Site icon TheCars.gr

Στενογράφοι υψηλών ταχυτήτων!

2023 FIA World Rally Championship Round 07, Safari Rally Kenya, 22-25 June 2023 Martijn Wydaeghe, Atmosphere during Shakedown of Safari Rally Kenya 2023 Photographer: Vincent Thuillier Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH

Σε ένα ράλι ο οδηγός δεν μπορεί να πάρει μέρος μόνος του. Πάντα πρέπει να έχει δίπλα του ένα συνοδηγό. Ο συνοδηγός δεν είναι διακοσμητικό στοιχείο ή ο φίλος, που τον πάει μια γρήγορη βόλτα ο οδηγός. Ο συνοδηγός είναι το Α και το Ω σε ένα αγώνα ράλι. Ας ξεκινήσουμε από το Α. 

Αν δείτε on board ένα οδηγό της F1 το μόνο, που ακούτε είναι ο ήχος του κινητήρα. Αν πάλι δείτε μέσα από ένα αυτοκίνητο WRCar την προσπάθεια του πληρώματος σε μια ειδική διαδρομή, θα ακούσετε εκτός από τον ήχο του κινητήρα και το συνοδηγό να μιλά …κινέζικα. Αν δεν είσαστε εξοικειωμένος με τους αγώνες του βουνού, τότε δεν θα καταλάβετε τίποτα. Τι ακριβώς κάνει ο συνοδηγός κατά τη διάρκεια του αγώνα; Η αλήθεια είναι, ότι η δουλειά του, ξεκινά πολύ πριν τον αγώνα, από τις αναγνωρίσεις των ειδικών διαδρομών. Τότε, ο συνοδηγός καταγράφει, ότι του υποδεικνύει ο οδηγός του, που δεν είναι τίποτα άλλο από την περιγραφή του δρόμου. Στη συνέχεια ο συνοδηγός θα καθαρογράψει τις σημειώσεις του και όταν ξεκινήσει ο αγώνας θα τις διαβάσει στον οδηγό του. Αυτό ακούμε. 

Απόφοιτοι της Didacta

Παλιά υπήρχε μια σχολή γραμματέων, η Didacta- νομίζω ακόμα υπάρχει. Εκεί οι μελλοντικοί γραμματείς μάθαιναν στενογραφία. Η στενογραφία είναι μέθοδος ταχύτατης γραφής με ειδικό αλφάβητο, που δίνει την ευκαιρία να παρασταθεί ολόκληρη λέξη με απλή μονοκοντυλιά και έτσι να μπορεί αυτός που γράφει να παρακολουθεί τον προφορικό λόγο. Στη στενογραφία ισχύει ο κανόνας “γράφε όπως ακούς”. Έτσι ακριβώς είναι οι σημειώσεις των συνοδηγών. Μια αγωνιστική στενογραφία με δικά τους σύμβολα, γιατί οι σημειώσεις από συνοδηγό σε συνοδηγό διαφέρουν. Κάποιος μπορεί να γράφει πολύ αναλυτικά το δρόμο με περιγραφές διάφορων συμβόλων, δένδρα, εικονοστάσια, βράχια, γέφυρες κ. α., ενώ άλλοι να θέλουν μια λιγότερο λεπτομερή περιγραφή.

Επίσης υπάρχουν περιπτώσεις, που οι συνοδηγοί γράφουν κάθετα και όχι οριζόντια, χρησιμοποιώντας τους αντίχειρες τους για να μη χαθούν στο διάβασμα κατά τη διάρκεια του αγώνα. Έτσι έγραφε ο Ρόμπερτ Ριντ, συνοδηγός του Ρίτσαρντ Μπερνς. Ο Ριντ είχε ένα επιπλέον λόγο για να το κάνει. Είναι δυσλεκτικός. Μάλιστα αντέγραψε αυτό τον τρόπο γραφής από την Πατρίτσια Πονς τη συνοδηγό της Μισέλ Μουτόν. Η Ιταλίδα προτιμούσε αυτό τον τρόπο γραφής, γιατί το θεωρούσε πιο εύκολο στο διάβασμά της. Αν πάλι παρατηρήσετε στην φωτογραφία τις σημειώσεις του Τιτσιάνο Σιβιέρο, συνοδηγού του Μίκι Μπιαζιόν, από την ειδική διαδρομή Δομνίστα, θα δείτε ότι είναι απίστευτα πυκνογραμμένες. Ενώ, αν δείτε τις σημειώσεις του Ντέρεκ Ρίνγκερ συνοδηγού του Κόλιν ΜακΡέι θα διαπιστώσετε, ότι είναι πιο λιτά γραμμένες. 

Διάβασε στο Κόλιν ΜακΡέι

Αναλύσαμε μια σελίδα από τις σημειώσεις των Κόλιν ΜακΡέι- Ντέρεκ Ρίνγκερ της ειδικής διαδρομής Μάνδρα, από το Ράλι Ακρόπολις 1993. Το σκοτσέζικο πλήρωμα, έτρεχε τότε με Subaru Legacy, μάλιστα εγκατέλειψε στη 12η ειδική διαδρομή από σπασμένη ανάρτηση. Τη 1η ειδική διαδρομή του αγώνα τη Μάνδρα, την είχε κερδίσει ο Άρη Βάτανεν team mate του Κόλιν ΜακΡέι. Αρχικά βλέπουμε, πως ο Ντέρεκ Ρίνγκερ – σημειώνει πάνω, πάνω το όνομα της ειδικής διαδρομής, ποια είναι η σειρά της στον αγώνα και το μήκος της. Δηλαδή SS 1 Mandra (Special Stage), 1η ειδική διαδρομή Μάνδρα, 10.84 χιλιόμετρα. Μετά κάνει μια μικρή αναφορά της φετινής διαδρομής και τις αλλαγές, που προέκυψαν από τον αγώνα της περσινής χρονιάς. Γράφει συγκεκριμένα:

 

– Όπως και πέρσι, αλλά σε γενικές γραμμές λίγο πιο σκληρή. Προσοχή: προς το τέλος κατηφορική στροφή που κλείνει και στο στενό κομμάτι, πριν τη δεξιά στροφή – στον πρώτο γρήγορο κατήφορο πριν το τέλος, πιθανά νεροφαγώματα στο εσωτερικό- κατηφορικά αλματάκια με πολλά νεροφαγώματα.-

 Και μετά ξεκινούν οι σημειώσεις της περιγραφής του δρόμου, που διαβάζει στον οδηγό του κατά τη διάρκεια του αγώνα.

-Αφετηρία – σε τρίτη δεξιά πατημένη, ανοίγει – και τέταρτη αριστερή, ανοίγει σε έκτη δεξιά με κρεστ- και τέταρτη δεξιά πατημένη, κλείνει – 50- τρίτη αριστερή πατημένη- 70- πέμπτη δεξιά πατημένη – 30 – έκτη αριστερή κλείνει και πέμπτη δεξιά φυλαγμένη με τσάκισμα- ίσως νεροφάγωμα- σε δεύτερη αριστερή πατημένη με νεροφάγωμα – 

Υπόμνημα:

το βέλος που δείχνει δεξιά το διαβάζει: – σε –

το (+) σε κύκλο το διαβάζει: πατημένη

το (– ) σε κύκλο το διαβάζει: φυλαγμένη

το (< )το διαβάζει: ανοίγει

το (> ) το διαβάζει: κλείνει

το ( / ) το διαβάζει: κρεστ

το ( &) το διαβάζει: και

το (?) το διαβάζει: ίσως, πιθανό

Exit mobile version