Site icon TheCars.gr

Τι συμβαίνει όταν οδηγείς με χειρόφρενο – Για πόση αντέχει το αυτοκίνητο

Τι συμβαίνει όταν οδηγείς με χειρόφρενο - Για πόση αντέχει το αυτοκίνητο

Photo: rf123

Το χειρόφρενο, γνωστό και ως έκτακτη ανάγκη φρένο ή χειροκίνητο φρένο, είναι ένα σύστημα πέδησης που χρησιμοποιείται για να κρατήσει το αυτοκίνητο σταθερό όταν είναι σταματημένο.

Σε αντίθεση με το φρένο, το οποίο χρησιμοποιείται μόνο κατά την οδήγηση, το χειρόφρενο ενεργοποιείται όταν το αυτοκίνητο είναι ακίνητο.

Ο κύριος σκοπός του είναι να αποτρέψει το αυτοκίνητο από το να κινηθεί όταν σταματάτε ή παρκάρετε.

Πόσες φορές έχει συμβεί να ξεκινήσετε να οδηγείτε και να συνειδητοποιήσετε ότι το αυτοκίνητο φαίνεται να τραβάει;

Αυτό συμβαίνει συχνά λόγω της οδήγησης με το χειρόφρενο ενεργοποιημένο, ένα εύκολο λάθος που μπορεί να κάνουν οι οδηγοί.

Οι άνθρωποι συχνά ξεχνούν να το απενεργοποιήσουν όταν είναι αποσπασμένοι ή οδηγούν ένα όχημα που δεν είναι εξοικειωμένοι.

Οδηγώντας με το χειρόφρενο ενεργοποιημένο, μπορεί να προκαλέσεις σοβαρά προβλήματα στο αυτοκίνητό σου και να θέσεις σε κίνδυνο την ασφάλεια σου και των άλλων οδηγών.

Γιατί πρέπει να χρησιμοποιείς το χειρόφρενο;

Το σύστημα χειρόφρενου είναι σχεδιασμένο ανεξάρτητα από το σύστημα του φρένου και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως βοηθητικό μέσο πέδησης σε περίπτωση βλάβης του φρένου.

Ωστόσο, το χειρόφρενο είναι σχεδιασμένο μόνο για να φρενάρει τους τροχούς όταν σταματά το αυτοκίνητο, οπότε η επιβράδυνσή του είναι πολύ κακή. Εάν ο οδηγός χρησιμοποιήσει το χειρόφρενο για να σταματήσει απότομα, είναι εξαιρετικά επικίνδυνο.

Η εφαρμογή του χειρόφρενου είναι απαραίτητη όταν παρκάρετε το αυτοκίνητο σε έναν κεκλιμένο δρόμο ή σε απότομη κλίση. Κανονικά, αφήνοντας το όχημα σε ταχύτητα μετά το σβήσιμο του κινητήρα είναι αρκετό για να το κρατήσει σταθερό.

Ωστόσο, μπορεί να κινηθεί εάν ο λεβιές ταχυτήτων δεν λειτουργεί για κάποιο λόγο και επιτρέπει στους γρανάζια να χαλαρώσουν.

Εκτός από τη χρήση του κατά το παρκάρισμα, το χειρόφρενο έχει επίσης αρκετές σημαντικές χρήσεις κατά την οδήγηση στο δρόμο:

Κατά την αναμονή σε φανάρι:

Σε περίπτωση αναμονής σε κόκκινο φανάρι για περισσότερα από 10 δευτερόλεπτα σε επίπεδο δρόμο, ο οδηγός μπορεί να αλλάξει σε ουδέτερο (N) και να τραβήξει το χειρόφρενο. Αυτή η ενέργεια βοηθά τον οδηγό να ξεκουραστεί για λίγο, ιδιαίτερα αποτελεσματική για όσους πρέπει να οδηγούν συνεχώς για πολλές ώρες. Το άλλο πλεονέκτημα είναι ότι ενώ περιμένετε σε φανάρι ή διασταύρωση, εάν σας χτυπήσουν από πίσω, το πόδι σας μπορεί να γλιστρήσει από το φρένο. Αυτό μπορεί να προκαλέσει περιττά ατυχήματα. Ωστόσο, σε αυτήν την περίπτωση, το χειρόφρενο θα σας βοηθήσει να μετριάσετε αυτή την συνέπεια, απορροφώντας μεγάλο μέρος της δύναμης ενός χτυπήματος χαμηλής ταχύτητας.

Σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης:

Σε ειδικές περιπτώσεις, το χειρόφρενο είναι η τελευταία μέθοδος όταν δυστυχώς το κύριο φρένο αποτύχει. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο σε περίπτωση ανωτέρας βίας. Διότι εάν τραβήξετε απότομα το χειρόφρενο ενώ το αυτοκίνητο οδηγεί, αυτό που συμβαίνει στη συνέχεια είναι πολύ δύσκολο να ελεγχθεί. Η δύναμη πέδησης μόνο στους πίσω τροχούς θα προκαλέσει ολίσθηση των τροχών, προκαλώντας περιστροφή του οχήματος.

Κατά τη χρήση χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων:

Εάν το αυτοκίνητό σας ανεβαίνει ανηφόρα, βάλτε πρώτη ταχύτητα και στρίψτε το τιμόνι προς τα αριστερά. Έτσι, το αυτοκίνητο θα κυλήσει προς το πεζοδρόμιο. Εάν κατεβαίνετε κατηφόρα, κάνετε όπισθεν και στρίβετε τους τροχούς προς το πεζοδρόμιο. Κανένα από αυτά δεν εγγυάται ότι το αυτοκίνητό σας δεν θα γλιστρήσει κατηφόρα, ειδικά εάν ο δρόμος είναι ολισθηρός ή εάν το συμπλέκτη σας είναι φθαρμένο, αλλά αυτές οι συμβουλές μειώνουν σημαντικά τις πιθανότητες.

Η οδήγηση με το χειρόφρενο ενεργοποιημένο βλάπτει τα φρένα;

Η οδήγηση ξεχνώντας να απελευθερώσετε το χειρόφρενο δεν είναι μόνο λάθος ενός οδηγού, ειδικά για τους νέους οδηγούς.

Το χειρόφρενο παραμένει ενεργό ενώ το όχημα λειτουργεί και το χαρακτηριστικό γνώρισμα είναι η μυρωδιά καψίματος λόγω της θέρμανσης και της φθοράς των τακάκια φρένου.

Μπορεί να προκαλέσει βλάβη στα φρένα. Το ποσοστό βλάβης εξαρτάται από παράγοντες όπως η ταχύτητα του αυτοκινήτου, το πόσο χρόνο χρειάζεται για να απελευθερωθεί και το εάν το όχημά σας είναι εμπρόσθιας ή οπίσθιας κίνησης.

Κανονικά, σε αυτήν την περίπτωση, ορισμένα αυτοκίνητα δίνουν συχνά ένα σήμα μέσω ενός προειδοποιητικού φωτός που ανάβει στο κεντρικό ταμπλό για να υπενθυμίσουν στον οδηγό. Εάν οι οδηγοί εξακολουθούν να μην δίνουν προσοχή στο φως, μετά την οδήγηση του αυτοκινήτου σας, θα αισθανθείτε το βάρος του οχήματος.

Εάν οδηγείτε με το χειρόφρενο, θα δημιουργηθεί τριβή μεταξύ του δίσκου φρένου και του τακάκι φρένου. Όσο πιο γρήγορα οδηγείτε, τόσο περισσότερη θερμότητα παράγετε. Κανονικά, η θερμότητα που παράγεται θα προκαλέσει σκλήρυνση της επιφάνειας των τακακιών και μπορεί να μειώσει την τριβή, καθιστώντας δύσκολο για εσάς να σταματήσετε το όχημα όταν εφαρμόζετε το φρένο.

