Η αναδιαμόρφωση ενός αυτοκινήτου άλλου κατασκευαστή κάτω από το πέπλο ενός ανασχεδιασμού είναι πολύ πιο εύκολη, λιγότερο χρονοβόρα και το πιο σημαντικό, λιγότερο δαπανηρή.
Είναι μια προσέγγιση «Band-Aid» για την επίτευξη κορεσμού της αγοράς, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις αποδίδει. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι και τα μοντέλα Toyota Yaris iA και Mazda 2.
Η επαναχρησιμοποίηση σήματος (badge engineering) αποτελεί εδώ και δεκαετίες μια κίνηση μείωσης κόστους στη βιομηχανία αυτοκινήτων, επηρεάζοντας ακόμη και ιερά ονόματα του χώρου – «Toyota» (ή μήπως θα έπρεπε να πούμε BMW?).
Ενώ οι περισσότεροι κατασκευαστές εξακολουθούν να διατηρούν τα κορυφαία μοντέλα τους εντός της εταιρείας, η πιο κοινή μορφή του badge engineering, προέρχεται από την ανάγκη μιας αυτοκινητοβιομηχανίας να καλύψει ένα κενό στην γκάμα της, ενώ αρνείται να διαθέσει τους πόρους για να προτείνει τη δική της λύση.
Η Toyota και η Mazda έχουν σχέση εδώ και αρκετό καιρό, ξεκινώντας το 2015, όταν δεσμεύτηκαν να «χτίσουν μια συνεχή συνεργασία που θα ωφελεί αμοιβαία τις εταιρείες…» Εκεί μπήκε στο παιχνίδι το Mazda 2. Η Toyota ήθελε να προσθέσει ένα νέο φθηνό αυτοκίνητο χωρίς να χρειαστεί να σχεδιάσει ένα, οπότε η Mazda έδωσε στην Toyota το πράσινο φως για να δώσει στο μικρό αστικό cruiser ένα ανανέωση.
Έτσι, γεννήθηκε το Yaris iA, μοιραζόμενο τα πάντα εκτός από τα σήματα και τη μεγάλη μάσκα μπροστά. Αλλά το Yaris iA δεν ήταν η πρώτη παραλλαγή του Mazda 2 – ήταν το Scion της Toyota, που πρώτο άρπαξε το Mazda 2.
Από Mazda σε Scion σε Toyota – όλα το ίδιο αυτοκίνητο
Το Mazda 2 είχε μια δύσκολη περίοδο στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η Mazda αποφάσισε να το πάει πέρα από τον Ειρηνικό το 2010, όταν η ζήτηση για subcompacts έφτασε σε ένα υψηλό σημείο. Αλλά το ενδιαφέρον των ΗΠΑ για αυτά μειώθηκε γρήγορα, καθώς τα crossover και τα μικρά SUV άρχισαν να κυριαρχούν.
Οι πωλήσεις του Mazda 2 στις ΗΠΑ ήταν τραγικές από την αρχή και η Mazda έκοψε το ρεύμα το 2014, με τον υπόλοιπο κόσμο να αποκτά ένα ανανεωμένο, εντυπωσιακό Mazda 2 το 2016.
Με τη συμφωνία της Toyota και της Mazda ένα χρόνο αργότερα, το Mazda 2 έγινε Scion. Το τελικά διαλυμένο εμπορικό σήμα της Toyota, Scion, ένα εμπορικό σήμα που επικεντρωνόταν στη νεολαία, δεν διέθετε ένα τετράθυρο subcompact.
Η κατασκευή του στην πλατφόρμα του Mazda 2 κρατούσε χαμηλά τόσο το κόστος ανάπτυξης όσο και την τιμή πώλησης. Το Scion iA μοιραζόταν σχεδόν τα πάντα με το Mazda 2 εκτός από το στυλ και τα σήματα. Αυτό λειτούργησε υπέρ του Scion iA, καθώς τα επαινούσαν για την δυναμική του ενδιαφέρον, την άνεση και την μεγάλη αξία του.
Το Scion iA κράτησε λιγότερο από ένα χρόνο, αν και πριν από την πλήρη απορρόφηση ολόκληρης της εταιρείας στην Toyota. Στην αναδιάταξη, το Scion iA μετονομάστηκε σε Toyota Yaris iA.
Εκτός από ένα νέο όνομα και σήματα της Toyota, το Yaris iA παρέμεινε το ίδιο με το Scion iA, το ίδιο κάτω από την επιφάνειά του με το Mazda 2. Η Toyota έκοψε όλα τα Yaris, μετά το μοντέλο του 2020.