Αν έχεις στην κατοχή σου ένα αυτοκίνητο των αρχών της δεκαετίας του ’90 και δεν θες να το πας στην ανακύκλωση (και πολύ καλά κάνεις), μπορείς κάλλιστα να το δηλώσεις σαν ιστορικό, εφόσον βρίσκεται σε λειτουργική κατάσταση.
Θα έχεις αναλογικά λιγότερα ετήσια ασφάλιστρα, αλλά θα μπορείς να το κυκλοφορείς μόνο κάτω απο ορισμένες προυποθέσεις που θα δούμε παρακάτω.
Ένα όχημα μπορεί να χαρακτηρισθεί σαν ιστορικού ενδιαφέροντος, αν έχει ηλικία άνω των τριάντα ετών από το έτος παραγωγής του, είναι άριστα συντηρημένο και δεν έχει υποστεί μετατροπές από την αρχική του μορφή.
Η διαδικασία χαρακτηρισμού ενός οχήματος σαν ιστορικού ενδιαφέροντος, διέπεται από τις διατάξεις της ΚΥΑ 4948/31-12-2019 και πιστοποιείται από τα νομικά πρόσωπα που εκπροσωπούνται νόμιμα στην Ελλάδα: την διεθνή ομοσπονδία αυτοκινήτου (Fédération Internationale de l’Automobile (FIA)) που είναι η ΟΜΑΕ. και την διεθνή ομοσπονδία παλαιού αυτοκινήτου (Fédération Internationale des Véhicules Anciens (FIVA)) που είναι η Ε.Ο.ΦΙΛΠΑ.
Γενικά ένα όχημα που φέρει πινακίδες κυκλοφορίας Ιστορικού οχήματος, επιτρέπεται να κυκλοφορεί μόνο για συμμετοχή σε επίσημα αδειοδοτημένες εκδηλώσεις, όπως και για τις αναγκαίες μετακινήσεις συντήρησης και επισκευής του. Κυκλοφορεί επίσης ορισμένες ημέρες του μήνα όπως προσδιορίζεται από την προαναφερθείσα ΚΥΑ 4948/31-12-2019. Με την ορθή χρήση της δυνατότητας χαρακτηρισμού ενός οχήματος σαν ιστορικού ενδιαφέροντος, αρχικά προσδίδεται προστιθέμενη αξία λόγω των πιστοποιήσεων, αλλά και προσφέρεται υπηρεσία στον τουρισμό και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό στη χώρα μας, μιας και τα οχήματα της κατηγορίας αυτής, θεωρούνται «μνημεία του μηχανοκίνητου πολιτισμού».
Σύμφωνα με την ΚΥΑ 4948/31-12-2019 με την οποία ορίζονται οι προϋποθέσεις χαρακτηρισμού αδειοδοτήσεων και κίνησης οχημάτων που έχουν χαρακτηρισθεί σαν ιστορικού ενδιαφέροντος, θα πρέπει για το χαρακτηρισμό αυτό, να ακολουθηθούν τα παρακάτω βήματα: Πρώτον: Το όχημα να αποκτήσει δελτίο ιστορικού οχήματος είτε της FIA που εκδίδεται από την ΟΜΑΕ, είτε της FIVA που εκδίδεται από την Ε.Ο.ΦΙΛΠΑ. Η κάρτα αυτή έχει ισχύ 10 έτη από την έκδοσή της. Δεύτερον: Το όχημα να διαθέτει κρατικές πινακίδες ή να αποκτήσει πινακίδες ιστορικού οχήματος.
Βεβαίωση χαρακτηρισμού
Προκειμένου να χαρακτηρισθεί ένα όχημα σαν ιστορικού ενδιαφέροντος, απαιτείται η έκδοση δελτίου αυθεντικότητας FIA, (H.R.C.P) που εκδίδεται κάτω από τις εξής προϋποθέσεις:
Ο ιδιοκτήτης ενός οχήματος που φέρει συμβατικές πινακίδες και πληρεί τις προϋποθέσεις της προηγουμένης παραγράφου, απευθύνεται σε μια από τις πιο πάνω ομοσπονδίες, εκπροσώπους των διεθνών ομοσπονδιών, προκειμένου να του χορηγηθεί η σχετική βεβαίωση ιστορικότητας. Για την έκδοση βεβαίωσης ιστορικότητας από την ΟΜΑΕ, απαιτούνται τα εξής δικαιολογητικά: Αίτηση χορήγησης δελτίου ιστορικού οχήματος HRCP (Historic Regularity Car Pass) ή HTP (Historic Technical Passport) προκειμένου για αγωνιστικά οχήματα. Το δελτίο HRCP έχει ισχύ δέκα ετών, ή μέχρι την αλλαγή ιδιοκτήτου.