Τι συμβαίνει όταν οδηγείς με το χειρόφρενο ενεργοποιημένο;

Όταν ξεχάσετε να απελευθερώσετε το χειρόφρενο πριν ξεκινήσετε, μπορεί και να μην προκληθεί μόνιμη ζημιά εάν έχετε οδηγήσει για μικρή απόσταση ή με χαμηλή ταχύτητα. Αλλά, εάν οδηγείτε για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα σε υψηλές ταχύτητες, ας πούμε μία ή δύο ώρες στα 80 μίλια, θα προκαλέσει σοβαρή καταστροφή. Δεν έχει σημασία εάν χρησιμοποιείτε το ηλεκτρικό χειρόφρενο ή το καλωδιακό χειρόφρενο, εάν οδηγείτε με το χειρόφρενο ενεργοποιημένο, θα αντιμετωπίσετε τα ίδια προβλήματα:

Καταστροφή των δίσκων και των τακακιών:

Η οδήγηση με το χειρόφρενο πλήρως ενεργοποιημένο για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να προκαλέσει πρόωρη φθορά σε πολλά εξαρτήματα λόγω της τεράστιας τριβής και της θερμότητας που παράγει το σύστημα πέδησης. Όσο πιο γρήγορα οδηγείτε, τόσο πιο γρήγορα θα καταστραφούν αυτά τα εξαρτήματα.

Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ζημιά στα ρουλεμάν των τροχών μαζί με την καύση των πίσω δαγκανών. Να είστε έτοιμοι να επισκευάσετε ή να αντικαταστήσετε τον απορροφητή κραδασμών, το δαγκάνα, τη σφραγίδα του άξονα και μερικά άλλα εξαρτήματα. Επιπλέον, ο κινητήρας υφίσταται υψηλό επίπεδο καταπόνησης.

Υπερθέρμανση του υγρού των φρένων:

Η θερμότητα από την τριβή μπορεί να εισχωρήσει στο υγρό των φρένων και να το φέρει στο σημείο βρασμού, δεδομένου ότι οδηγείτε σε υψηλές ταχύτητες για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ωστόσο, το βράσιμο του υγρού των φρένων είναι ένα σπάνιο περιστατικό. Η πιο κοινή επίδραση είναι ένα γυαλιστερό στρώμα στα τακάκια φρένου, το οποίο τα κάνει ολισθηρά. Ως αποτέλεσμα, το σύστημα πέδησης πρέπει να λειτουργεί πιο σκληρά για να σταματήσει το όχημα.
Εάν δεν επαναλάβετε το λάθος, το γυαλιστερό στρώμα θα εξαφανιστεί σε ένα χρονικό διάστημα και θα επιτρέψει στο σύστημα πέδησης να λειτουργεί κανονικά.

Ζημιά στα φρένα:

Εξαρτάται από το βαθμό εφαρμογής του χειρόφρενου. Εάν εφαρμοστεί ελαφρά, τα φρένα δεν θα υποστούν μεγάλη ζημιά παρά το γεγονός ότι οδηγείτε το αυτοκίνητο γύρω-γύρω. Αλλά, η οδήγηση του οχήματος μετά την εφαρμογή του χειρόφρενου μπορεί να προκαλέσει σημαντική ζημιά στο σύστημα πέδησης.

Μέτρα για την πρόληψη της ζημίας:

Δεν χρειάζεται να ανησυχείτε εάν οδηγείτε ένα αυτοκίνητο με εμπρόσθια κίνηση. Το όχημα είναι απίθανο να κινηθεί με το χειρόφρενο ενεργοποιημένο, και ακόμη κι αν το κάνει. Θα το γνωρίσετε αμέσως λόγω του τραβήγματος των ελαστικών.

Τα νέα μοντέλα αυτοκινήτων και φορτηγών διαθέτουν ένα ενδεικτικό φως που ανάβει εάν ο οδηγός ξεκινήσει να οδηγεί με το χειρόφρενο ενεργοποιημένο. Ορισμένα από τα πιο πρόσφατα μοντέλα διαθέτουν ηλεκτρικό χειρόφρενο. Ένα τέτοιο σύστημα πέδησης αποσυνδέεται από μόνο του όταν το όχημα αρχίζει να κινείται, αποτρέποντας κάθε τύπο ζημιάς.

