Ποια είναι η φυσιολογική θερμοκρασία για το κιβώτιο ταχυτήτων και πότε κανείς ζημία στο σασμάν

Ποια είναι η φυσιολογική θερμοκρασία για το κιβώτιο ταχυτήτων και πότε κανείς ζημία στο σασμάν

Κιβώτιο ταχυτήτων: Το όριο της φυσιολογικής θερμοκρασίας και η σημασία του να μην την υπερβαίνουμε. Τι συμβαίνει αν την ξεπεράσει, πως το αναγνωρίζω και τι ζημίες θα μου βγάλει.

Η θερμοκρασία του κινητήρα είναι κάτι που πολλοί οδηγοί παρακολουθούν, ώστε να αποφύγουν την υπερθέρμανση και τις όποιες σημαντικές βλάβες που αυτό μπορεί να φέρει. Λιγότερη προσοχή δίνουμε οι περισσότεροι στη θερμοκρασία του κιβωτίου ταχυτήτων, παρά το γεγονός ότι αποτελεί έναν από τους πιο κρίσιμους μηχανισμούς του αυτοκινήτου. Η υπερθέρμανση του κιβωτίου μπορεί να προκαλέσει σοβαρές ζημιές, οδηγώντας είτε σε δαπανηρές επισκευές είτε, στη χειρότερη περίπτωση, στην πλήρη αντικατάστασή του.

Και η αλήθεια είναι ότι το σασμάν καταπονείται αρκετά, είτε κατά την δυναμική οδήγηση με τις συνεχόμενες αλλαγές ταχυτήτων για να διατηρήσουμε το αυτοκίνητο στη μέγιστη ροπή ανάλογα τον δρόμο, είτε και σε συνθήκες κίνησης που είμαστε στο σταμάτα-ξεκίνα για εκτεταμένη διάρκεια.

Άμα σκεφτεί κανείς και τα συνηθισμένα μικρολαθάκια που κάνουμε στην οδήγηση(όπως, για παράδειγμα, να «ξεκουράζουμε» το πόδι μας πάνω στο πεντάλ του συμπλέκτη) είναι εύκολο να καταλάβει κανείς ότι το κιβώτιο ταχυτήτων υποφέρει αρκετά.

Μην ξεχνάμε και ότι παρά το γεγονός πως πολλά σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν ένδειξη θερμοκρασίας για τον κινητήρα, τέτοια λυχνία για το κιβώτιο δεν θα δούμε στα περισσότερα οχήματα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλοί οδηγοί να μην έχουν εικόνα για την κατάσταση του κιβωτίου τους, μέχρι να τους το πει(με επώδυνο τρόπο) το αυτοκίνητο τους.

Ποια είναι η φυσιολογική θερμοκρασία που πρέπει να έχει το κιβώτιο ταχυτήτων

Η ιδανική θερμοκρασία του κιβωτίου ταχυτήτων κυμαίνεται μεταξύ 80°C – 104°C. Σε αυτό το εύρος, το υγρό μετάδοσης διατηρεί τις ιδιότητές του, προσφέροντας τη σωστή λίπανση και αποτρέποντας την υπερθέρμανση των μεταλλικών εξαρτημάτων. Αν το κιβώτιο υπερβεί αυτή τη θερμοκρασία, το υγρό αρχίζει να χάνει την αποτελεσματικότητά του, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη τριβή και φθορά.

Η υπερβολική θερμοκρασία μπορεί να προκληθεί από διάφορους παράγοντες, όπως:

  • Χαμηλή στάθμη ή υποβάθμιση του υγρού του κιβωτίου: Όπως συμβαίνει με το λάδι του κινητήρα, το υγρό του κιβωτίου χάνει με την πάροδο του χρόνου τις ιδιότητές του και χρειάζεται αλλαγή σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.
  • Βλάβη στη σωληνοειδή βαλβίδα του κιβωτίου: Αυτή η βαλβίδα ελέγχει τη ροή του υγρού στο κιβώτιο και μπορεί να προκαλέσει προβλήματα αν δεν λειτουργεί σωστά.
  • Προβλήματα στο ψυγείο ή στο σύστημα ψύξης του αυτοκινήτου: Στα αυτοκίνητα, το υγρό του κιβωτίου ψύχεται μέσω του ψυγείου. Αν το ψυγείο δεν λειτουργεί σωστά, μπορεί να προκληθεί υπερθέρμανση.
  • Συνθήκες έντονης καταπόνησης: Η οδήγηση σε απότομες ανηφόρες, η ρυμούλκηση βαριών φορτίων ή το κόλλημα στην κίνηση μπορεί να αυξήσουν τη θερμοκρασία του κιβωτίου.

