Site icon TheCars.gr

Τι να κάνετε, (και τι να μην κάνετε) όταν το αυτοκίνητο σας υπερθερμανθεί

man-fanning-smoking-engine

Μια ανέμελη οικογένεια μπαίνει στο αυτοκίνητο, ενθουσιασμένη για ένα Σαββατοκύριακο στην παραλία. Μετά από λίγες ώρες στο δρόμο, η καταστροφή χτυπάει. Η μηχανή αρχίζει να καπνίζει και η οικογένεια αναγκάζεται να σταματήσει. Τι θα συμβεί στη συνέχεια;

Φαίνεται ότι καμία καλοκαιρινή ταινία τρόμου δεν είναι πλήρης χωρίς αυτή την εμβληματική σκηνή, αλλά σίγουρα δεν είναι κάτι που θέλετε να αναπαραστήσετε στο επόμενο οδικό ταξίδι σας! Βεβαιωθείτε ότι είστε προετοιμασμένοι σε περίπτωση που σας συμβεί η αναπάντεχη ζημιά και μάθετε τι πρέπει να κάνετε (και τι όχι!) όταν υπερθερμαίνεται ο κινητήρας του αυτοκινήτου σας.

Για ποιόν λόγο υπερθερμαίνονται οι κινητήρες

Οι κινητήρες μπορεί να υπερθερμανθούν για πολλούς λόγους. Σε γενικές γραμμές, αυτό συμβαίνει επειδή κάτι δεν πάει καλά στο σύστημα ψύξης και η θερμότητα δεν μπορεί να διαφύγει από το χώρο του κινητήρα. Η πηγή του προβλήματος μπορεί να περιλαμβάνει διαρροή στο σύστημα ψύξης, κακό ανεμιστήρα ψυγείου, ελαττωματική αντλία νερού, χαμηλή στάθμη λαδιού κινητήρα ή βλάβη του θερμοστάτη. Ανεξάρτητα από την πηγή του προβλήματος, μια υπερθέρμανση του κινητήρα δεν είναι κάτι που θέλετε να αφήσετε να παραμείνει. Ο κινητήρας σας μπορεί να υποστεί σοβαρή, αν όχι μόνιμη, ζημιά.

Διαρροή συστήματος ψύξης

Tο σύστημα ψύξης ενός αυτοκινήτου είναι υπεύθυνο για τη ρύθμιση της θερμότητας που προέρχεται από τον κινητήρα. Αυτό το επιτυγχάνει με την κυκλοφορία του ψυκτικού υγρού μέσα από τις θερμές ζώνες γύρω από το μπλοκ του κινητήρα και τις κυλινδροκεφαλές και στη συνέχεια πίσω στο ψυγείο. Εάν το ψυκτικό υγρό διαρρεύσει από το σύστημα, η θερμοκρασία του κινητήρα σας θα ανέβει και, τελικά, θα υπερθερμανθεί. Μία διαρροή ψυκτικού υγρού μπορεί να προέλθει από έναν ελαττωματικό σωλήνα, μία φθαρμένη φλάντζα, ένα ραγισμένο μπλοκ κινητήρα, ακόμα και από ζημιά στο ψυγείο. Η τήρηση των τακτικών ελέγχων και η απαραίτητη συντήρηση είναι ο καλύτερος τρόπος για να αποφύγετε προβλήματα διαρροής ψυκτικού υγρού και ζημιές από έναν υπερθερμασμένο κινητήρα.

Ελαττωματική αντλία νερού

Το ψυκτικό υγρό δεν κυκλοφορεί μόνο του. Το σύστημα ψυκτικού υγρού ενός αυτοκινήτου χρησιμοποιεί μια αντλία νερού για να το προωθήσει γύρω από τον κινητήρα που λειτουργεί. Έτσι, όταν η αντλία νερού χαλάσει, θα διακοπεί η ροή του ψυκτικού υγρού και θα οδηγήσει σε υπερθέρμανση.

