Παρμπρίζ και ήλιος: Τώρα που μπαίνει η άνοιξη και ξεκινάμε την αντίστροφη μέτρηση προς τους καλοκαιρινούς μήνες, ο ήλιος θα αρχίσει να καίει προς τα συνηθισμένα και αρκετά υψηλά επίπεδα. Αν στην καθημερινότητα σου περνάς πολλές ώρες στο αμάξι και σε βαράει ο ήλιος, τότε μπορούν τα παρμπρίζ του αυτοκινήτου να σε προστατέψουν;
Πολλά λέγονται τελευταία για την κλιματική κρίση, σίγουρα στην Ελλάδα γνωρίζουμε πολύ καλά πως είναι να ζεις με τις υψηλές θερμοκρασίες του καλοκαιριού και τους συνεχείς καύσωνες, ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ήδη από τους πρώτους μήνες της άνοιξης, η θερμοκρασία ανεβαίνει σημαντικά και οι μέρες μεγαλώνουν.
Αυτό σημαίνει πως και οι οδηγοί που πηγαίνουν και γυρνάνε στις δουλείες τους(εκτός και αν ξεκινούν πολύ νωρίς και τελειώνουν πολύ αργά), προλαβαινουν κα λαμβάνουν μεγαλύτερες ποσότητες ήλιου καθημερινά. Και παρόλο που κάτι τέτοιο σίγουρα βοηθάει με τα επίπεδα βιταμίνης D στον οργανισμό των οδηγών, δεν πρέπει να παραλείψουμε ότι ταυτόχρονα θα αντιμετωπίζουμε σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό την ακτινοβολία του ηλίου. Και όπως πιθανόν γνωρίζεις, η συνεχής έκθεση σε αυτήν, ακόμα και μέσα στο αμάξι, μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνη.
Πολλοί οδηγοί δεν το σκέφτονται καν μάλιστα, είτε λόγω άγνοιας είτε γιατί θεωρούν ότι τα παρμπρίζ των αυτοκινήτων τους παρέχει επαρκή προστασία από τις βλαβερές υπεριώδεις (UV) ακτίνες του ήλιου. Ωστόσο, παρά το τα μπροστινά παρμπρίζ μπορούν ,όντως, να φιλτράρουν μεγάλο μέρος της UV ακτινοβολίας, για τα πλαϊνά και τα πίσω τζάμια, δεν ισχύει το ίδιο.
Για όσους περνούν πολλές ώρες στο τιμόνι, αυτή η διαφορά μπορεί να έχει σημαντικές συνέπειες για την υγεία του δέρματος και των ματιών τους.
Παρμπρίζ και ήλιος: Μπορούν να με προστατέψουν από τις βλαβερή ακτινοβολία;
Η ηλιακή ακτινοβολία αποτελείται από διάφορους τύπους ακτίνων, μεταξύ των οποίων υπάρχουν και οι UVA και UVB, που είναι οι πιο επικίνδυνες για το ανθρώπινο σώμα. Οι ακτίνες UVA έχουν μεγαλύτερο μήκος κύματος και διεισδύουν βαθύτερα στο δέρμα, και με την πάροδο του χρόνου προκαλούν γήρανση και ρυτίδες.
Οι UVB ακτίνες από την άλλη, έχουν μικρότερο μήκος κύματος και ευθύνονται για τα ηλιακά εγκαύματα. Και οι δύο, όμως, έχουν τη δυνατότητα να βλάψουν σημαντικά το DNA των κυττάρων, οδηγώντας σε πρόωρη γήρανση, μεταλλάξεις και, σε ακραίες περιπτώσεις, ακόμα και καρκίνο του δέρματος. Επιπλέον, η παρατεταμένη έκθεση στην υπεριώδη ακτινοβολία μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στα μάτια, όπως καταρράκτη και άλλες δύσκολες παθήσεις.
Το καλό είναι πως τα αυτοκίνητα είναι φτιαγμένα για να μας προστατεύουν από την έντονη ακτινοβολία. Άλλα κατά πόσο;
Το 2014, ο Αμερικανός γιατρός Brian Boxer Wachler από το Boxer Wachler Vision Institute πραγματοποίησε μια σειρά δοκιμών για να διαπιστώσει σε ποιον βαθμό τα παράθυρα των αυτοκινήτων μπορούν όντως να προστατεύσουν τον οδηγό και τους επιβάτες από την ηλιακή ακτινοβολία. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα μπροστινά παρμπρίζ των περισσότερων αυτοκινήτων φιλτράρουν περίπου το 96% των UVA ακτίνων,. Ωστόσο, η κατάσταση ήταν εντελώς διαφορετική όταν εξετάστηκαν τα πλαϊνά τζάμια. Από τα 29 αυτοκίνητα που δοκιμάστηκαν, μόλις τέσσερα είχαν πλευρικά παράθυρα που μπλόκαραν περισσότερο από το 90% των UVA. Σε ορισμένα μοντέλα, το επίπεδο προστασίας ήταν πολύ χαμηλό, με τα πλαϊνά παράθυρα να επιτρέπουν έως και 56% της ακτινοβολίας να περάσει στο εσωτερικό.
