Φίλτρο λαδιού κινητήρα: Πώς λειτουργεί και από τι αποτελείται

Φίλτρο λαδιού κινητήρα: Πώς λειτουργεί και από τι αποτελείται

Φίλτρο λαδιού κινητήρα: Αποτελεί ένα από τα βασικά μέρη του συστήματος λίπανσης ενός αυτοκίνητο. Πώς όμως λειτουργεί και από τι ακριβώς αποτελείται;

Τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, όπως γνωρίζουμε,  χρειάζονται διάφορα υγρά και αναλώσιμα για να λειτουργούν ομαλά και αποδοτικά.

Ένα από αυτά τα λάδια είναι και το λάδι κινητήρα. Το λάδι είναι ζωτικής σημασίας για τη λίπανση των κινούμενων εσωτερικών μερών του κινητήρα, αποτρέποντας την τριβή μεταξύ τους, ενώ ταυτόχρονα βοηθά και  στη διάχυση της θερμότητας για να μην υπερθερμανθεί ο κινητήρας. Ωστόσο, το λάδι κινητήρα δεν επιτελεί αυτές τις λειτουργίες από μόνο του, άλλα βασίζεται στη σωστή λειτουργία ολόκληρου του συστήματος λίπανσης του κινητήρα, στο οποίο περιλαμβάνεται και ένα ακόμη βασικό εξάρτημα: το φίλτρο λαδιού.

Το φίλτρο λαδιού έχει ως αποστολή να εμποδίζει τα σωματίδια ρύπων και άλλες ακαθαρσίες από το να φτάσουν στον κινητήρα.

Περιέχει ένα εσωτερικό υλικό φίλτρου, το οποίο μπορεί να είναι κατασκευασμένο από ειδικό πτυχωτό χαρτί ή από συνθετικές ίνες. Επιπλέον, διαθέτει ένα παρέμβυσμα , που σφραγίζει το περίβλημα του φίλτρου λαδιού, αποτρέποντας την απώλεια λαδιού και την είσοδο ρύπων στο σύστημα. Το φίλτρο επιτρέπει στο λάδι να περνάει μέσα από αυτό, ενώ συγκρατεί τις ακαθαρσίες που μπορεί να έχουν συσσωρευτεί στο κάρτερ του λαδιού.

Πώς λειτουργεί το φίλτρο λαδιού κινητήρα σε ένα αυτοκίνητο;

Υπάρχουν δύο βασικοί τύποι φίλτρων λαδιού: τα βιδωτά  και τα τύπου κάνιστρου.

Και τα δύο επιτελούν την ίδια λειτουργία, με τη βασική τους διαφορά να είναι η εμφάνιση και η διαδικασία εγκατάστασης. Τα βιδωτά φίλτρα αποτελούν μια ενιαία αντικαταστάσιμη μονάδα, ενώ τα φίλτρα τύπου κάνιστρου περιλαμβάνουν μόνο το εσωτερικό υλικό του φίλτρου. Τα δεύτερα τοποθετούνται μέσα σε ένα πλαστικό κάνιστρο, και κάθε φορά που αλλάζεις το λάδι, αντικαθιστάς μόνο το εσωτερικό φίλτρο και, αν χρειάζεται, τους δακτυλίους στεγανοποίησης . Παρά τις κατασκευαστικές διαφορές, και οι δύο τύποι λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο.

Για να κατανοήσεις καλύτερα τη λειτουργία του φίλτρου λαδιού, είναι χρήσιμο να δούμε πώς λειτουργεί το συνολικό σύστημα λίπανσης του κινητήρα. Τα βασικά εξαρτήματα αυτού του συστήματος περιλαμβάνουν:

  • Το κάρτερ λαδιού , όπου αποθηκεύεται η μεγαλύτερη ποσότητα λαδιού του κινητήρα.
  • Την αντλία λαδιού  η οποία αντλεί το λάδι από το κάρτερ και το προωθεί στο φίλτρο.
  • Το φίλτρο λαδιού, που καθαρίζει το λάδι από ρύπους και ακαθαρσίες.
  • Μια σειρά από διαδρόμους ή αγωγούς λαδιού, μέσω των οποίων το λάδι διανέμεται στον κινητήρα.

