Η επιλογή του σωστού τύπου ελαστικού για το αυτοκίνητο είναι σημαντική. Τα ελαστικά θα πρέπει να είναι κατάλληλα για το έδαφος που οδηγείτε και να έχουν αρκετό πέλμα για να είναι ασφαλή.
Εκτός από την ασφάλεια, τα διαφορετικά μεγέθη και τύποι ελαστικών, μπορούν να επηρεάσουν το χειρισμό, την κατανάλωση καυσίμου, την ποιότητα κύλισης, ακόμη και τα επίπεδα θορύβου στο αυτοκίνητο.
Υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που πρέπει να σκεφτείτε κατά την επιλογή νέων ελαστικών για το αυτοκίνητο, αλλά ένας από τους σημαντικότερους, είναι το μέγεθος του ελαστικού – πρέπει να ταιριάζει στους τροχούς του αυτοκινήτου για να είναι αποδοτικό. Αλλά ποιο είναι το σωστό μέγεθος ελαστικού για το αυτοκίνητο σας; Και τί διαφορά έχουν τα φαρδιά με τα στενά ελαστικά;
Πώς να διαβάσετε τις διαστάσεις ενός ελαστικού
Πριν αναλύσουμε τις λεπτομέρειες σχετικά με τα φαρδιά και στενά ελαστικά, ας πούμε μερικά βασικά πράγματα σχετικά με τις διαστάσεις των ελαστικών. Το μέγεθος ενός ελαστικού αναγράφεται συνήθως στο πλευρικό του τοίχωμα.
Ακολουθεί ένα παράδειγμα: P205/55R16. Το γράμμα P σημαίνει επιβατικό αυτοκίνητο. Ο αριθμός 205 είναι το ονομαστικό πλάτος διατομής του ελαστικού. Μετριέται σε χιλιοστά, και είναι η απόσταση μεταξύ της εσωτερικής και εξωτερικής πλευράς του ελαστικού.
Ο αριθμός 55 αντιπροσωπεύει το ύψος του ελαστικού, σε σχέση με το πλάτος του πέλματος. Εκφράζεται ως ποσοστό. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα ο αριθμός 55 μας δείχνει ότι το ύψος του πλευρού, μεταξύ της κορυφής του πέλματος και της ζάντας, είναι το 55% του πλάτους του ελαστικού.
Το R, υποδηλώνει ότι η εσωτερική κατασκευή του ελαστικού είναι ακτινωτή και το 16, που είναι η διάμετρος του τροχού του αυτοκινήτου.
Τα μεγέθη των ελαστικών εκφράζονται συνήθως σε χιλιοστά. Ορισμένα μεγαλύτερα ελαστικά, μετριούνται σε ίντσες.
Πώς συμπεριφέρεται ένα φαρδύ ελαστικό
Όσο πιο φαρδύ είναι ένα ελαστικό, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το σημείο επαφής. Το σημείο επαφής, όπως υποδηλώνει το όνομα, είναι το μέρος του ελαστικού που έρχεται σε επαφή με τον δρόμο. Εάν δεν υπάρχει επίδραση από άλλους παράγοντες, ένα ελαστικό με μεγαλύτερο σημείο επαφής μπορεί να κάνει το αυτοκίνητο να σταματήσει πιο γρήγορα, το οποίο είναι πλεονέκτημα σε συνθήκες οδήγησης με υψηλές ταχύτητες.
Τα φαρδύτερα ελαστικά, μπορούν επίσης να βελτιώσουν τη δυνατότητα χειρισμού, αυξάνοντας την πρόσφυση του αυτοκινήτου. Ωστόσο, ένα φαρδύ ελαστικό έχει και ορισμένα μειονεκτήματα.
Τα φαρδύτερα ελαστικά, πιθανόν απαιτούν μεγαλύτερη προσπάθεια όσον αφορά το στρίψιμο του αυτοκινήτου και σίγουρα αυξάνουν την αντίσταση κύλισης, με αποτέλεσμα τη μείωση της οικονομίας καυσίμου και της επιτάχυνσης του αυτοκινήτου, καθώς και αύξηση του θορύβου.
Πώς συμπεριφέρεται ένα στενό ελαστικό
Τα στενά ελαστικά, συνήθως έχουν τα αντίθετα αποτελέσματα από τα φαρδιά. Με μικρότερο σημείο επαφής και χαμηλότερη αντίσταση κύλισης, ένα στενό ελαστικό είναι πιο πιθανό να έχει καλύτερη κατανάλωση καυσίμου.
Το στρίψιμο του τιμονιού γίνεται λίγο πιο γρήγορο και το αυτοκίνητο είναι πιο ευκίνητο σε στενά σημεία. Ωστόσο, υπάρχουν και ορισμένα μειονεκτήματα. Τα στενά ελαστικά είναι πιθανό να αυξήσουν την απόσταση που θα σταματήσει ένα αυτοκίνητο. Επίσης, μειώνουν τη δυνατότητα χειρισμού σε υψηλές ταχύτητες.
Τα στενά ελαστικά είναι πιθανό να έχουν χαμηλότερο δείκτη φορτίου. Ο δείκτης φορτίου, υποδεικνύει τη μέγιστη ποσότητα πίεσης που μπορεί να έχει ένα ελαστικό και το πόσο βάρος μπορεί να μεταφέρει.
Ποια ελαστικά είναι τα καλύτερα;
Ο κατασκευαστής, συνήθως αναφέρει το μέγεθος του ελαστικού που ταιριάζει στο αυτοκίνητο, σε ένα αυτοκόλλητο που βρίσκεται στο άνοιγμα της πόρτας του οδηγού. Μπορείτε να βάλετε πιο φαρδιά ή πιο στενά ελαστικά από ό,τι επιτρέπει ο κατασκευαστής;
Φυσικά, αλλά υπάρχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα για και τις δύο αυτές επιλογές.
Εάν ένα ελαστικό είναι πολύ στενότερο ή φαρδύτερο από το αρχικό ελαστικό, μπορεί να μην προσαρμοστεί σωστά στον τροχό. Έτσι είναι πιθανόν να χρειαστούν πρόσθετες τροποποιήσεις όπως νέοι τροχοί ή αλλαγές στην ανάρτηση.
Επιπλέον, ενώ ένα φαρδύ ελαστικό μπορεί να χωρέσει στον τροχό, μπορεί συχνά να τρίβεται στο φτερό του αυτοκινήτου, προκαλώντας ζημιά στο ελαστικό και στο αυτοκίνητο.