Τα παλαιότερα μοντέλα οχημάτων με οπίσθια κίνηση μπορεί να αποτελέσουν πρόβλημα. Ο κινητήρας δεν χρειάζεται να καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για να ανατρέψει το φρένο. Επιπλέον, το όχημα θα λειτουργεί επίσης τόσο ομαλά που δεν θα παρατηρήσετε το πρόβλημα μέχρι να υπάρξει μεγάλη ζημιά ή βλάβη σε πολλά εξαρτήματα. Η μόνη λύση, σε αυτήν την περίπτωση, είναι να είστε προσεκτικοί και να ελέγχετε εάν το χειρόφρενο είναι ενεργοποιημένο πριν ξεκινήσετε τον κινητήρα.

Επιπλέον σημειώσεις κατά τη χρήση του χειρόφρενου:

Όπως αναλύσαμε παραπάνω, μπορείτε να δείτε τις επιπτώσεις της οδήγησης με το χειρόφρενο ενεργοποιημένο. Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές για εσάς κατά τη χρήση του χειρόφρενου:
Θυμηθείτε να απελευθερώνετε το χειρόφρενο πριν οδηγήσετε το αυτοκίνητο.

Ελέγχετε και συντηρείτε τακτικά το σύστημα χειρόφρενου για να αποφύγετε τα μπλοκαρίσματα των φρένων λόγω ξηρού λαδιού ή σκουριάς. Η περιοδική συντήρηση των φρένων βοηθά στην απομάκρυνση της σκόνης από την επιφάνεια, στην ανίχνευση σφαλμάτων στο σύστημα πέδησης και στην αποφυγή του κινδύνου μπλοκαρίσματος των τακακιών φρένου, της μη λειτουργίας του φρένου και της πρόκλησης ανασφαλούς χρήσης.

Όταν ανιχνεύσετε ότι το φρένο δεν λειτουργεί σωστά, ελέγξτε τα φρένα, διαφορετικά, αλλάξτε τα τακάκια φρένου (για οχήματα με τύμπανα φρένων).

Τραβήξτε σωστά το χειρόφρενο:

Η συνήθεια να μην τραβάτε το χειρόφρενο όταν σταματάτε ή παρκάρετε δεν είναι μόνο η αιτία της γρήγορης βλάβης του χειρόφρενου αλλά και η κύρια αιτία των τροχαίων ατυχημάτων.

Επιπλέον, πολλοί οδηγοί όταν οδηγούν αυτοκίνητα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων έχουν τη συνήθεια να πηγαίνουν στο P, να σβήνουν τον κινητήρα και μετά να τραβούν το χειρόφρενο του αυτοκινήτου.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, αυτή η συνήθεια μπορεί να επηρεάσει το κιβώτιο ταχυτήτων μακροπρόθεσμα. Οι οδηγίες ασφαλείας των κατασκευαστών αυτοκινήτων κατά το παρκάρισμα με ένα όχημα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων είναι να πατήσετε το φρένο ποδοπέταλο, να τραβήξετε το χειρόφρενο, να τοποθετήσετε στο P και να σβήσετε τον κινητήρα.

Η μικρή σας αμέλεια μερικές φορές προκαλεί μεγάλες συνέπειες. Επομένως, θα πρέπει να κάνετε συνήθεια κάθε φορά που παρκάρετε το αυτοκίνητό σας να τραβάτε το χειρόφρενο. Όταν το όχημα κινείται, ελέγξτε εάν έχετε απελευθερώσει το χειρόφρενο. Ελπίζουμε ότι με την πρόσφατη κοινή χρήση μας στο θέμα «Η οδήγηση με το χειρόφρενο ενεργοποιημένο βλάπτει τα φρένα;» έχετε αποκτήσει περισσότερες γνώσεις σχετικά με το πώς να χρησιμοποιείτε αποτελεσματικά το χειρόφρενο ώστε να μην επηρεάζεται η χρήση του αυτοκινήτου. Σας ευχόμαστε ασφαλή οδήγηση.

Exit mobile version