F1: Θα έχεις παρατηρήσει ότι τα μονοθέσια της Formula 1 έχουν μια μπάρα μπροστά από τον οδηγό. Τι ακριβώς είναι;
Η F1 ήταν ανέκαθεν ένα επικίνδυνο άθλημα, αφού στην ουσία του είναι ένας αγώνα με άκρως αεροδυναμικά αυτοκίνητα με πανίσχυρους κινητήρες, τα οποία κινούνται με υψηλότατες ταχύτητες και σε πολύ κοντινή απόσταση το ένα με το άλλο. Ένα άθλημα δηλαδή, με πολύ μεγάλο κίνδυνο σοβαρών ατυχημάτων. Ωστόσο, οι κανονισμοί ασφαλείας έχουν εξελιχθεί δραματικά, καθιστώντας το σπορ πιο ασφαλές από ποτέ.
Και το Halo, η μπάρα μπροστά από τους οδηγούς, είναι μια από τις πιο σημαντικές καινοτομίες ασφάλειας της F1.
Τι είναι το Halo και πώς λειτουργεί
Το Halo είναι μια κυκλική προστατευτική δομή από τιτάνιο, τοποθετημένη γύρω από το κόκπιτ του οδηγού, με τρία σημεία στήριξης:
- Δύο στο πίσω μέρος, εκατέρωθεν του οδηγού
- Ένα μπροστά, ακριβώς στη μέση του κόκπιτ
Ο ρόλος του είναι να προστατεύει τον οδηγό από αντικείμενα που ενδέχεται να εισέλθουν στην καμπίνα ή να τον προστατεύσει σε περίπτωση ανατροπής του μονοθεσίου. Για παράδειγμα, αν ένας τροχός αποκολληθεί από ένα άλλο μονοθέσιο, το Halo αποτρέπει την άμεση σύγκρουση του με το κεφάλι του οδηγού.
Η αρχική αντίδραση και η καθιέρωση του Halo
Αν και από την αρχή της ιστορίας της, η F1 έχει υιοθετήσει πολλές τεχνολογικές καινοτομίες, πάντα τα νέα μέτρα ασφαλείας συναντούν αντιδράσεις. Το ίδιο συνέβη και με το Halo, όταν έγινε υποχρεωτικό το 2018.
Αρχικά, οι επικριτές του υποστήριζαν ότι:
- Μειώνει την ορατότητα του οδηγού
- Αλλοιώνει την αίσθηση των open-cockpit αγώνων
- Αλλοιώνει την αισθητική των μονοθεσίων
Ωστόσο, το Halo απέδειξε την αξία του πολύ γρήγορα. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα ήταν το ατύχημα του Lewis Hamilton στο Grand Prix της Ιταλίας το 2021, όταν το μονοθέσιο του Max Verstappen προσγειώθηκε στο κόκπιτ του. Χωρίς το Halo, η σύγκρουση θα μπορούσε να είχε σοβαρές συνέπειες για τον Βρετανό οδηγό. Η ύπαρξη του μείωσε σημαντικά τον κίνδυνο και εξασφάλισε ότι ο Hamilton αποχώρησε από το ατύχημα χωρίς σοβαρό πρόβλημα.
Δείτε επίσης

Τι είναι οι άξονες σε ένα αυτοκίνητο;

Γιατί η Toyota απογοητεύτηκε από τις συζητήσεις συγχώνευσης Honda και Nissan

F1: Επέστρεψε στο grid ο Ricciardo;

10 απίστευτα κι όμως αληθινά γεγονότα της F1

Αξίζει να δώσω παραπάνω λεφτά για να πάρω καλά ελαστικά;
