστικού.
Ενώ αυτό συνοψίζει τη γενική ιδέα όλων όσων χρειάζεται να γνωρίζετε για τις τρύπες των ελαστικών, οι λεπτομέρειες αυτών των πληροφοριών μπορεί να μην είναι ξεκάθαρες. Για να αποκτήσετε μια πιο σαφή εικόνα, πρέπει να γνωρίζετε τα βασικά μέρη ενός ελαστικού.
Το πέλμα του ελαστικού είναι το μέρος που έρχεται σε επαφή με το δρόμο. Είναι το πιο πιθανό να τρυπηθεί αν πατήσετε κάτι αιχμηρό, όπως ένα καρφί. Το κοντινότερο μέρος στο πέλμα είναι τα πλευρικά τοιχώματα.
Στο εξωτερικό πλευρικό τοίχωμα, οι εταιρίες ελαστικών συχνά τοποθετούν τα ονόματά τους, τα λογότυπα και άλλες πληροφορίες σχετικά με το ελαστικό που ίσως θέλετε να γνωρίζετε ως χρήστης.
Εάν το πλευρικό τοίχωμα του ελαστικού σας υποστεί κάποια ζημιά, η NHTSA έχει δηλώσει ότι το ελαστικό δεν είναι πλέον κατάλληλο για το δρόμο. Δεν έχει σημασία πόσο μικρή ή μεγάλη είναι η τρύπα. Η ζημιά στο πλευρικό τοίχωμα θα θέσει σε κίνδυνο την ασφάλειά σας και ενδεχομένως και των άλλων, γι’ αυτό και χρειάζεται αντικατάσταση.
Ωστόσο, αυτός ο κανόνας δεν ισχύει για το πέλμα του ελαστικού, το οποίο μπορεί να επισκευαστεί με χρήση κόλας, μπαλώματα ή συνδυασμό των δύο – αρκεί η τρύπα να μην είναι πολύ μεγάλη.
Ποιο μέγεθος τρύπας θεωρείται πολύ μεγάλο για επισκευή;
Το Τμήμα Μεταφορών έχει δώσει κατευθυντήριες οδηγίες σύμφωνα με τις συστάσεις των ειδικών για το ποια μεγέθη ζημιών μπορούν και πρέπει να επισκευαστούν. Η Ένωση Κατασκευαστών Ελαστικών των ΗΠΑ συνιστά η τρύπα να μην ξεπερνά ποτέ τα 6,3 χιλιοστά.
Οι ζημιές στο ελαστικό που μπορούν να επισκευαστούν επηρεάζουν μόνο το πέλμα. Αυτό σημαίνει ότι η τρύπα δεν πρέπει να επεκταθεί στο πλευρικό τοίχωμα του ελαστικού.
Ενώ το μπαλωματάκι ή το κόλλημα μπορεί να βοηθήσει το ελαστικό να συνεχίσει να λειτουργεί για λίγο ακόμα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι αυτά δεν είναι μακροπρόθεσμες λύσεις. Ο καλύτερος τρόπος για να επισκευάσετε ένα ελαστικό είναι να χρησιμοποιήσετε τον συνδυασμό μπαλωματάκι για να γεμίσετε την τρύπα και κόλλα για να τη σφραγίσετε. Αλλά πριν το κάνετε αυτό, το ελαστικό πρέπει να αποκολληθεί από το όχημα και να ελεγχθεί για περαιτέρω ζημιές – καμία επισκευή ελαστικού δεν πρέπει να γίνεται ενώ το ελαστικό είναι ακόμα συνδεδεμένο στο αυτοκίνητο.
Επίσης, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι εάν τα ελαστικά σας έχουν υποστεί ζημιές σε περιοχές ενώσεων, το ελαστικό αυτό θα πρέπει να απορριφθεί και να γίνει άμεση αντικατάσταση.
Επίσης, όταν χρησιμοποιείτε ένα επισκευασμένο ελαστικό, προσπαθήστε να ελέγχετε την πίεση του ελαστικού όσο πιο συχνά γίνεται για να βεβαιωθείτε ότι η επισκευή αντέχει.
Τι να κάνετε όταν ανακαλύψετε μια τρύπα στο λάστιχο σας;
Συνήθως θα ανακαλύψετε μια τρύπα στο λάστιχο σας όταν το αυτοκίνητό σας είναι ήδη παρκαρισμένο. Αυτό συμβαίνει επειδή οι περισσότερες ζημιές στα λάστιχα είναι μικρές και μπορεί ακόμη και να έχουν κολλημένο μέσα το αντικείμενο που τους το προκάλεσε. Αυτό σημαίνει ότι ο αέρας θα βγαίνει αργά, μερικές φορές μάλιστα δεν θα παρατηρήσετε καν κάποια σημαντική διαφορά μέχρι αρκετές ώρες μετά το συμβάν. Ωστόσο, εάν παρατηρήσετε περίεργους κραδασμούς να προέρχονται από το λάστιχο σας ενώ οδηγείτε, σταματήστε αμέσως και ελέγξτε τα λάστιχα σας για ζημιές.
Αν είστε τυχεροί και βρείτε την τρύπα, ψεκάστε την με λίγο σαπουνόνερο για να δείτε πόσο αέρας φεύγει. Αν κάνει φυσαλίδες, τότε ίσως χρειαστεί να αλλάξετε με ρεζέρβα. Αν πάλι όχι, μπορείτε να οδηγήσετε το αυτοκίνητό σας στο πλησιέστερο συνεργείο για έλεγχο. Αυτό ισχύει ανεξάρτητα από το αν το αντικείμενο που προκάλεσε την τρύπα βρίσκεται ακόμα μέσα σε ή όχι στο ελαστικό.
Ενώ δεν συνιστούμε να επισκευάσετε μόνοι σας ένα λάστιχο, μπορείτε να ελέγξετε αν χρειάζεται επισκευή ή αντικατάσταση μετρώντας την τρύπα. Χρησιμοποιήστε ένα χάρακα ή μεζούρα για να δείτε πόσο μεγάλη είναι η διάμετρος της. Αν ξεπερνά τα 6,3 χιλιοστά, τότε ήρθε η ώρα να αγοράσετε ένα καινούριο. Επιπλέον, πρέπει να έχετε υπόψιν σας πως ίσως χρειαστεί να αντικαταστήσετε όλα τα λάστιχα όταν αλλάξετε το κατεστραμμένο επειδή δεν έχει το ίδιο επίπεδο φθοράς και τα σχέδια πέλματος μπορεί να είναι διαφορετικά και να αποδυναμώσουν το πλαίσιο του αυτοκινήτου σας.