Η συντήρηση του αυτοκινήτου είναι μια σχεδόν συνεχής ανησυχία. Η κύρια ενέργεια που χρειάζεται ένα όχημα είναι, φυσικά, το καύσιμό του, είτε αυτό είναι φυσικό αέριο, ντίζελ, ηλεκτρικό ρεύμα ή κάποιος συνδυασμός αυτών. Αυτό μπορεί να είναι δύσκολο να το παρακολουθείτε συνέχεια μόνοι σας, αλλά τα οχήματα που είναι αναγκαία στην καθημερινότητα μας, έχουν πιο απαιτητικές απαιτήσεις.
Μια άλλη τακτική εργασία, την οποία ορισμένοι ιδιοκτήτες οχημάτων μπορούν (αλλά δεν πρέπει ποτέ) να αφήνουν στην άκρη, είναι η αλλαγή λαδιού. Σχεδόν όσο και το ίδιο το καύσιμο, αυτό το γλοιώδες υγρό είναι το αίμα της ζωής ενός αυτοκινήτου. Πρέπει να γίνεται με προσοχή, ωστόσο, επειδή δεν είναι απαραίτητα ένα σενάριο που ταιριάζει σε όλους. Μπορεί να νομίζετε ότι δεν υπάρχουν πολλά να διαλέξετε μεταξύ των διαφόρων τύπων, αλλά ορισμένα λιπαντικά είναι πιο κατάλληλα για συγκεκριμένα οχήματα.
Συνήθως δεν θα είναι πολύ επιζήμιο να χρησιμοποιήσετε κατά λάθος τον λάθος τύπο, αλλά οι οδηγοί διατρέχουν τον κίνδυνο πιθανής βλάβης του κινητήρα αν το κάνουν. Ακολουθεί μια πιο προσεκτική ματιά στους διαφορετικούς τύπους λιπαντικών και πώς μπορούν να επηρεάσουν τα αυτοκίνητα για τα οποία δεν προορίζονταν.
Σε τι διαφέρουν τα λιπαντικά κινητήρα;
Ουσιαστικά, τα λιπαντικά κινητήρα μπορούν να χωριστούν σε τρεις βασικούς τύπους: Ορυκτά, ημισυνθετικά και συνθετικά. Το πρώτο αναπτύσσεται από φυσικό ακατέργαστο πετρέλαιο, ενώ το τελευταίο δημιουργήθηκε ως εναλλακτική λύση, βασιζόμενο σε πιο υψηλά εξευγενισμένα φυσικά συστατικά.
Εκτός από αυτές τις επιλογές, υπάρχουν και κάποιοι πιο εξειδικευμένοι τύποι που ταιριάζουν απόλυτα σε συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων. Για παράδειγμα, όπως συμβαίνει σχεδόν με κάθε μηχάνημα, οι κινητήρες των αυτοκινήτων μπορούν να υποβαθμιστούν κάπως μετά από χρόνια χρήσης, οπότε η συντήρηση γίνεται όλο και περισσότερο προτεραιότητα. Για το λόγο αυτό, διατίθενται επίσης λιπαντικά για οχήματα που εργάζονται σκληρά, με πολλά χιλιόμετρα. Αν και δεν είναι γνωστά συγκεκριμένα κριτήρια για τη σύσταση αυτών των λιπαντικών, η RAC σημειώνει ότι «είναι συνήθως πιο παχύρρευστα από τα συμβατικά λιπαντικά κινητήρα και περιέχουν […] πρόσθετα που συμβάλλουν στη μείωση της κατανάλωσης λιπαντικού, στη μείωση των διαρροών και στη μείωση των επικαθίσεων στον κινητήρα». Δημιουργούνται επίσης γενικά για όσους έχουν καλύψει 80.000 έως 100.000 μίλια περίπου,
Το λιπαντικό κινητήρα είναι ζωτικής σημασίας για την ομαλή λειτουργία και λίπανση ενός κινητήρα και μια μη βέλτιστη επιλογή μπορεί να επηρεάσει την απόδοσή του. Πέρα από αυτούς τους γενικούς τύπους, όμως, υπάρχουν ορισμένες πολύ συγκεκριμένες ποικιλίες λιπαντικών κινητήρα που πρέπει να εξετάσετε: Χωρίζονται σε βαθμούς και προδιαγραφές διαφορετικών λιπαντικών και είναι σημαντικό να καταλάβετε πώς λειτουργεί αυτό το φαινομενικά πολύπλοκο σύστημα για να ξέρετε τι θα συμβεί αν, ας πούμε, ένα τέτοιο παχύτερο λιπαντικό χρησιμοποιηθεί σε έναν νεότερο κινητήρα.
