Πίεση ελαστικών μοτοσικλέτας για δρόμο και offroad: Ποια είναι η σωστή πίεση αέρα για τα λάστιχα της μηχανής σου ανάλογα τη χρήση της
Η σωστή πίεση ελαστικών είναι απαραίητη για τη μοτοσικλέτα. Πέρα από το αυτονόητο, ότι δηλαδή για να είναι ασφαλής η μοτοσικλέτα πρέπει τα λάστιχα να είναι σωστά φουσκωμένα, η σωστή πίεση εξασφαλίζει οτι η μηχανή θα είναι αποδοτική και θα έχει χαμηλή κατανάλωση.
Και αυτό γιατί, αν τα ελαστικά δεν έχουν την κατάλληλη πίεση, ο κινητήρας της μοτοσικλέτας θα θέλει περισσότερο καύσιμο για να κάνει την ίδια απόσταση. Ταυτόχρονα, αυτή την απόσταση θα την κάνει με λιγότερη φορά, αφού το δίκυκλο δεν θα τσουλάει σωστά στο οδόστρωμα.
Πέρα από αυτό, η σωστή πίεση αυξάνει την διάρκεια ζωής των ελαστικών και εμποδίζει τη φθορά.
Ποια όμως είναι η σωστή πίεση που πρέπει να έχουν τα ελαστικά σε μια μοτοσικλέτα; Υπάρχουν διαφορές στις πιέσεις των ελαστικών για χρήση στην ασφάλτο και χρήση στο σώμα;
Για πάμε να δούμε.
Ποια είναι η σωστή πίεση ελαστικών μοτοσικλέτας για χρήση στην άσφαλτο;
Γενικά, ισχύει αυτό που ισχύει σε κάθε όχημα. Ο κατασκευαστής της μοτοσυκλέτας παρέχει τη συνιστώμενη πίεση για τα μπροστινά και τα πίσω ελαστικά. Μπορείς να τη βρεις:
- Στο εγχειρίδιο χρήστη της μοτοσυκλέτας.
- Σε αυτοκόλλητη ετικέτα πάνω στο πλαίσιο της μοτοσυκλέτας, συνήθως κοντά στο ψαλίδι ή το υποπόδιο.
Πολλά ελαστικά αναγράφουν και τη μέγιστη πίεση στο πλάι τους. Προσοχή: Αυτός ο αριθμός δεν είναι η ιδανική πίεση, αλλά η μέγιστη πίεση που μπορεί να αντέξει το ελαστικό με ασφάλεια. Πάντα να ακολουθείς τις συστάσεις του κατασκευαστή της μοτοσυκλέτας σου.
Γενικά, πάντως, για ελαστικά που τοποθετούνται σε μοτοσικλέτα που κινείται στην ασφάλτο, η ιδανική πίεση είναι στα 30 psi ή αλλιώς 2 μπάρες. Κράτα στο μυαλό σου ότι το πίσω λάστιχο πρέπει να είναι λίγο πιο φουσκωμένο από το μπροστινό(περί τα 0,3 psi ή 0,2 μπάρες).
Προφανώς, διαφορετικές ρυθμίσεις μπορούν να γίνουν ανάλογα τη χρήση(αν ταξιδεύεις με επιβάτες ή αποσκευές), ή το είδος της μοτοσικλέτας(π.χ. οι μεγάλου κυβισμού Sport Touring μοτοσικλέτες χρειάζονται 40 psi ή 2,8 μπάρες).
Τι ισχύει για οδήγηση εκτός δρόμου (off-road);
Για τα ελαστικά motocross και enduro, το «χρυσό σημείο» βρίσκεται στα 12 PSI, αλλά έχε το νου σου πως ανάλογα τη ταχύτητα, το έδαφος και το βάρος του αναβάτη, μπορείς να διαμορφώσεις την πίεση, από 8 έως 16 PSI.
Για off-road οδήγηση σε μαλακά εδάφη όπως άμμο, λάσπη ή χαλαρό χώμα, η χαμηλότερη πίεση είναι καλύτερη. Χαμηλώνοντας την πίεση, αυξάνεις την επιφάνεια επαφής του ελαστικού με το έδαφος, δίνοντάς στην μηχανή καλύτερη πρόσφυση.
Στη χαμηλή πίεση, βέβαια, πρέπει να δίνεται προσοχή γιατί αυξάνεται ο κίνδυνος να τρυπήσει η σαμπρέλα.
Αντίθετα, όταν η διαδρομή σου έχει σκληρό χώμα, πέτρες ή δρόμο, τότε ανέβασε την πίεση.
Ένα ελαστικό με υψηλή πίεση (15-16 psi μέχρι και 18 psi) διαχειρίζεται καλύτερα τις απότομες προσκρούσεις και προφυλάσσει το χείλος της ζάντας από ζημιές. Στα enduro, όπου συναντάς και οδοστρώματα, η πίεση στα 15-16 PSI σε βοηθάει να αποφύγεις την υπερθέρμανση των ελαστικών και να έχεις καλύτερη πρόσφυση στις στροφές.