Ο βασικός λόγος αυτής της διαφοράς είναι ο τύπος του γυαλιού που χρησιμοποιείται.
Τα παρμπρίζ των αυτοκινήτων είναι κατασκευασμένα από laminated glass, δηλαδή ένα ειδικό πολυστρωματικό γυαλί που περιλαμβάνει μια ενδιάμεση στρώση προστατευτικού υλικού. Αυτή η κατασκευή όχι μόνο ενισχύει την αντοχή του γυαλιού, αλλά και προσφέρει καλύτερη προστασία από τις υπεριώδεις ακτίνες. Αντίθετα, τα πλαϊνά και πίσω τζάμια είναι κατασκευασμένα από θερμικά σκληρυμένο γυαλί (tempered glass), ένα είδος γυαλιού που έχει σχεδιαστεί κυρίως για λόγους ασφαλείας.
Το συγκεκριμένο υλικό είναι ανθεκτικό στη θραύση, αλλά δεν διαθέτει την ίδια ικανότητα φιλτραρίσματος της υπεριώδους ακτινοβολίας, με αποτέλεσμα η προστασία που παρέχει να είναι αισθητά χαμηλότερη.
Για όσους οδηγούν συχνά κάτω από τον ήλιο, η ανεπαρκής προστασία των πλευρικών παραθύρων μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι οδηγοί που εκτίθενται για μεγάλα χρονικά διαστήματα στην ηλιακή ακτινοβολία εμφανίζουν συχνότερα σημάδια φωτογήρανσης στη μία πλευρά του προσώπου τους, δηλαδή στην πλευρά που είναι πιο εκτεθειμένη στον ήλιο κατά την οδήγηση. Πέρα από αυτό, η χρόνια έκθεση μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης μελανώματος και άλλων μορφών καρκίνου του δέρματος.
Αντιηλιακή μεμβράνη η λύση του προβλήματος
Η καλύτερη λύση για την προστασία από την υπεριώδη ακτινοβολία κατά την οδήγηση είναι η εφαρμογή αντηλιακής μεμβράνης στα παράθυρα του αυτοκινήτου. Οι σύγχρονες κεραμικές και ανθρακονημάτινες μεμβράνες είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές, καθώς μπορούν να φιλτράρουν έως και το 99% των ακτίνων UV. Σε αντίθεση με τις απλές φιμέ μεμβράνες, οι κεραμικές μεμβράνες δεν αλλοιώνουν την ορατότητα τη νύχτα και προσφέρουν προστασία που διαρκεί για πολλά χρόνια χωρίς να ξεθωριάζει.
Εναλλακτικά, για όσους δεν επιθυμούν να τοποθετήσουν μόνιμες μεμβράνες στα παράθυρα, υπάρχουν και πιο προσωρινές λύσεις, όπως τα ειδικά αντηλιακά καλύμματα παραθύρων. Αν και δεν προσφέρουν την ίδια αποτελεσματικότητα με τις επαγγελματικές μεμβράνες, μπορούν να μειώσουν σημαντικά την ποσότητα της ακτινοβολίας που εισέρχεται στο όχημα.
Συμπερασματικά, ενώ τα παρμπρίζ των αυτοκινήτων παρέχουν ικανοποιητική προστασία από τις UV ακτίνες, τα πλαϊνά και πίσω τζάμια δεν προσφέρουν το ίδιο επίπεδο ασφάλειας. Όσοι περνούν πολλές ώρες οδηγώντας θα πρέπει να λαμβάνουν πρόσθετα μέτρα προστασίας, όπως η χρήση αντηλιακών μεμβρανών, ειδικών καλυμμάτων παραθύρων ή αντηλιακού στο δέρμα, προκειμένου να αποφύγουν τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της ηλιακής ακτινοβολίας.
Η προστασία από τις UV ακτίνες δεν αφορά μόνο την άνεση κατά την οδήγηση, αλλά και τη μακροχρόνια διατήρηση της υγείας και της καλής κατάστασης του αυτοκινήτου.
Δείτε επίσης

5 τρόποι να μειώσεις τη θολούρα στο παρμπρίζ και τις αντανακλάσεις στο ταμπλό

5 από τις πιο άνετες μεγάλες μοτοσικλέτες που μπορείς να αγοράσεις

F1: O Christian Horner για τον επικεφαλής της McLaren:«Είναι καθίκι»

Συγχώνευση Honda – Nissan: Ο CEO της Nissan παραιτείται

Ελαστικά αυτοκίνητου: Τα σημάδια που σου λένε ότι έχεις απώλεια πίεσης που δεν έχεις καταλάβει
