Traction Control: Ένα πολύτιμο σύστημα ασφάλειας που κάνει πολύ πιο σίγουρα τα σύγχρονα αυτοκίνητα όταν είναι στον δρόμο. Παράλληλα, έχεις και την επιλογή να το απενεργοποιήσεις για να είναι το αυτοκίνητο σου πιο ελεύθερο, αν για παράδειγμα πας να το πιέσεις στην πίστα. Για ποιο λόγο, όμως, μπορεί να ανάβει συνέχεια η σχετική λυχνία στο αμάξι;
Ένα σύγχρονο αυτοκίνητο διαθέτει δεκάδες προειδοποιητικές λυχνίες, που ενημερώνουν τον οδηγό σχετικά με τα ενεργοποιημένα (ή και τα απενεργοποιημένα) συστήματα, καθώς και για πιθανά σφάλματα τα οποία μπορεί να υπάρχουν. Το traction control (TCS) είναι ένα από τα σημαντικά συστήματα ασφάλειας στο αυτοκίνητο σου, μαζί με το σύστημα του ABS καθώς και το TPMS (παρακολούθηση πίεσης ελαστικών).
Έχουμε στο μυαλό μας (κυρίως λόγω του «Check Engine») πως αν δούμε αναμμένο λαμπάκι στο ταμπλό αυτό σημαίνει κατευθείαν πρόβλημα, τρεξίματα, ακριβές επισκευές. Ωστόσο, η λυχνία στο traction control δεν υποδηλώνει πάντα βλάβη.
Για να δούμε τι ακριβώς ισχύει.
Τι είναι το Traction Control;
Το traction control αποτρέπει την απώλεια πρόσφυσης και βοηθά στην αποκατάστασή της όταν ένας τροχός γλιστράει. Αυτό συμβαίνει όταν η ταχύτητα περιστροφής ενός τροχού είναι μεγαλύτερη από των υπολοίπων, κάτι που υποδηλώνει απώλεια επαφής με το οδόστρωμα.
Λειτουργεί σε συνδυασμό με το ABS, καθώς χρησιμοποιεί τους αισθητήρες ταχύτητας των τροχών και τη μονάδα ABS για να μειώσει την ταχύτητα του τροχού που γλιστράει, επιτρέποντάς του να ανακτήσει την πρόσφυση.
Πότε πρέπει να είναι ενεργό το Traction Control;
Το σύστημα traction control είναι αυτόματα ενεργοποιημένο κατά την εκκίνηση του οχήματος, εφόσον δεν υπάρχει κάποια βλάβη. Είναι απαραίτητο για την ασφάλεια, καθώς επεμβαίνει σε ολισθηρά οδοστρώματα (όταν δηλαδή ο δρόμος έχει βροχή, χιόνι, χαλίκι) και σε καταστάσεις όπου ανιχνεύεται ολίσθηση τροχού, όπως έντονη επιτάχυνση ή απότομες στροφές.
Πότε πρέπει να το απενεργοποιήσω;
Υπάρχουν τρεις περιπτώσεις όπου ίσως χρειαστεί να το απενεργοποιήσεις:
- Προσωρινή ρεζέρβα: Οι ρεζέρβες έχουν μικρότερη διάμετρο από τα κανονικά ελαστικά, κάτι που μπορεί να προκαλέσει εσφαλμένη ενεργοποίηση του traction control.
- Βλάβη στο σύστημα: Αν υπάρχει πρόβλημα στους αισθητήρες ταχύτητας, το traction control μπορεί είτε να απενεργοποιηθεί είτε να λειτουργεί λανθασμένα.
- Οδήγηση σε πίστα: Όπως είπαμε πάνω, αν πας το αυτοκίνητο για αγωνιστική χρήση, το traction control μπορεί να επιβραδύνει το όχημα όταν δεν χρειάζεται αν επέμβει π.χ. πάνω στο drift.
Γιατί ανάβει η λυχνία του Traction Control;
Η λυχνία traction control μπορεί να ανάψει για διάφορους λόγους:
- Το σύστημα έχει απενεργοποιηθεί χειροκίνητα. Έχεις δηλαδή βάλει το traction control μέσω του κουμπιού του ή της οθόνης να μην λειτουργεί.
- Το σύστημα είναι άμεσα ενεργό, δηλαδή λειτουργεί εκείνη τη στιγμή για να αποτρέψει την ολίσθηση. Σε αυτή την περίπτωση, η λυχνία αναβοσβήνει.
- Υπάρχει βλάβη, οπότε η λυχνία παραμένει σταθερά αναμμένη.
Για την τελευταία περίπτωση, οι πιο συνηθισμένες αιτίες είναι:
- Ελαττωματικοί αισθητήρες ταχύτητας τροχών
- Μη σωστά διαστασιολογημένα ελαστικά
- Λάθος πίεση ελαστικών
- Βλάβη στη μονάδα πέδησης
Διαφορές μεταξύ Traction Control και ABS
- Traction Control (TCS): Αποτρέπει την υπερβολική ταχύτητα περιστροφής των τροχών.
- ABS: Αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών κατά το φρενάρισμα.