Άμεσος ή έμμεσος ψεκασμός: Ποιες οι διαφορές ανάμεσα στους τρόπους έγχυσης καυσίμου σε κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Η απόδοση, η κατανάλωση και η διάρκεια ζωής ενός κινητήρα εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο παροχής του καυσίμου.
Η αποτελεσματικότητα του, για να είμαστε ακριβείς, εξαρτάται από τη σωστή αναλογία αέρα-καυσίμου. Η ιδανική (στοιχειομετρική) αναλογία είναι 14,7:1, δηλαδή 14,7 μέρη αέρα προς 1 μέρος καυσίμου. Παράγοντες όπως η ποσότητα οξυγόνου στον αέρα, η ποιότητα του αέρα και η ποσότητα αέρα που εισέρχεται στον κινητήρα επηρεάζουν τη βέλτιστη ποσότητα καυσίμου που απαιτείται.
Σήμερα, τα πιο συνηθισμένα συστήματα ψεκασμού είναι ο πολλαπλός έμμεσος ψεκασμός και ο άμεσος ψεκασμός. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ανάμεσα στα δύο αυτά συστήματα και πως ακριβώς λειτουργούν. Για να δούμε.
Πώς λειτουργεί το σύστημα ψεκασμού καυσίμου;
Ο ψεκασμός καυσίμου είναι μια μέθοδος τροφοδοσίας καυσίμου που χρησιμοποιεί μπεκ υψηλής πίεσης για να εισάγει καύσιμο στον κινητήρα. Υπάρχουν τέσσερις κύριοι τύποι:
- Ψεκασμός στο σώμα της πεταλούδα
- Πολλαπλός ψεκασμός (έμμεσος ψεκασμός)
- Άμεσος ψεκασμός
- Διπλός ψεκασμός
Όλα αυτά τα συστήματα χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά ελεγχόμενα μπεκ που λειτουργούν υπό συγκεκριμένη πίεση και ψεκάζουν το καύσιμο σε μορφή λεπτού ατμού. Τα μπεκ ψεκασμού μπορεί να εμφανίσουν υδραυλικά, μηχανικά ή ηλεκτρικά προβλήματα.
Ψεκασμός στο σώμα της πεταλούδας;
Το σύστημα ψεκασμού κατευθείαν στην πεταλούδα ήταν ένας τρόπος παροχής καυσίμου διαδεδομένος τη δεκαετία του 1980 και του 1990 και αποτελεί μια από τις πρώιμες μορφές ψεκασμού καυσίμου στον κινητήρα. Συνήθως, τοποθετούνται ένα ή δύο μπεκ στο σώμα της πεταλούδας, τα οποία ψεκάζουν καύσιμο πριν από την εισαγωγή του στον κινητήρα.
Πλεονεκτήματα
✔ Απλός σχεδιασμός
✔ Φθηνότερος στην παραγωγή
✔ Πιο αποδοτικός από το καρμπυρατέρ
Μειονεκτήματα
✘ Όχι τόσο αποδοτικός όσο οι σύγχρονες μέθοδοι
✘ Λιγότερη ακρίβεια στην τροφοδοσία καυσίμου
Πολλαπλός έμμεσος ψεκασμός
Είναι το πιο κοινό σύστημα ψεκασμού. Κάθε κύλινδρος διαθέτει το δικό του μπεκ ψεκασμού, το οποίο τοποθετείται πάνω στη πολλαπλή εισαγωγής και ψεκάζει καύσιμο πίσω από τη βαλβίδα εισαγωγής.
Πλεονεκτήματα
✔ Αποτελεσματική κατανάλωση καυσίμου
✔ Μεγαλύτερη ακρίβεια στην παροχή καυσίμου
✔ Πιο αξιόπιστο από τον άμεσο ψεκασμό
Μειονεκτήματα
✘ Όχι τόσο αποδοτικός όσο ο άμεσος ψεκασμός
✘ Αυξημένος θόρυβος του κινητήρα
Άμεσος ψεκασμός καυσίμου
Ο άμεσος ψεκασμός χρησιμοποιήθηκε αρχικά σε κινητήρες diesel. Σε αυτό το σύστημα, τα μπεκ ψεκάζουν καύσιμο απευθείας μέσα στον θάλαμο καύσης, απαιτώντας πολύ υψηλή πίεση καυσίμου, έως και 2.900 psi.
Πλεονεκτήματα
✔ Βελτιωμένη κατανάλωση καυσίμου
✔ Μεγαλύτερη απόδοση ισχύος
✔ Πιο ακριβής λειτουργία
Μειονεκτήματα
✘ Υψηλό κόστος συντήρησης
✘ Συγκέντρωση άνθρακα στις βαλβίδες εισαγωγής
✘ Αυξημένος θόρυβος κινητήρα
Διπλός ψεκασμός – Dual injection
Ο διπλός ψεκασμός συνδυάζει έμμεσο και άμεσο ψεκασμό, επιτυγχάνοντας υψηλότερη απόδοση, καλύτερη οικονομία καυσίμου και μεγαλύτερη αξιοπιστία. Στα συστήματα διπλού ψεκασμού, το καύσιμο ψεκάζεται απευθείας στον θάλαμο καύσης, αλλά αυτό οδηγεί σε συσσώρευση άνθρακα στις βαλβίδες εισαγωγής, κάτι που μπορεί να επηρεάσει την απόδοση του κινητήρα. Ο διπλός ψεκασμός αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα, ψεκάζοντας καύσιμο και πριν τη βαλβίδα εισαγωγής, καθαρίζοντάς τη.
Πλεονεκτήματα του Dual Injection:
✔ Μέγιστη απόδοση και οικονομία καυσίμου
✔ Μειωμένες επικαθίσεις άνθρακα
✔ Καλύτερη απόκριση κινητήρα
Μειονεκτήματα του Dual Injection:
✘ Πολύ ακριβό στην κατασκευή
✘ Περισσότερα εξαρτήματα που μπορεί να χαλάσουν
Ποιο σύστημα είναι το καλύτερο;
Ο διπλός ψεκασμός είναι το πιο προηγμένο σύστημα, καθώς συνδυάζει την απόδοση του άμεσου ψεκασμού με την αξιοπιστία του πολλαπλού ψεκασμού. Αν όμως θέλεις ένα όχημα με χαμηλότερα κόστη συντήρησης, το σύστημα έμμεσου καυσίμου παραμένει η πιο αξιόπιστη επιλογή.
Σε γενικές γραμμές:
- Για απόλυτη απόδοση και οικονομία καυσίμου → Προτίμησε διπλό ψεκασμό
- Για χαμηλό κόστος συντήρησης → Προτίμησε πολλαπλό ψεκασμό
- Για μέγιστη ισχύ, αλλά με περισσότερα έξοδα συντήρησης → Προτίμησε άμεσο ψεκασμό
Δείτε επίσης

F1 – GP Αυστραλίας: Πιο γρήγορος από όλους ο Leclerc στο FP2

Τι θα γίνει αν βάλεις λάθος λάδι κινητήρα στο αυτοκίνητο σου;

Volkswagen: Θα βγει και GTI έκδοση του ID 1;

F1: Προσαρμόζεται στον Hamilton η Ferrari – Τι αλλάζει στο μονοθέσιο της

Audi: Ετοιμάζεται ήδη το comeback του R8;
