Μεταξύ των βασικών περιορισμών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τουλάχιστον στα μάτια του ευρύτερου κοινού, υπάρχει σίγουρα ο χρόνος που απαιτείται για μια επαναφόρτιση, ο οποίος έχει μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, αλλά εξακολουθεί να είναι σαφώς μεγαλύτερος από ένα κλασσικό γεμάτο ρεζερβουάρ βενζίνης, ντίζελ ή LPG.
Για το λόγο αυτό, διάφορες μάρκες επενδύουν στην εναλλαγή μπαταριών, ένα σύστημα που θα επιτρέπει να αντικαταστήσετε μια άδεια μπαταρία με μια 100% γεμάτη, χωρίς να περιμένετε.
Tι είναι «ξενοδοχεία» μπαταριών και πώς λειτουργούν
Ας δούμε τα κύρια πλεονεκτήματα που συνδέονται με αυτήν την τεχνολογία, ξεκινώντας ξεκάθαρα από την ταχύτητα: πρώτα απ ‘όλα, αρκούν 5 λεπτά για ένα ρομποτικό σύστημα να αφαιρέσει την άδεια μπαταρία, για να την αντικαταστήσει με μια φορτισμένη, χωρίς καν να χρειαστεί να βγείτε από την αυτοκίνητο.
Ένα άλλο πλεονέκτημα, είναι το γεγονός ότι οι μπαταρίες αποθηκεύονται σε ειδικά «ξενοδοχεία φόρτισης», που βελτιστοποιούν τη διαδικασία, αφήνοντάς τες για μεγάλο χρονικό διάστημα, χωρίς να τις υποβάλλουν σε πίεση ταχείας φόρτισης. Αυτό, θεωρητικά, θα πρέπει να μεταφραστεί σε μεγαλύτερη διάρκεια ζωής της μπαταρίας, μια ενδιαφέρουσα πτυχή τόσο από οικονομική όσο και από οικολογική άποψη.
Προβλήματα
Ωστόσο, μετά από προσεκτικότερη εξέταση, ο κατάλογος των μειονεκτημάτων είναι μακρύς.
Kαταρχάς, παρά την πρόσφατη συμφωνία μεταξύ της Stellantis και της Ample, μιας Αμερικανικής νέας επιχείρησης στον τομέα των αφαιρούμενων μπαταριών, είναι δύσκολο να σκεφτούμε μια ευρεία σύγκλιση, όπως οι κατασκευαστές να μοιράζονται ή να τυποποιούν ένα σύστημα που καλύπτει πολλά οχήματα, όντας ο μόνος τρόπος για να μειωθεί το κόστος και να επιτραπεί η ευρεία διάδοση της χρέωσης των ξενοδοχείων.
Μιλώντας για διάχυση αυτών, το να ζητάμε να έχουμε τον ίδιο τύπο εδαφικής κάλυψης για σημεία ανταλλαγής μπαταριών είναι αρκετά ουτοπικό. Για να δώσουμε μια ιδέα, στην Κίνα αυτά που κατασκευάζει η Nio είναι περίπου 2.300, αλλά στην Ευρώπη, προς το παρόν υπάρχουν μόνο 30. Η Ample, από την άλλη πλευρά, έχει 12, όλα στην περιοχή του Σαν Φρανσίσκο, και προς το παρόν δεν υπάρχουν συγκεκριμένα σχέδια για αύξηση του αριθμού τους.
Μια μέση κατάσταση
Η πραγματικότητα είναι ότι η εναλλαγή μπαταριών και η παραδοσιακή φόρτιση, θα μπορούσαν να προορίζονται να συνυπάρχουν, με τους καταναλωτές να επιλέγουν τη μία λύση αντί για την άλλη με βάση τις ανάγκες τους. Τουλάχιστον αυτό ισχυρίζεται ο Khaled Hassounah, διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της Ample, πεπεισμένος ότι οι αυτοκινητιστές που είναι εξοπλισμένοι με οικιακό wallbox ή σημείο φόρτισης μιας εταιρείας, θα είναι πιο διατεθειμένοι να χρησιμοποιούν ένα παραδοσιακό ηλεκτρικό τύπο φόρτισης, ενώ όσοι δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα, όπως οι διαχειριστές εταιρικών στόλων, θα μπορούσαν να δουν ευνοϊκά ένα σύστημα που απαλλάσσει τον χρήστη EV από την παρουσία ενός σταθμού φόρτισης.
Δέσμευση wallboxes
Υπάρχει επίσης ένα γεωγραφικό ζήτημα: σε ένα αστικό περιβάλλον, θα μπορούσε να είναι ευκολότερο και πιο αποτελεσματικό να εφαρμοστεί ένα σύστημα αντικατάστασης μπαταρίας, αντί να διασπείρονται κολώνες στα πεζοδρόμια ή, όπως συμβαίνει συχνά, να περιορίζονται οι σταθμοί υπερταχείας φόρτισης σε περιφερειακές περιοχές. Αντίθετα, τα σημεία φόρτισης, δημόσια και ιδιωτικά αντίστοιχα, θα πρέπει να είναι πιο ανταποδοτικά κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων όπως επίσης και σε κατοικημένες περιοχές.