Ένα εξάρτημα που πρέπει να προσέξετε είναι η σφήνα της αντλίας νερού, ένα περιστρεφόμενο εξάρτημα που μοιάζει με ανεμιστήρα και σπρώχνει το ψυκτικό υγρό μέσα από τις διόδους του συστήματος ψύξης. Προβλήματα προκύπτουν όταν μια παλιά ή φθαρμένη ροδέλα μπλοκάρει ή σταματά να περιστρέφεται εντελώς. Και χωρίς τη ροή του ψυκτικού υγρού, η θερμοκρασία του κινητήρα σας μπορεί να εκτοξευθεί γρήγορα στα ύψη. Όταν μια αντλία νερού αστοχεί με αυτόν τον τρόπο, θα πρέπει να αντικατασταθεί.

Χαλασμένο καλοριφέρ

Όταν πρόκειται για το σύστημα ψύξης του οχήματός σας, σκεφτείτε το ψυγείο ως το κέντρο διοίκησης. Ένα μείγμα ψυκτικού υγρού και νερού κυκλοφορεί συνεχώς από το ψυγείο προς τον κινητήρα για να απορροφήσει την υπερβολική θερμότητα. Στη συνέχεια, όταν το ψυκτικό υγρό επιστρέφει στο ψυγείο, χρησιμοποιεί μια σειρά από πτερύγια για να ψύξει και να αφαιρέσει θερμότητα από το μείγμα του ψυκτικού υγρού.

Πώς μπορεί να χαλάσει ένα ψυγείο; Οι φραγμένες δίοδοι μπορούν να διακόψουν τη ροή του ψυκτικού υγρού, οπότε η θερμότητα δεν μπορεί να μεταφερθεί μακριά από τον κινητήρα. Τα κατεστραμμένα ή λυγισμένα πτερύγια του ψυγείου μπορεί να δυσχεράνουν την εξαγωγή θερμότητας από το ψυκτικό υγρό που επιστρέφει. Και τέλος, μια διαρροή στο ψυγείο μπορεί να αποστραγγίσει το σύστημα από το ψυκτικό υγρό, το οποίο είναι η ζωτική ουσία του συστήματος ψύξης του οχήματός σας.

Χαμηλή στάθμη λαδιού κινητήρα

Οι κινητήρες των αυτοκινήτων χρησιμοποιούν πολλά εξαρτήματα που βρίσκονται σε κίνηση για την αναφλέξη του καυσίμου που κινεί το όχημά σας. Το λάδι παρέχει απαραίτητη λίπανση σε κάθε εξάρτημα του κινητήρα για τη μείωση της τριβής που παράγει θερμότητα. Εάν τα επίπεδα λαδιού κινητήρα είναι πολύ χαμηλά, τα κακώς λιπαινόμενα εξαρτήματα δημιουργούν μεγαλύτερη τριβή και συσσωρεύουν θερμότητα. Επιπλέον, το λάδι κινητήρα βοηθά επίσης στη μεταφορά της θερμότητας μακριά από τον κινητήρα – όπως ακριβώς και το ψυκτικό υγρό. Οι χαμηλές στάθμες λιπαντικού μπορεί να προκαλέσουν θερμική καταπόνηση και ακόμη και σοβαρή βλάβη του κινητήρα.

Η τήρηση των τακτικών αλλαγών λαδιού είναι ο καλύτερος τρόπος για να αποφύγετε εντελώς αυτό το πρόβλημα. Λάβετε σοβαρά υπόψη σας τις ενδείξεις, όπως η λυχνία λαδιού στο ταμπλό σας, και πηγαίνετε το αυτοκίνητό σας σε τεχνικό το συντομότερο δυνατό, αν πιστεύετε ότι τα επίπεδα λαδιού είναι πολύ χαμηλά. Καλύτερα να είστε σίγουροι παρά να το μετανιώνετε!

