Site icon TheCars.gr

ESC και TCS: Έλεγχος πρόσφυσης και έλεγχος ευστάθειας, ποια είναι η διαφορά;

ESC και TCS

Τι είναι ο ηλεκτρονικός έλεγχος ευστάθειας ή ESC σε ένα αυτοκίνητο;

Το ESC σημαίνει Electronic Stability Control, ένας γενικός όρος που χρησιμοποιείται ευρέως στον κλάδο και ο προεπιλεγμένος όρος που θα χρησιμοποιήσουμε για όλους τους τύπους ελέγχου ευστάθειας σε αυτό το άρθρο. Τι είναι όμως το ESC ή ηλεκτρονικός έλεγχος ευστάθειας σε ένα αυτοκίνητο;

Είναι ένα σύστημα ελέγχου, που διαβάζει εισόδους όπως η ταχύτητα του οχήματος, η γωνία διεύθυνσης, η εκτροπή και η μεμονωμένη ταχύτητα τροχού, που λαμβάνονται από διάφορους αισθητήρες.

ESC και TCS

Εάν οι είσοδοι υποδηλώνουν ότι ο οδηγός χάνει τον έλεγχο κατεύθυνσης του οχήματος και μπορεί να γλιστρήσει, με άλλα λόγια, να μην πάει προς την κατεύθυνση που θέλει και προς την οποία είναι στραμμένο το τιμόνι, μπορεί να παρέμβει για να επαναφέρει το αυτοκίνητο στην πορεία του.

Οι πιο συνηθισμένοι τύποι απώλειας ελέγχου κατεύθυνσης είναι:

Κλείδωμα τροχού

Σε ένα αυτοκίνητο χωρίς ABS, οι τροχοί μπλοκάρουν κατά το φρενάρισμα, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να γλιστρήσει προς την κατεύθυνση που το οδηγεί η ορμή του, ανεξάρτητα από την είσοδο του τιμονιού.

Το σύστημα ABS δίνει παλμούς στο σύστημα πέδησης γρήγορα, για να κρατήσει τους τροχούς να περιστρέφονται λίγο από το μπλοκάρισμα, για να διατηρήσει τον έλεγχο του τιμονιού.

Υποστροφή

Ενώ πηγαίνει σε μια γωνία, το αυτοκίνητο συνεχίζει ευθεία, οι μπροστινοί τροχοί γλιστρούν αντί να στρίβουν, τόσο απότομα όσο ήθελε ο οδηγός. Το ESC φρενάρει τον εσωτερικό πίσω τροχό, ο οποίος τραβά τη μύτη στη γωνία και μειώνει την υποστροφή.

ESC και TCS

Υπερστροφή

Το πίσω μέρος του αυτοκινήτου ολισθαίνει προς τα έξω και το όχημα στρίβει πιο απότομα από ό,τι ήθελε ο οδηγός, με τη μύτη να δείχνει προς το εσωτερικό της καμπύλης, αντί προς το δρόμο.

Το ESC φρενάρει τον εξωτερικό μπροστινό τροχό για να αποτρέψει την περιστροφή του αυτοκινήτου, εμποδίζοντας την υπερστροφή. Μπορούν να προκύψουν διάφοροι συνδυασμοί αυτών των τριών σεναρίων.

Μερικές φορές η παρέμβαση του ABS, είναι το μόνο που χρειάζεται για να αποτραπεί η ολίσθηση στο φρενάρισμα και μερικές φορές το ESC, πρέπει επίσης να παρεμβαίνει για να διατηρήσει την κατευθυντική σταθερότητα σε μια γωνία. Αυτά τα συστήματα λειτουργούν απρόσκοπτα και παράλληλα, για να διατηρούν το όχημα σταθερό.

Τα πιο απλά συστήματα ESC, ελέγχουν μόνο τα φρένα και τα πιο προηγμένα μπορούν επίσης να μειώσουν τη ροπή του κινητήρα, για να αφαιρέσουν την υπερβολική ισχύ από τους κινητήριους τροχούς για καλύτερο μέτρο ελέγχου.