Όταν βάζεις μπροστά τον κινητήρα, η αντλία λαδιού τραβάει το λάδι από το κάρτερ και το διοχετεύει στο φίλτρο.

Εκεί, το λάδι περνάει μέσα από το υλικό φίλτρου, το οποίο συγκρατεί τις ακαθαρσίες και τα ξένα σωματίδια, και στη συνέχεια το καθαρό λάδι κατευθύνεται προς τον κινητήρα. Μέσω των αγωγών, το λάδι κυκλοφορεί σε όλα τα κινούμενα μέρη του κινητήρα, παρέχοντας λίπανση και βοηθώντας στη μείωση της θερμοκρασίας. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, το λάδι επιστρέφει στο κάρτερ, όπου ψύχεται πριν ξεκινήσει ξανά τον κύκλο του.

Το φίλτρο λαδιού είναι ένα κρίσιμο στοιχείο αυτού του συστήματος. Αν δεν υπήρχε, ο κινητήρας θα ήταν πολύ πιο επιρρεπής σε σχηματισμό βρωμιάς και λάσπης και προβλήματα υπερθέρμανσης. Χωρίς το φίλτρο, τα μικροσκοπικά σωματίδια ρύπων που συσσωρεύονται στο λάδι θα μπορούσαν να προκαλέσουν φθορά στα εσωτερικά εξαρτήματα του κινητήρα, μειώνοντας σημαντικά τη διάρκεια ζωής του.

Γι’ αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό να μην παραλείπεις την αλλαγή λαδιού και την αντικατάσταση του φίλτρου σε τακτά χρονικά διαστήματα. Ένα βουλωμένο ή παλιό φίλτρο λαδιού μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα, όπως μειωμένη απόδοση του κινητήρα και αυξημένη κατανάλωση καυσίμου.

Η τακτική συντήρηση του φίλτρου λαδιού είναι ένας από τους ευκολότερους και πιο οικονομικούς τρόπους για να διατηρήσεις τον κινητήρα του αυτοκινήτου σου σε καλή κατάσταση. Ο έγκαιρος έλεγχος και η αντικατάστασή του μπορούν να αποτρέψουν δαπανηρές επισκευές και να διασφαλίσουν ότι ο κινητήρας σου θα λειτουργεί ομαλά για πολλά χιλιόμετρα.

Δείτε επίσης

Οριστικό τέλος στις συζητήσεις περί συγχώνευσης Nissan και Honda – Ναυάγησε το μεγάλο deal των 60 δις

Οριστικό τέλος στις συζητήσεις περί συγχώνευσης Nissan και Honda – Ναυάγησε το μεγάλο deal των 60 δις

Βαλβίδα EGR: Πώς αναγνωρίζεις τα συμπτώματα ελαττωματικής βαλβίδας και τι κάνεις αν τα εντοπίσεις στο αυτοκίνητο σου

Βαλβίδα EGR: Πώς αναγνωρίζεις τα συμπτώματα ελαττωματικής βαλβίδας και τι κάνεις αν τα εντοπίσεις στο αυτοκίνητο σου

BMW: Πουλάει περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από Audi και Mercedes μαζί

BMW: Πουλάει περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από Audi και Mercedes μαζί

DeepSeek AI: Μπαίνει και στα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα η νέα τεχνητή νοημοσύνη της Κίνας

DeepSeek AI: Μπαίνει και στα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα η νέα τεχνητή νοημοσύνη της Κίνας

F1 – Lando Norris: «Αγχωτικό άλλα ξεχωριστό το να είσαι ο οδηγός της McLaren»

F1 – Lando Norris: «Αγχωτικό άλλα ξεχωριστό το να είσαι ο οδηγός της McLaren»

Πώς να κάνεις το ξεθωριασμένο χρώμα του αυτοκινήτου σου να «λάμψει» ξανά

Πώς να κάνεις το ξεθωριασμένο χρώμα του αυτοκινήτου σου να «λάμψει» ξανά