Τα σύγχρονα συνθετικά υλικά καθώς και οι τεχνολογίες παρακολούθησης του μοτέρ, έχουν ανατρέψει τα δεδομένα που ίσχυαν μέχρι σήμερα.
Παλιά, η οδηγία ήταν τα λιπαντικά των αυτοκινήτων να αλλάζουν κάθε 5.000 χιλιόμετρα.
Δεν υπήρχαν επιφυλάξεις, περιορισμοί ή δικαιολογίες γι’ αυτό, όμως, αυτό έχει γίνει κανόνας μεταξύ των καταναλωτών.
Αλλά την εποχή εκείνη, πράγματα όπως το συνθετικό λάδι, οι υπολογιστές που έκαναν διάγνωση σε πραγματικό χρόνο και τα συστήματα παρακολούθησης της διάρκειας ζωής του λαδιού που σας ειδοποιούσαν πότε ακριβώς ο κινητήρας χρειαζόταν νέα λιπαντικά, απλά δεν υπήρχαν.
Ο μόνος δείκτης που ενημέρωνε τους οδηγούς ότι είχε έρθει η ώρα για αλλαγή ήταν η σχετική προειδοποιητική λυχνία στο ταμπλό και η ράβδος μέτρησης στάθμης λαδιού. Κάποια συνεργεία εξακολουθούν να βάζουν ένα μικρό αυτοκόλλητο σε διάφορα σημεία του αμαξώματος το οποίο ανέγραφε την ημερομηνία και τα χιλιόμετρα του επόμενου σέρβις.
Σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα αν το αυτοκίνητό σας είναι υπό καθεστώς εγγύησης, ακολουθείτε πάντα αυτό που συμβουλεύει το εγχειρίδιο χρήσης.
Τα πιο πολλά από τα παλαιότερα αυτοκίνητα χρησιμοποιούν συμβατικό λιπαντικό με βάση το πετρέλαιο, ενώ τα περισσότερα νεότερα χρησιμοποιούν συνθετικό λιπαντικό, το οποίο έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, επειδή έχει σχεδιαστεί για να είναι ανθεκτικό σε υψηλές θερμοκρασίες και μπορεί να διαλύει τους ρύπους και τα σωματίδια, ώστε το φίλτρο να μπορεί, με τη σειρά του, να τα συλλέγει ευκολότερα.
Τα παλαιότερα αυτοκίνητα χωρίς φανταχτερά συστήματα παρακολούθησης λαδιού λειτουργούν συνήθως με δύο διαφορετικά προγράμματα συντήρησης – το κανονικό και το ακραίο. Παράγοντες όπως σύντομες διαδρομές κάτω των 8 χιλιομέτρων, εξαιρετικά θερμά ή ψυχρά κλίματα ή πολλή σκόνη, πυκνή κυκλοφορία, ρυμούλκηση τρέιλερ ή μεταφορά βαρέων φορτίων θεωρούνται ακραίες συνθήκες λειτουργίας.
Δεδομένου ότι ο μέσος οδηγός δεν αντιμετωπίζει συνήθως αυτές τις συνθήκες, η τήρηση των συνιστώμενων διαστημάτων αλλαγής λαδιών είναι ασφαλής, ακόμη και αφού εκπνεύσει η εγγύηση του οχήματος.
Πόσο συχνά πρέπει να αλλάζετε λάδια
Σήμερα, το λάδι στους περισσότερους σύγχρονους κινητήρες οχημάτων που κινούνται υπό κανονικές συνθήκες μπορούν να διαρκέσουν από 8.000 έως 12.000 χλμ., ενώ τα υψηλής ποιότητας πλήρως συνθετικά λιπαντικά έως και 15.000 χλμ. και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη και 24.000 χλμ.