Τι είναι το κάρτερ του αυτοκινήτου

Τι είναι το κάρτερ του αυτοκινήτου

Τι είναι το κάρτερ του αυτοκινήτου –  Το δόχειο που βρίσκεται στον κινητήρα του οχήματος σου. Ξέρεις τι ακριβώς κάνει και τι ρόλο έχει στο αυτοκίνητο σου;

Το κάρτερ είναι το περίβλημα του στροφαλοφόρου άξονα σε έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης. Μοιάζει με δοχείο και συνήθως βρίσκεται στο κάτω μέρος του κινητήρα.

Συγκεκριμένα, στους περισσότερους σύγχρονους κινητήρες, το κάρτερ είναι ενσωματωμένο στο μπλοκ του κινητήρα. Έχει διάφορες κρίσιμες λειτουργίες, όπως η προστασία των εξαρτημάτων του κινητήρα από σκόνη, νερό και λάσπη, καθώς και η αποθήκευση του λιπαντικού λαδιού που απαιτείται για τη λίπανση των μερών του κινητήρα.

Όταν αλλάζεις λάδια, το δοχείο που ανοίγεις για να συμπληρώσεις, είναι το κάρτερ.

Τι είναι το καρτέρ του αυτοκινήτου – Οι βασικές λειτουργίες του

  1. Προστασία του κινητήρα: Το κάρτερ καλύπτει και προστατεύει τα εσωτερικά εξαρτήματα του κινητήρα, όπως ο στροφαλοφόρος άξονας και οι μπιέλες, από εξωτερικούς παράγοντες (σκόνη, νερό, λάσπη).
  2. Λίπανση: Λειτουργεί ως δεξαμενή αποθήκευσης του λαδιού, το οποίο χρησιμοποιείται για τη λίπανση των μεταλλικών μερών του κινητήρα. Το λάδι ψεκάζεται στα εξαρτήματα μέσω αντλιών ή με την περιστροφή του στροφάλου.
  3. Στήριξη εξαρτημάτων: Όπως το καρμπυρατέρ, την αντλία καυσίμου, τη γεννήτρια, την αντλία νερού, το φίλτρο αέρα, το φίλτρο λαδιού και άλλα σημαντικά μέρη.
  4. Αντοχή σε δυνάμεις: Αντέχει σε δυνάμεις που προέρχονται από την ώθηση του εμβόλου, την πίεση του αερίου καύσης και τις αδράνειες των κινούμενων μαζών του κινητήρα.

Υλικά κατασκευής

Όταν το μπλοκ κυλίνδρων και το κάρτερ κατασκευάζονται ως ενιαίο κομμάτι, χρησιμοποιείται γκρίζος χυτοσίδηρος , λόγω της ακαμψίας, της αντοχής στη φθορά και του χαμηλού κόστους. Σε άλλες περιπτώσεις, για την κατασκευή του κάρτερ χρησιμοποιούνται κράματα αλουμινίου, λόγω του χαμηλότερου βάρους τους και της αντοχής τους σε κραδασμούς.

Διαφορές του κάρτερ σε δίχρονους καισε  τετράχρονους κινητήρες

  • Δίχρονοι κινητήρες: Το μείγμα αέρα-καυσίμου περνάει μέσα από το κάρτερ πριν εισέλθει στον κύλινδρο. Δεν υπάρχει δεξαμενή λαδιού ( στο κάρτερ, αφού το καύσιμο-λιπαντικό μείγμα λιπαίνει τα εξαρτήματα.
  • Τετράχρονοι κινητήρες: Διαθέτουν δεξαμενή λαδιού στο κάτω μέρος του κάρτερ, όπου αποθηκεύεται η μεγαλύτερη ποσότητα λαδιού του κινητήρα. Το μείγμα αέρα-καυσίμου δεν περνάει από το κάρτερ, αλλά μπορεί να υπάρξουν καυσαέρια που εισέρχονται.

Τύποι κάρτερ για αυτοκίνητα 

  1. Κλειστό κάρτερ: Είναι το πιο διαδεδομένο σε σύγχρονους κινητήρες.
  2. Ανοιχτό κάρτερ: Δεν διαθέτει κάλυμμα κάρτερ, χρησιμοποιείται σε παλιότερους κινητήρες.

Δομή του κάρτερ

Το κάρτερ χωρίζεται σε δύο μέρη:

  1. Άνω τμήμα: Αποτελεί ενιαία κατασκευή με το μπλοκ κυλίνδρων και καλύπτει την περιοχή του στροφαλοφόρου άξονα.
  2. Κάτω τμήμα (κάρτερ λαδιού): Λειτουργεί ως δεξαμενή λαδιού και διαθέτει νευρώσεις ή πτερύγια στο εξωτερικό του, τα οποία ενισχύουν την αντοχή του και βελτιώνουν την ψύξη του λαδιού.

Η σύνδεση μεταξύ του άνω και του κάτω τμήματος γίνεται συνήθως στο επίπεδο του άξονα του στροφαλοφόρου ή χαμηλότερα, με βίδες συγκράτησης. Για αύξηση της αντοχής, το άνω τμήμα μπορεί να επεκταθεί κάτω από τον άξονα του στροφάλου, γεγονός που μειώνει το μέγεθος της δεξαμενής λαδιού, αλλά αυξάνει την ακαμψία του κάρτερ.

Συμπεράσματα

Το κάρτερ είναι ένα από τα πιο σημαντικά εξαρτήματα ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης. Λειτουργεί ως περίβλημα προστασίας, δεξαμενή λαδιού, στήριγμα εξαρτημάτων και αντέχει στις δυνάμεις καύσης και αδράνειας.

Οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν ανθεκτικά ύλικα, όπως χυτοσίδηρο ή κράματα αλουμινίου, ανάλογα με τις απαιτήσεις του κινητήρα. Οι βελτιώσεις στην κατασκευή και τη δομή του κάρτερ ενισχύουν την απόδοση και τη μακροζωία του κινητήρα.

Δείτε επίσης

Nissan – Honda βρίσκονται σε συζητήσεις για συγχώνευση

Nissan – Honda βρίσκονται σε συζητήσεις για συγχώνευση

Τέλη Κυκλοφορίας 2024: Πώς να απαλλαγείς εντελώς από το φόρο

Τέλη Κυκλοφορίας 2024: Πώς να απαλλαγείς εντελώς από το φόρο

Mercedes CLA: 750 χλμ. αυτονομία – Φορτίζει 300 χλμ σε δέκα λεπτά

Mercedes CLA: 750 χλμ. αυτονομία – Φορτίζει 300 χλμ σε δέκα λεπτά

Mitsubishi Colt Performance με ράλι στοιχεία και 124 PS

Mitsubishi Colt Performance με ράλι στοιχεία και 124 PS

Κατανάλωση καυσίμου: Γιατί το αυτοκίνητο μου καίει τόση βενζίνη;

Κατανάλωση καυσίμου: Γιατί το αυτοκίνητο μου καίει τόση βενζίνη;

Adaptive Cruise Control: Τί είναι – Πώς λειτουργεί

Adaptive Cruise Control: Τί είναι – Πώς λειτουργεί