Γιατί έχει σημασία η διατήρηση της σωστής θερμοκρασίας

Η διατήρηση της σωστής θερμοκρασίας του κιβωτίου είναι ζωτικής σημασίας για τη μακροχρόνια λειτουργία του. Όταν η θερμοκρασία υπερβεί τους 121°C, το υγρό αρχίζει να διασπάται και να χάνει τις λιπαντικές του ιδιότητες. Αυτό οδηγεί σε αυξημένη τριβή, δημιουργία επικαθίσεων στις βαλβίδες και στα τοιχώματα του κιβωτίου, καθώς και σε φθορά των εσωτερικών εξαρτημάτων.

Αν η θερμοκρασία συνεχίσει να αυξάνεται και φτάσει τους  143°C, μπορεί να προκληθεί αποτυχία κρίσιμων εξαρτημάτων, όπως των τσιμουχών και των συμπλεκτών, με αποτέλεσμα το κιβώτιο να μην αλλάζει σωστά ταχύτητες ή να αρχίσει να γλιστράει κατά την επιτάχυνση. Σε τέτοιες περιπτώσεις, η επισκευή του κιβωτίου μπορεί να είναι πολύ ακριβή ή ακόμα και αδύνατη, καθιστώντας απαραίτητη την αντικατάστασή του.

Σημάδια υπερθέρμανσης

Αν το κιβώτιο του αυτοκινήτου αρχίσει να υπερθερμαίνεται, υπάρχουν ορισμένα σημάδια που μπορείς να παρατηρήσεις:

  • Αργές ή καθυστερημένες αλλαγές ταχυτήτων: Αν νιώθεις ότι το κιβώτιο αργεί να αλλάξει ταχύτητα ή ότι η διαδικασία γίνεται με κραδασμούς, αυτό μπορεί να οφείλεται σε αυξημένη θερμοκρασία.
  • Γλίστρημα ταχυτήτων: Αν το αυτοκίνητο χάνει πρόσκαιρα την επιτάχυνση ή φαίνεται να αλλάζει ταχύτητες χωρίς λόγο, μπορεί να είναι ένδειξη υπερθέρμανσης.
  • Μυρωδιά καμένου λαδιού: Όταν το υγρό του κιβωτίου υπερθερμανθεί, μπορεί να αποκτήσει μια χαρακτηριστική οσμή καμένου λαδιού.

Μέθοδοι πρόληψης και συντήρησης

Για να αποφύγεις τα προβλήματα που σχετίζονται με την υπερθέρμανση του κιβωτίου, τσέκαρε πάντα τα παρακάτω:

  • Έλεγχος της στάθμης και της ποιότητας του υγρού: Η τακτική επιθεώρηση του υγρού κιβωτίου βοηθά στο να προλάβει προβλήματα πριν εξελιχθούν σε σοβαρές βλάβες. Αν το υγρό είναι χαμηλό ή έχει σκουρύνει, θα πρέπει να συμπληρωθεί ή να αλλαχθεί.
  • Τακτική συντήρηση και αλλαγές υγρών: Οι περισσότεροι κατασκευαστές προτείνουν την αλλαγή των υγρών του κιβωτίου κάθε 50.000 – 100.000 χιλιόμετρα, ανάλογα με το είδος του κιβωτίου και τις συνθήκες οδήγησης.
  • Εγκατάσταση μετρητή θερμοκρασίας: Αν το αυτοκίνητό σου δεν διαθέτει ένδειξη θερμοκρασίας για το κιβώτιο, μπορείς να προσθέσεις έναν εξωτερικό αισθητήρα για να παρακολουθείς τη θερμοκρασία σε πραγματικό χρόνο.

 

Δείτε επίσης

Καθαρισμός αυτοκινήτου με κεραμική επίστρωση: Έτσι διατηρείς τη λάμψη

Καθαρισμός αυτοκινήτου με κεραμική επίστρωση: Έτσι διατηρείς τη λάμψη

F1: Το πρώτο σχόλιο του Hamilton για τον Charles Leclerc

F1: Το πρώτο σχόλιο του Hamilton για τον Charles Leclerc

Σε ποια χώρα βγήκε πρώτη σε πωλήσεις η…911 της Porsche;

Σε ποια χώρα βγήκε πρώτη σε πωλήσεις η…911 της Porsche;

Ρεπορτάζ λέει πώς VW και Audi βάζουν φρένα στα ηλεκτρικά και επενδύουν στα θερμικά μοτέρ

Ρεπορτάζ λέει πώς VW και Audi βάζουν φρένα στα ηλεκτρικά και επενδύουν στα θερμικά μοτέρ

Γιατί τρέμει το αυτοκίνητο όταν φρενάρω

Γιατί τρέμει το αυτοκίνητο όταν φρενάρω

Η Honda ζητά να παραιτηθεί ο CEO της Nissan για να συνεχίσουν οι συζητήσεις για συγχώνευση

Η Honda ζητά να παραιτηθεί ο CEO της Nissan για να συνεχίσουν οι συζητήσεις για συγχώνευση