Τα καλοκαιρινά ελαστικά έχουν γίνει σταδιακά πιο σπορ ακόμη και στα μικρά αυτοκίνητα. Η ένωση της γόμας είναι βελτιστοποιημένη για να αντέχει στη φθορά και την καταπόνηση ακόμη και σε υψηλές θερμοκρασίες, αλλά στο κρύο σκληραίνει, χάνοντας μέρος από την πρόσφυση.
Παράλληλα στο παρελθόν, τα αυτοκίνητα ήταν πολύ πιο ελαφριά από τα σημερινά, απλοποιώντας έτσι το έργο των ελαστικών. Εν ολίγοις, τα «κανονικά» ελαστικά του παρελθόντος, είχαν σαφώς χαμηλότερες επιδόσεις από τα σημερινά, αλλά είχαν και πιο ολοκληρωμένο χαρακτήρα, ενώ σήμερα είναι πιο εξειδικευμένα.
Για να αντιμετωπίσετε καλύτερα το σκληρό κλίμα του χειμώνα και τις χιονοπτώσεις, η ιδανική λύση είναι να αλλάξετε τα «παπούτσια» του αυτοκινήτου σας στις πρώτες χαμηλές θερμοκρασίες, τοποθετώντας ελαστικά σχεδιασμένα να αποδίδουν καλύτερα σε παγετό και χιόνι.
Διαφορές μεταξύ χειμερινών και καλοκαιρινών ελαστικών
Οι διαφορές μεταξύ των θερινών και χειμερινών ελαστικών συγκεντρώνονται στο πέλμα. Στα πρώτα, έχει συμπαγή μπλοκ, χωρίς εγκοπές, ώστε να είναι άκαμπτο και να μεταδίδει τις εντολές της διεύθυνσης από το τιμόνι χωρίς καθυστέρηση. Τα χειμερινά ελαστικά από την άλλη πλευρά, μπορούν να αναγνωριστούν με μια ματιά, επειδή το πέλμα τους είναι διάστικτο με ραβδώσεις και λεπτές αυλακώσεις που σχηματίζουν πολλές άκρες, που «πιάνουν» το χιόνι.
Ωστόσο, η γόμα δεν μπορεί να διακριθεί οπτικά, η οποία είναι πιο απαλή από αυτή στο πέλμα των καλοκαιρινών και κυρίως παραμένει ελαστική, ακόμα και σε χαμηλές θερμοκρασίες, διατηρώντας καλή πρόσφυση. Αυτός είναι ο λόγος που τα χειμερινά ελαστικά ονομάζονται και «θερμικά».
Ο συνδυασμός ενός πέλματος πλούσιου σε σκάλισμα της γόμας και παχύτερου (μπορεί να φτάσει σχεδόν τα 10 χλστ, σε σύγκριση με 7-8 για τα καλοκαιρινά ελαστικά) με τη μαλακότερη σύνθεση, σημαίνει ότι τα χειμερινά ελαστικά, είναι πιο αποτελεσματικά από τα καλοκαιρινά όχι μόνο στο χιόνι, αλλά και σε όλες τις συνθήκες, στις οποίες η θερμοκρασία του περιβάλλοντος είναι χαμηλή κάτω από 7°C και η άσφαλτος είναι υγρή.
Η εξέλιξη του χειμερινού ελαστικού
Το πρώτο ελαστικό χιονιού, χρονολογείται από το 1936 και δημιουργήθηκε από τη Φινλανδική εταιρεία Suomen Gummitehdas, η οποία πολλά χρόνια αργότερα άλλαξε το όνομά της σε Nokian. Μέχρι πριν από περίπου είκοσι χρόνια, τα ελαστικά χιονιού, ήταν αρκετά χρηστικά στους χιονισμένους δρόμους, αλλά στο στεγνό ήταν θορυβώδη.
Και δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά, δεδομένου του τρόπου κατασκευής τους: το πέλμα ήταν με «νύχια» ή «καρφιά», παρόμοιο με αυτό των ελαστικών εκτός δρόμου, και η σύνθεση τους δεν είχε τα περίεργα χαρακτηριστικά των σημερινών χειμερινών ελαστικών. Η συμπεριφορά των σύγχρονων χειμερινών ελαστικών, είναι πολύ διαφορετική, για να υπογραμμιστεί η ικανότητά τους να αποδίδουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό, σε όλες τις τυπικές κακές καιρικές συνθήκες και όχι μόνο σε χιονισμένους δρόμους.
