Εκκεντροφόρος Άξονας: Τι είναι – Ποιός ο ρόλος του συγκεκριμένου εξαρτήματος στον κινητήρα ενός αυτοκινήτου
Ο εκκεντροφόρος άξονας είναι ένα βασικό στοιχείο που επιτρέπει στον κινητήρα να λειτουργεί σωστά.
Είναι ένας περιστρεφόμενος άξονας που κινείται κατά μήκος της σειράς κυλίνδρων και αποτελέιται από εκκεντροφόρους, ρουλεμάν και στροφείς ρουλεμάν. Η λειτουργία του είναι να ανοίγει και να κλείνει τις βαλβίδες των κυλίνδρων συγχρονισμένα με τις κινήσεις του στροφαλοφόρου άξονα και σε συγκεκριμένες στιγμές.
Τα έκκεντρα που βρίσκονται κατά μήκος του ωθούν τις βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής προς τα κάτω, επιτρέποντας στο καύσιμο να περάσει στο θάλαμο καύσης και τους ρύπους να απομακρυνθούν.
Εκκεντροφόρος Άξονας: Ποιος ο ρόλος του – Πώς λειτουργεί
Όταν ο εκκεντροφόρος περιστρέφεται, τα έκκεντρα του ανεβοκατεβαίνουν.
Σε κινητήρες DOHC (διπλού εκκεντροφόρου), κάθε περιστροφή κάνει ένα έκκεντρο να πιέζει τη βαλβίδα προς τα κάτω, ανοίγοντάς την προς τον κύλινδρο. Σε κινητήρες SOHC (μονού εκκεντροφόρου) και pushrod (με ωστήρια), το έκκεντρο πιέζει τους βραχίονες (ή τα ωστήρια και έπειτα τους βραχίονες), ανοίγοντας τη βαλβίδα. Όταν ο λοβός συνεχίζει την περιστροφή του, το ελατήριο της βαλβίδας την επιστρέφει στη θέση της, κλείνοντάς την.
Ο εκκεντροφόρος συνδέεται συνήθως με τον στροφαλοφόρο μέσω καδένας χρονισμού ή ιμάντα χρονισμού. Σε κάποιους κινητήρες pushrod χρησιμοποιούνται επίσης γρανάζια χρονισμού. Το γρανάζι του εκκεντροφόρου έχει διπλάσια δόντια από το γρανάζι του στροφαλοφόρου, επιτρέποντας στον εκκεντροφόρο να περιστρέφεται με τη μισή ταχύτητα του στροφαλοφόρου. Ο εκκεντροφόρος λειτουργεί κατά τη διάρκεια τεσσάρων διακριτών φάσεων: εισαγωγή, συμπίεση, καύση και εξαγωγή.
Οι συνήθεις εκκεντροφόροι είναι σχεδιασμένοι για να ταιριάζουν σε τυπικά χαρακτηριστικά λειτουργίας, είτε τονίζοντας την αποδοτικότητα σε αυτοκινητόδρομους είτε τη δύναμη στις χαμηλές στροφές.
Σε κάθε αυτοκίνητο ,βέβαια,και ανάλογα τον προσανατολισμό του. οι εκκεντροφόροι μπορεί να είναι διαφορετικά σχεδιασμένοι για να πετύχουν κάτι διαφορετικό στο αυτοκίνητο.
Οι εκκεντροφόροι με μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων (VVT), για παράδειγμα. χρησιμοποιούν υδραυλικούς ενεργοποιητές για να προχωρούν ή να καθυστερούν το χρονισμό των βαλβίδων σε σχέση με τη γωνία του στροφαλοφόρου άξονα. Το VVT επιτρέπει καλύτερη αποδοτικότητα στις υψηλές στροφές ή περισσότερη δύναμη στις χαμηλές στροφές.
Σε οχήματα με άμεσο ψεκασμό καυσίμου, ορισμένους κινητήρες diesel και τους περισσότερους κινητήρες άμεσου ψεκασμού βενζίνης, η αντλία καυσίμου υψηλής πίεσης (HPFP) κινείται από έναν λοβό σε έναν από τους εκκεντροφόρους.
Συνηθισμένα προβλήματα εκκεντροφόρου: Συμπτώματα, αιτίες και πρόληψη
Ο εκκεντροφόρος άξονα σπάνια φθείρεται ή σπάει. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν κάποια κοινά προβλήματα που μπορεί να εμφανιστούν στον εκκεντροφόρο και να επηρεάσουν τη λειτουργία του κινητήρα . Η πρόληψη και η σωστή συντήρηση είναι το κλειδί για την αποφυγή τους.
1. Φθαρμένοι λοβοί εκκεντροφόρου
Οι φθαρμένοι λοβοί: ‘Εχουν υποστεί φθορά, επομένως δεν ανοίγουν τις βαλβίδες όσο θα έπρεπε. Αυτό μπορεί να προκαλέσει:
- Κακή απόδοση κινητήρα.
- Αστάθεια στις καύσεις
- Χαμηλή πίεση καυσίμο , οδηγώντας σε αυξημένες εκπομπές ρύπων.
2. Φθαρμένοι ανυψωτήρες
Οι φθαρμένοι ανυψωτήρες δεν είναι αποκλειστικό πρόβλημα του εκκεντροφόρου, αλλά μπορεί να προκληθούν και από αυτόν. Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν:
- Αδυναμία ανύψωσης βαλβίδων στο σωστό ύψος.
- Θόρυβο στο κάλυμμα των βαλβίδων, όπως χτύπημα ή κροτάλισμα.
3. Σπασμένος εκκεντροφόρος
Η θραύση του εκκεντροφόρου είναι καταστροφική για τον κινητήρα και μπορεί να οφείλεται σε:
- Κατασκευαστικό ελάττωμα.
- Κατάσχεση εκκεντροφόρου λόγω ελλιπούς λίπανσης.
Συνέπειες σε διάφορους κινητήρες:
- Στους κινητήρες pushrod, μπορεί να προκαλέσει ζημιές στις μπιέλες, το μπλοκ κυλίνδρων, τα έμβολα ή τον στροφαλοφόρο.
- Στους κινητήρες interference, ενδέχεται να προκληθούν ζημιές στην κυλινδροκεφαλή, τις βαλβίδες ή τα έμβολα.
Πρόληψη προβλημάτων εκκεντροφόρου
- Τακτικές αλλαγές λαδιών:
- Χρησιμοποιήστε ποιοτικό λάδι σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.
- Τηρείτε τα διαστήματα αλλαγής λαδιού και τον τύπο ιξώδους.
- Αποφύγετε την υπερθέρμανση του κινητήρα:
- Ελέγχετε συχνά το σύστημα ψύξης του κινητήρα.
- Γενική συντήρηση κινητήρα:
- Τηρείτε το πρόγραμμα συντήρησης που προτείνει ο κατασκευαστής.