Οδήγηση στην πόλη: Πώς καταστρέφεις το αυτοκίνητο σου καθημερινά

Οδήγηση στην πόλη: Πώς καταστρέφεις το αυτοκίνητο σου καθημερινά

Οδήγηση στην πόλη: Πώς καταστρέφεις το αυτοκίνητο σου καθημερινά όταν οδηγείς εντός αστικού ιστού και πως μπορείς να μειώσεις τη φθορά, όσο αυτό είναι δυνατόν.

Πολλές φορές έχουμε κάνει λόγο για τη σημασία της συντήρησης του αυτοκινήτου. Να είσαι τακτικός, να είσαι επιμελής και να προσπαθείς συνέχεια να κάνεις ενεργά βήματα για να συντηρείς το αυτοκίνητο σου.

Μιλάμε δηλαδή για ενεργητική συντήρηση, να αντιδράς άμεσα όταν ακούς ή βλέπεις κάτι στο αυτοκίνητο σου, όταν, ας πούμε, κάτι δεν λειτουργεί πλήρως ή συμπεριφέρεται με διαφορετικό τρόπο από αυτό που θα περίμενες και, όταν αντιλαμβάνεσαι κάτι τέτοιο, να πηγαίνεις κατευθείαν το αυτοκίνητο στο μηχανικό σου. 

Υπάρχει, όμως και η παθητική συντήρηση.

Είναι περισσότερο μια νοοτροπία που πρέπει να έχεις οταν οδηγείς το αυτοκίνητο σου.

Να οδηγείς με τέτοιον τρόπο που δεν φθείρεις τα εξαρτήματα του αυτοκινήτου σου, να κάνεις τακτικά τσεκ απς και αλλαγές λαδίων/υγρών και να γνωρίζεις ανά πάσα στιγμή ποια είναι τα προβλήματα στο αυτοκίνητο σου, ώστε να μπορείς να τα προσέχεις όταν οδηγείς.

Ουσιαστικά, να προστατεύεις το αυτοκίνητο σου.

Σήμερα, θα αναφερθούμε, κυρίως, στην παθητική συντήρηση. Η περισσότερο, πόσο δύσκολο είναι να προστατεύεις το αυτοκίνητο σου και να κάνεις παθητική συντήρηση, όταν οδηγείς στην πόλη. 

Οδήγηση στην πόλη: Πώς καταστρέφεις το αυτοκίνητο σου καθημερινά

Η οδήγηση σε αστικό κύκλο -και ιδιαίτερα αν μιλάμε για μεγάλες πόλεις της χώρας μας, όπως Αθήνα και Θεσσαλονίκη- έχει μερικά, συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Αναφερόμαστε, φυσικά, στην έντονη κίνηση και τα μποτιλιαρίσματα, σε στένους δρόμους από παρκαρισμένα αυτοκίνητα, σε χαμηλές ταχύτητες  και συνεχείς αλλαγές στο σασμάν κ.ο.κ..

Όλες αυτές οι οδηγικές συνθήκες είναι ιδίαιτερα επιβλαβείς για τα αυτοκίνητα μας. Φυσικά, τα αυτοκίνητα είναι φτιαγμένα για να ειναι αποδοτικά και να μπορούν να ανταποκρίνονται σε αυτά τα σενάρια.

Ωστόσο, με τα σημερινά δεδομένα, οι περισσότεροι οδηγοί καταλήγουν στο να οδηγούν τα αυτοκίνητα τους, σχεδόν…επί των πλείστων, σε αυτές τις συνθήκες. Κάτι που προφάνως οδηγεί σε φθορές και σε βλάβες. 

Και εξηγούμε:

Οι κινητήρες των περισσότερων αυτοκινήτων είναι σχεδιασμένοι να αποδίδουν καλύτερα σε ταχύτητες  μεταξύ 80-110 χλμ/ώρα . Σε αυτό το εύρος, ο κινητήρας λειτουργεί στη «ζώνη άνεσης» του, δηλαδή σε ένα σημείο όπου δεν καταπονείται υπερβολικά.

Η οδήγηση στις μεσαίες ταχύτητες (ούτε πολύ χαμηλά, ούτε πολύ υψηλά) προσφέρει τη βέλτιστη ισορροπία ανάμεσα στην απόδοση και τη μακροζωία του κινητήρα.

Φυσικά, μιλάμε για την πλειονότητα των μοντέλων, άλλα εννοείται πως θα υπάρξουν και διαφορές.

Μερικά αυτοκίνητα είναι φτιαγμένα για τις υψηλές ταχύτητες (και αυτά είναι που «πνίγονται» το περισσότερο στην πόλη), ενώ άλλα δυσκολεύονται στις υψηλότερες ταχύτητες και προτιμούν τις χαμηλές προς μεσαίες.

Μην ξεχνάμε και τα υβριδικά και ηλεκτρικά, τα οποία έχουν εντελώς άλλη φιλοσοφία, αφού αποδίδουν πολύ περισσότερο και φθείρονται πολύ λιγότερο στον αστικό κύκλο.

Ωστόσο, τα περισσότερα αυτοκίνητα δυσκολεύονται ιδιαίτερα στις δυσμένεις συνθήκες που υπάρχουν στην πόλη (ειδικά σε ώρες αιχμής σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη).

