Υγρό μετάδοσης vs υγρό υδραυλικού τιμονιού: Ο ρόλος τους στο αυτοκίνητο. Σε ποια αυτοκίνητα είναι εναλλάξιμα και γιατί; Πότε χρησιμοποιώ το καθένα και πως καταλαβαίνω σε ποιο υπάρχει διαρροή.
Τα σύγχρονα αυτοκίνητα βασίζονται σε διάφορα υγρά και αναλώσιμα για τη σωστή λειτουργία τους. Λάδι κινητήρα, ψυκτικό, αντιψύκτικό, υπάρχουν υγρά που είναι ευρέως γνωστά, ενώ υπάρχουν άλλα, όπως το διαφορικό υγρό για παράδειγμα, τα οποία πολλοί οδηγοί αγνοούν και δεν είναι αρκετά συνεπείς με τις αλλαγές του.
Δύο από τα υγρά αυτά είναι το υγρό μετάδοσης και το υγρό υδραυλικού τιμονιού, καθώς και τα δύο έχουν συνήθως(όχι πάντα) κόκκινο χρώμα και παρόμοια οσμή. Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικές χημικές διαφορές μεταξύ τους. Φυσικά, ο πιο σημαντικός ο ρόλος τους και το μέρος του αυτοκινήτου στο οποίο χρησιμοποιούνται.
Πάμε να δούμε.
Τι είναι το υγρό μετάδοσης;
Το υγρό μετάδοσης βοηθά στη σωστή λειτουργία του κιβωτίου ταχυτήτων του αυτοκινήτου. Παρέχει λίπανση στα εσωτερικά γρανάζια, μειώνοντας την τριβή και αποτρέποντας την υπερθέρμανση. Επιπλέον, λειτουργεί ως υδραυλικό υγρό, βοηθώντας στην εμπλοκή των συμπλεκτών και στη μεταφορά της ισχύος του κινητήρα μέσω του κιβωτίου ταχυτήτων.
Υπάρχουν διάφοροι τύποι υγρών μετάδοσης:
- Υγρό χειροκίνητου κιβωτίου: Είναι γενικά πιο παχύρρευστο από το υγρό μετάδοσης για αυτόματα κιβώτια.
- Υγρό αυτόματου κιβωτίου:Έχει συνήθως έντονο κόκκινο χρώμα. Περιέχει πρόσθετα που μειώνουν τη φθορά και τη θερμότητα.
- Υγρό κιβωτίου συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων (CVT): Χρησιμοποιείται σε κιβώτια ταχυτήτων που λειτουργούν με ιμάντες και τροχαλίες αντί για γρανάζια, περιέχοντας ειδικά αντιτριβικά πρόσθετα.
Τι είναι το υγρό υποβοηθούμενου τιμονιού;
Το υγρό υποβοηθούμενου τιμονιού εξασφαλίζει την ομαλή λειτουργία του συστήματος διεύθυνσης, παρέχοντας υδραυλική πίεση και λίπανση στο τιμόνι.
Υπάρχουν δύο βασικοί τύποι υποβοηθούμενης διεύθυνσης:
- Ηλεκτρική υποβοηθούμενη διεύθυνση (EPS): Δεν χρησιμοποιεί υδραυλικό υγρό.
- Υδραυλική υποβοηθούμενη διεύθυνση: Χρησιμοποιεί υγρό για τη μετάδοση της πίεσης μέσω μιας αντλίας, βοηθώντας στη στροφή των τροχών με λιγότερη δύναμη.
Το υγρό υποβοηθούμενου τιμονιού είναι συνήθως κόκκινο, αλλά μπορεί να διαφέρει ανάλογα με τον κατασκευαστή. Υπάρχουν υγρά που είναι, για παράδειγμα, φτιαγμένα για να αντέχουν σε υψηλότερες θερμοκρασίες αλλά περιέχουν λιγότερα απορρυπαντικά και αντιτριβικά πρόσθετα.
Είναι εναλλάξιμα τα υγρά μετάδοσης και υποβοηθούμενου τιμονιού;
Σε ορισμένα αυτοκίνητα και κυρίως στα αυτόματα, το υγρό υποβοηθούμενου τιμονιού είναι στην πραγματικότητα υγρό μετάδοσης, οπότε μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναλλακτικά. Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει για όλα τα οχήματα. Κάποιοι κατασκευαστές χρησιμοποιούν συνθετικά ή ορυκτά υγρά τιμονιού που δεν έχουν καμία σχέση με τα υγρά μετάδοσης
Πάντα να ελέγχεις το εγχειρίδιο του οχήματός σου πριν προσθέσεις οποιοδήποτε υγρό, ώστε να αποφύγεις ζημιές στο κιβώτιο ταχυτήτων ή στο τιμόνι.
Πώς να ξεχωρίσεις μια διαρροή υγρού μετάδοσης από μια διαρροή υγρού τιμονιού;
Αν δεις κόκκινο υγρό κάτω από το αυτοκίνητο, μπορεί να προέρχεται είτε από το κιβώτιο ταχυτήτων είτε από το σύστημα υποβοηθούμενου τιμονιού.
Μερικά βήματα για να εντοπίσεις την πηγή της διαρροής:
- Έλεγξε τη θέση της διαρροής: Αν η διαρροή είναι κάτω από το κέντρο του αυτοκινήτου, πιθανότατα προέρχεται από το κιβώτιο ταχυτήτων. Αν είναι πιο κοντά στον κινητήρα, μπορεί να είναι από το σύστημα τιμονιού.
- Καθάρισε το αυτοκίνητο: Πλύνε την περιοχή του κινητήρα και του σασί για να εντοπίσεις από πού προέρχεται η διαρροή.
- Παρατήρησε συμπτώματα: Αν το κιβώτιο ταχυτήτων παρουσιάζει δυσκολία στις αλλαγές ταχυτήτων ή παράγει ήχους, ίσως υπάρχει πρόβλημα με το υγρό μετάδοσης. Αν το τιμόνι είναι σκληρό ή κάνει θορύβους κατά τη στροφή, πιθανότατα υπάρχει διαρροή στο σύστημα τιμονιού.