Χάρη στο πέλμα και τις «θερμικές» ενώσεις που παραμένουν ελαστικές ακόμα και σε χαμηλές θερμοκρασίες, το κράτημα στο κρύο, είναι καλύτερο από αυτό των καλοκαιρινών ελαστικών και ο θόρυβος κύλισης είναι περιορισμένος. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, η μέγιστη ταχύτητα που μπορούσαν να αντέξουν, ήταν χαμηλότερη από αυτή των θερινών ελαστικών του ίδιου μεγέθους, αλλά σήμερα διατίθενται και χειμερινά ελαστικά με κωδικούς ταχύτητας W ως 270 km/h, ακόμη και Y ως 300 km/h, επομένως δεν υπάρχουν περιορισμοί, ακόμη και για όσους θέλουν να οδηγήσουν στο όριο το σούπερ σπορ αυτοκίνητο τους, σε τμήματα αυτοκινητόδρομων της Ευρώπης, όπου επιτρέπονται αυτές οι ταχύτητες.
Πώς να επιλέξετε χειμερινό ελαστικό
Τα τελευταία χρόνια, η αγορά των χειμερινών ελαστικών έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Τόσο οι διαδικτυακοί ιστότοποι εμπορίας ελαστικών, όσο και οι έμποροι ελαστικών, προσφέρουν μια μεγάλη γκάμα τύπων, με αρκετές διαφορετικές τιμές. Δεδομένου ότι αυτά τα ελαστικά είναι θεμελιώδη για την ασφάλεια, δεν αξίζει να «τσιγκουνευτείτε» στην αγορά τους, αφού ένα μακρύ φρενάρισμα διαρκείας λόγω ανεπαρκούς ελαστικού, είναι αρκετό για να αναγκαστείτε να πληρώσετε ένα πολύ μεγαλύτερο ποσό από την εξοικονόμηση που επιτυγχάνεται, στην καλύτερη περίπτωση.
Συνιστάται λοιπόν να αποφεύγετε προϊόντα από άγνωστες μάρκες, των οποίων η απόδοση είναι άγνωστη. Εάν το αυτοκίνητό σας είναι εξοπλισμένο με μεγάλα ελαστικά, ίσως είναι πιο βολικό να επιλέξετε χειμερινά ελαστικά μικρότερου μεγέθους και να τα τοποθετήσετε σε αντίστοιχες σε διαστάσεις ζάντες. Το κόστος για την αγορά μπορεί να είναι χαμηλότερο.
Πώς να αναγνωρίσετε ένα χειμερινό ελαστικό
Σύμφωνα με τα γνωστά στάνταρ, τα χειμερινά ελαστικά, ήταν πάντα εκείνα που σημειώνονταν με τη σήμανση M+S (Mud+Snow, ή mud and snow). Επομένως, όλα τα «θερμικά» ελαστικά, έχουν αυτό το ακρωνύμιο στα πλευρικά τους τοιχώματα.
Όμως δεδομένου ότι οι κατασκευαστές μπορούν να αποφασίσουν να υιοθετήσουν αυτήν τη σήμανση χωρίς περιορισμούς (δεν απαιτούνται δοκιμές για την πιστοποίηση του επιπέδου απόδοσης του ελαστικού), μπορεί επίσης να βρεθεί και σε ελαστικά all-rounder, όπως αυτά που τοποθετούνται ως πρώτος εξοπλισμός σε πολλά SUV. Αυτά τα ελαστικά, δεν προσφέρουν την καλύτερη απόδοση στο χιόνι και ως εκ τούτου, δεν αποτελούν την ιδανική λύση για το χειμώνα.
Η παρουσία της «νιφάδας χιονιού» ή, πιο σωστά 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake), το σύμβολο μιας νιφάδας χιονιού που περικλείεται στο προφίλ ενός βουνού, πιστοποιεί ότι το ελαστικό έχει περάσει συγκεκριμένες χειμερινές δοκιμές. Όλα τα καινούργια χειμερινά ελαστικά, είναι εξοπλισμένα με αυτά, ενώ τα παλαιότερα, μπορεί να μην τα έχουν. Όπως και να έχει, τα αληθινά «θερμικά» ελαστικά, εξακολουθούν να αναγνωρίζονται από το όνομά τους που αναφέρεται σε χιόνι, πάγο ή χειμώνα.