Έλεγχος ευστάθειας vs Traction Control

Μπορεί να έχετε ακούσει για ένα σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (TCS) και να νομίζετε ότι είναι το ίδιο με τον έλεγχο ευστάθειας. Δεν είναι. Όταν πρόκειται για σύγκριση ελέγχου πρόσφυσης έναντι ελέγχου ευστάθειας, το TCS είναι ένα πολύ απλούστερο σύστημα. Τι σημαίνει όμως το TCS σε ένα αυτοκίνητο; Και τι κάνει πραγματικά το traction control;

Χρησιμοποιεί το σύστημα ABS αντίστροφα για να ελέγξει εάν ένας τροχός περιστρέφεται υπό ισχύ, προκαλώντας απώλεια πρόσφυσης επιτάχυνσης. Εάν εντοπίσει έναν περιστρεφόμενο τροχό, φρενάρει αυτόν τον τροχό, για να αποκαταστήσει την πρόσφυσή του.

ESC και TCS

Δεν μπορεί να ανιχνεύσει εκτροπή, υπερστροφή ή υποστροφή, όπως μπορεί το ESC, μόνο περιστροφή τροχού. Επειδή είναι πολύ πιο βασικό σύστημα, πολλά παλαιότερα αυτοκίνητα το έχουν, ακόμα κι αν δεν έχουν ESC. Το αντίστροφο δεν είναι αλήθεια και είναι βασικά δεδομένο ότι, αν ένα αυτοκίνητο έχει ESC, θα υπάρχει και το traction control.

Τι είναι ένα σύστημα ESP – ή ESC, DSC, VSA ή VSC;

Αυτά είναι συνώνυμα του ESC. Τι είναι λοιπόν το ESP και τι σημαίνει το ESP; Σημαίνει Electronic Stability Program, απλώς ένα άλλο όνομα για τον έλεγχο ευστάθειας. Οι διάφορες αυτοκινητοβιομηχανίες δίνουν στις επώνυμες εκδόσεις τους ή στους τύπους συστημάτων ESC/ESP διαφορετικά ονόματα. Ακολουθούν μερικά παραδείγματα που χρησιμοποιήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια:

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των TCS και ESC

Tα κύρια πλεονεκτήματα των TCS και ESC είναι:

Αυτά τα συστήματα έχουν πολύ λίγα μειονεκτήματα:

Συμπέρασμα

Όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στις ΗΠΑ από το 2012 πρέπει να είναι εφοδιασμένα με ESC στάνταρ. Τα δεδομένα του NHTSA έχουν δείξει, ότι το ESC σώζει χιλιάδες ζωές στους αμερικανικούς δρόμους κάθε χρόνο και συχνά επαινείται ως η μεγαλύτερη πρόοδος στην ασφάλεια του αυτοκινήτου μετά τη ζώνη ασφαλείας τριών σημείων.

ESC και TCS

Την επόμενη φορά που θα νιώσετε τα φρένα να τραβούν διακριτικά το αυτοκίνητό σας σε μια γωνία ή το φως ESC να σας κλείνει το μάτι στον πίνακα οργάνων, αφιερώστε λίγο χρόνο για να συνειδητοποιήσετε ότι, πριν από 20 χρόνια, αυτή η στιγμή θα μπορούσε να είχε τελειώσει με ατύχημα.

Απλώς να θυμάστε, ότι αυτά τα συστήματα δεν μπορούν να ξεπεράσουν τους νόμους της φυσικής και η ασφαλής οδήγηση είναι πρώτα η κύρια ευθύνη του οδηγού.

Τσέκαρε τις γνώσεις σου

Ο μηχανικός ποιας εταιρείας είχε την ιδέα για το ESC;

Correct! Wrong!

Exit mobile version