Οι προδιαγραφές και οι ποιότητες του λιπαντικού κινητήρα
Όταν έχετε ένα συγκεκριμένο ερώτημα σχετικά με το όχημά σας, η πρώτη σας επαφή θα πρέπει γενικά να είναι το εγχειρίδιο χρήσης του. Γι’ αυτό υπάρχουν άλλωστε αυτά τα συχνά βαριά εγχειρίδια. Αν δεν είστε σίγουροι για τον τύπο λαδιού που είναι καλύτερο να χρησιμοποιήσετε, συχνά θα βρείτε τους κατάλληλους τύπους λαδιών που αναφέρονται με τη μορφή ενός είδους κωδικού. Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία διαφορετικών τύπων που είναι διαθέσιμοι.
Αυτοί οι κωδικοί είναι αρκετά απλοί στην κατανόηση. Σε ένα λιπαντικό όπως το 5W-40, ο πρώτος αριθμός προσδιορίζει το ιξώδες του λιπαντικού, ή το επίπεδο ροής, σε χειμερινές (εξ ου και το W) ή ψυχρότερες συνθήκες, ενώ το 40 παρέχει τις ίδιες πληροφορίες εκτός τέτοιων συνθηκών. Όντας κάπως προσαρμόσιμοι στη θερμοκρασία, οι τύποι αυτοί είναι γνωστοί ως λιπαντικά πολλαπλών βαθμίδων. Ο βαθμός, λοιπόν, καθορίζει πόσο ιξώδες είναι ένα λιπαντικό, ενώ οι προδιαγραφές του Αμερικανικού Ινστιτούτου Πετρελαίου για τα λιπαντικά κινητήρων έχουν αλλάξει με την πάροδο του χρόνου (όπως και οι κωδικές ονομασίες τους), ξεκινώντας από SA και συνεχίζοντας σε SP το 2020.
Οι οδηγοί έχουν, λοιπόν, ένα βαθμό ευελιξίας. Για παράδειγμα, το εγχειρίδιο του Ford Focus σημειώνει ότι το λάδι SAE 5W-20 μπορεί να χρησιμοποιηθεί εάν ο οδηγός δεν μπορεί να εντοπίσει το προδιαγεγραμμένο WSS-M2C948-B, αλλά προειδοποιεί: «Μην χρησιμοποιείτε περισσότερο από 0,5 L (0,11 gal) του εναλλακτικού λιπαντικού κινητήρα μεταξύ των προγραμματισμένων διαστημάτων σέρβις». Γιατί όχι; Ο λανθασμένος τύπος μπορεί ενδεχομένως να είναι επιβλαβής για τον κινητήρα του οχήματός σας.
Μπορεί το λάθος λιπαντικό να βλάψει το αυτοκίνητό σας;
Χρησιμοποιώντας αυτό το σύστημα, είναι δυνατόν να προσδιοριστεί ότι ένα συγκεκριμένο λιπαντικό μπορεί να είναι πιο αραιό ή πιο παχύ από ό,τι απαιτεί το συγκεκριμένο όχημά σας. Ένα λιπαντικό που είναι λιγότερο ιξώδες από το συνιστώμενο μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλότερη πίεση λαδιού, η οποία μπορεί να αυξήσει την πίεση στον κινητήρα σας και να συμβάλει στη φθορά. Μπορεί επίσης να προκύψει υπερθέρμανση, η πληγή της ύπαρξης εκατομμυρίων οδηγών.
Ομοίως, προκύπτει ότι ένα λιπαντικό που είναι πολύ παχύρευστο για ένα συγκεκριμένο όχημα δεν θα μπορεί να ρέει μέσα σε αυτό αποτελεσματικά και σταθερά. Είναι γνωστό ότι η τριβή δεν είναι ακριβώς ο καλύτερος φίλος του μετάλλου και ότι η λίπανση μπορεί να είναι ζωτικής σημασίας για την αποφυγή τρομερών τριγμών και τριγμών σε μεντεσέδες. Ένα υπερβολικά παχύρρευστο λάδι δεν μπορεί να επιτελέσει τη ζωτικής σημασίας δουλειά του για τη συντήρηση του συστήματος και τη διατήρησή του δροσερού όσο αποτελεσματικά θα έπρεπε, γεγονός που μπορεί επίσης να προκαλέσει την ταλάντωση του κινητήρα, την πιθανή υπερθέρμανσή του και τη λιγότερο αποδοτική (και ακριβότερη) λειτουργία του.
Αυτές οι βλαβερές συνέπειες μπορούν να αυξηθούν όσο περισσότερο αποκλίνει η ποιότητα και οι προδιαγραφές ενός συγκεκριμένου λιπαντικού από τις συνιστώμενες για το μοντέλο του οχήματός σας. Αν και μπορεί να είναι δελεαστικό να αγοράσετε ένα διαφορετικό λιπαντικό που είναι κάπως φθηνότερο, μπορεί να υπάρξουν δυνητικά ακριβές συνέπειες.