Και αυτό γιατί όταν μιλάμε για οδήγηση, η σταθερότητα της ταχύτητας είναι πιο σημαντική από την ίδια την ταχύτητα:

  • Σταθερή πίεση λαδιού: Όταν διατηρείς σταθερή ταχύτητα, η πίεση του λαδιού παραμένει υψηλή, προστατεύοντας καλύτερα τα κινούμενα μέρη του κινητήρα.
  • Σταθερή θερμοκρασία κινητήρα: Ο κινητήρας παραμένει σε σταθερή θερμοκρασία, κάτι που μειώνει τη φθορά.
  • Μακροζωία του κιβωτίου ταχυτήτων: Το κιβώτιο δεν αναγκάζεται να αλλάζει συνεχώς ταχύτητες, μειώνοντας τη φθορά των γραναζιών και των συνδέσμων.
  • Μείωση φθοράς των φρένων: Όταν δεν χρειάζεται να φρενάρεις συνεχώς, τα τακάκια και οι δίσκοι των φρένων διατηρούνται σε καλύτερη κατάσταση για περισσότερα χιλιόμετρα.

Τα Προβλήματα της οδήγησης στην πόλη

Η οδήγηση στην πόλη είναι η «χειρότερη συνταγή» για τη διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου σου.

Ας δούμε γιατί:

  • Συνεχείς αλλαγές ταχυτήτων και πόδι στον συμπλέκτη: Το κιβώτιο ταχυτήτων αλλάζει συνεχώς ταχύτητες, αυξάνοντας τη φθορά στα γρανάζια και τις συνδέσεις.
  • Συχνή χρήση των φρένων: Στο «σταμάτα-ξεκίνα» της πόλης, τα φρένα δουλεύουν συνεχώς, προκαλώντας ταχύτερη φθορά στα τακάκια και στους δίσκους.
  • Χαμηλή πίεση λαδιού: Όταν το αυτοκίνητο λειτουργεί στο ρελαντί (π.χ. σε φανάρια), η πίεση λαδιού είναι χαμηλή, με αποτέλεσμα λιγότερη προστασία για τα εσωτερικά μέρη του κινητήρα.

 Πώς να μειώσεις τη φθορά από την οδήγηση στην πόλη

Η φθορά από την οδήγηση σε αστικό κύκλο μπορεί να μειωθεί ακολουθώντας μερικές  συμβουλές:

  • Συχνότερες αλλαγές λαδιών: Αντί για αλλαγή κάθε 12.000 χλμ (7.500 μίλια), κάνε την κάθε 5.000-7.000 χλμ (3.000-5.000 μίλια) αν οδηγείς συνεχώς σε συνθήκες πόλης.
  • Συχνός έλεγχος τακακιών και ελαστικών: Τα τακάκια φρένων που μπορεί να αντέξουν 70.000 χλμ σε ταξίδια, ενδέχεται να χρειάζονται αντικατάσταση στα 25.000-30.000 χλμ αν οδηγείς συνεχώς στην πόλη.
  • Αποφυγή ρελαντί για μεγάλες περιόδους: Αν βρίσκεσαι παρκαρισμένος και περιμένεις, προτίμησε να σβήσεις τον κινητήρα. Το ρελαντί φθείρει τον κινητήρα και σπαταλά καύσιμο.

Αφήνω το αυτοκίνητο σπίτι;

Η αλήθεια είναι οτι τα τελευταία χρόνια, η κατάσταση με την κίνηση πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο.

Άμεσες λύσεις δεν υπάρχουν, ακόμα και οι ειδικοί το παραδεχόνται αυτό. Επόμενως ως οδηγοί οφείλουμαι να βρούμε εμείς λύσεις για τον εαυτό μας, αν θέλουμε να μην χαλάμε το αυτοκίνητο μας και να σπατάλαμε τα χρήματα μας σε εργασίες, ανταλλακτικά και service.

Ίσως, μια λύση θα ήταν να αφήσουμε το αυτοκίνητο στο σπίτι. Αν πηγαινοέρχεσαι στην δουλεία ώρες που πετυχαίνεις συνεχώς κίνηση και σε εξυπηρετεί κάποια άλλο ΜΜΜ, ίσως να σκεφτείς να θυσιάσεις την άνεση σου ορισμένες ημέρες της εβδομάδας.

Μια ακόμα μια λύση είναι να αφήσεις τους 4 τρόχους, για… 2.

Οι μοτοσικλέτες μπορούν να περνούν πιο εύκολα για την κίνηση. (για τους εμπείρους μηχανόβιους δεν υπάρχει, βασικά, κίνηση), ενώ έχεις κέρδος σε οικονομία καυσίμου και πιο εύκολα παρκαρισμάτα.

Μην ξεχνάς, ότι υπό προυποθέσεις, μπορείς να οδηγήσεις μηχανάκια 125 cc με το διπλώμα του αυτοκινήτου.

 

 

 

 

Δείτε επίσης

Τρόμπα βενζίνης: Συμπτώματα που δείχνουν πρόβλημα

Τρόμπα βενζίνης: Συμπτώματα που δείχνουν πρόβλημα

F1: Τέλος ο Perez από Red Bull- Η αντίδραση του Verstappen

F1: Τέλος ο Perez από Red Bull- Η αντίδραση του Verstappen

Γιατί τα αυτοκίνητα γίνονται όλο και μεγαλύτερα

Γιατί τα αυτοκίνητα γίνονται όλο και μεγαλύτερα

F1: Επιστροφή Bottas στην Mercedes

F1: Επιστροφή Bottas στην Mercedes

Υγρό φρενών αυτοκινήτου: Αλλαγή – Κάθε ποτέ πρέπει;

Υγρό φρενών αυτοκινήτου: Αλλαγή – Κάθε ποτέ πρέπει;

Πίεση ελαστικών μοτοσικλέτας για δρόμο και offroad

Πίεση ελαστικών μοτοσικλέτας για δρόμο και offroad