Το δελτίο αυτό, είναι συμπληρωμένο με Αγγλικούς χαρακτήρες προκειμένου να παρέχεται η δυνατότητα χρήσεως σε εκδηλώσεις ή αγώνες στο εξωτερικό. Για την έκδοση δελτίου HRCP, καταβάλλεται παράβολο ύψους 100 ευρώ, δύο φωτογραφίες (9Χ13) πλαγιομετωπικές μπροστά αριστερά και πίσω δεξιά σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή, νομιμοποιητικά ιδιοκτησιακά έγγραφα του οχήματος, δηλαδή: άδεια κυκλοφορίας οχήματος, άσφαλιστήριο συμβόλαιο σε ισχύ και φωτοτυπία ταυτότητας του ιδιοκτήτου.
Έκδοση νέων πινακίδων
Σύμφωνα με την ΚΥΑ 4948/31-12-2019 η έκδοση νέων πινακίδων ιστορικού οχήματος, μπορεί να γίνει μόνο από τις ομοσπονδίες ΟΜΑΕ και Ε.Ο.ΦΙΛΠΑ.
Για την έκδοση πινακίδας κυκλοφορίας ιστορικού οχήματος από την ΟΜΑΕ, απαιτούνται τα εξής δικαιολογητικά αν το όχημα κυκλοφορούσε με Ελληνικές πινακίδες. Αίτηση χορήγησης πινακίδων οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος με τα στοιχεία του ιδιοκτήτη και του οχήματος.
Προσκόμιση δελτίου ιστορικού οχήματος της FIA, HRCP (Historic Regularity Car Pass) ή HTP (Historic Technical Passport), που έχει χορηγηθεί από την ΟΜΑΕ ή της FIVA που χορηγείται από την Ε.Ο ΦΙΛΠΑ. Δύο φωτογραφίες (9Χ13) πλαγιομετωπικές μπροστά αριστερά σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή. Νομιμοποιητικά ιδιοκτησιακά έγγραφα του οχήματος, δηλαδή: Φωτοτυπία τελευταίας αδείας, επίδειξη πρωτότυπου εντύπου οριστικής ή προσωρινής κατάθεσης κρατικών πινακίδων κυκλοφορίας, την οποία θα φωτοτυπήσει ή θα σκανάρει ο ελεγκτής της ΟΜΑΕ.
Απογραφικό δελτίο οχήματος (εκδίδεται από το Υπουργείο Μεταφορών μετά από σχετική αίτηση). Τα ανωτέρω υποβάλλονται σε φωτοτυπία θεωρημένη από ΚΕΠ (ή άλλη αντίστοιχη υπηρεσία) ή βεβαίωση του ελεγκτού της ΟΜΑΕ περί ελέγχου του πρωτοτύπου. Ακολουθεί έλεγχος ιδιοκτησιακού καθεστώτος και αρίστης καταστάσεως του οχήματος, από εξουσιοδοτημένα από την ΟΜΑΕ για το σκοπό αυτό άτομα. Ενδεχόμενες ελλείψεις, σημειώνονται στο έντυπο για τακτοποίηση, ή επανέλεγχο κατά περίπτωση. Αν απαιτηθεί μετακίνηση στελεχών για έλεγχο του οχήματος άνω των 20 χλμ, καταβάλλεται η σχετική αποζημίωση κίνησης των στελεχών.
Δια ταύτα
Άν λοιπόν είστε ο τυχερός ιδιοκτήτης ενός αυτοκινήτου με ιστορική «υπεραξία», ίσως ήρθε η στιγμή να αρχίσετε «πιστοποιημένες» υπέροχες βόλτες σε ειδικές διαδρομές στα Ελληνικά βουνά, νιώθοντας πίσω απο το τιμόνι ότι απολαμβάνετε μια νοσταλγική βόλτα στο παρελθόν!