Βλάβη θερμοστάτη

Το σύστημα ψύξης του οχήματός σας βασίζεται σε έναν θερμοστάτη κοντά στον κινητήρα για να καθορίσει πότε θα στείλει ψυκτικό υγρό για να ρυθμίσει τη θερμότητα του κινητήρα. Έτσι, αν έχετε έναν δυσλειτουργικό θερμοστάτη, ολόκληρο το σύστημα μπορεί να βγει εκτός ισορροπίας. Εάν ο θερμοστάτης δεν καταφέρει να ανιχνεύσει τις υψηλές θερμοκρασίες, θα εμποδίσει τη ροή του ψυκτικού υγρού και ο κινητήρας σας θα υπερθερμανθεί. Από την άλλη πλευρά, αν ο θερμοστάτης έχει αποτύχει και επιτρέπει τη συνεχή ροή ψυκτικού υγρού, ο κινητήρας σας θα δυσκολευτεί να φτάσει σε θερμοκρασία λειτουργίας. Ο καλύτερος τρόπος για να το αποφύγετε αυτό είναι η τακτική συντήρηση του συστήματος ψύξης, συμπεριλαμβανομένης της αλλαγής του ψυκτικού υγρού σύμφωνα με τις συστάσεις του κατασκευαστή.

Ενδείξεις υπερθέρμανσης του κινητήρα σας

Εάν κατορθώσετε να λάβετε μέτρα για την ψύξη του κινητήρα σας προτού υπερθερμανθεί σε σημείο που να παρουσιάσει βλάβη, μπορεί να μειώσετε τον κίνδυνο μη αναστρέψιμης βλάβης του κινητήρα. Αλλά πρώτα, πρέπει να παρατηρήσετε τα
τα συμπτώματα της υπερθέρμανσης, τα οποία ενδέχεται να περιλαμβάνουν:

Παράξενη μυρωδιά που προέρχεται από την περιοχή του κινητήρα. Για παράδειγμα, η διαρροή ψυκτικού υγρού μπορεί να μυρίζει γλυκά, ενώ η διαρροή λαδιού μπορεί να μυρίζει περισσότερο καμένο.

Μόλις παρατηρήσετε υπερθέρμανση του κινητήρα, ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα και επικοινωνήστε με το πλησιέστερο συνεργείο.

Τι να κάνετε όταν υπερθερμανθεί ο κινητήρας σας

1. Σβήστε το σύστημα κλιματισμού και ανοίξτε την θερμανση.

Κλείστε αμέσως το κλιματιστικό για να μειώσετε την καταπονήση του κινητήρα. Στη συνέχεια, γυρίστε τον διακόπτη στη μέγιστη δυνατή θέρμανση. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην απομάκρυνση της θερμότητας από τον κινητήρα για να μην υπερθερμανθεί μέχρι να μπορέσετε να σταματήσετε σε ασφαλές σημείο. Μπορεί να ζεσταθείτε και εσείς λίγο, αλλά λίγα λεπτά δυσφορίας είναι ένα μικρό τίμημα σε σύγκριση με τις μεγάλες και πολυέξοδες επισκευές του κινητήρα.

2. Βρείτε ένα ασφαλές μέρος για να σταματήσετε.

Σταματήστε και σβήστε το αυτοκίνητο. Αφήστε τον κινητήρα να κρυώσει για τουλάχιστον 15 λεπτά. Παρακολουθήστε το μετρητή θερμοκρασίας, καθώς θα πρέπει να επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα όσο ο κινητήρας ψύχεται. Καθώς περιμένετε (και παρακολουθείτε τον μετρητή), καταστρώστε ένα σχέδιο για να ελέγξετε τον υπερθερμασμένο κινητήρα σας. Καλέστε έναν φίλο, ένα γερανό ή την τοπική υπηρεσία οδικής βοήθειας για βοήθεια.

3. Επανεκίνηση του κινητήρα.

Εάν το αυτοκίνητό σας δεν ρυμουλκείται, τώρα είναι η ώρα να επανεκκινήσετε προσεκτικά τον κινητήρα σας και να οδηγήσετε στο πλησιέστερο συνεργείο αυτοκινήτων. Προσέχετε το μετρητή θερμοκρασίας καθώς οδηγείτε. Εάν αυξηθεί ξανά, σταματήστε και αφήστε το σύστημα να κρυώσει.

Τι δεν πρέπει να κάνετε όταν ο κινητήρας σας υπερθερμανθεί

1. Μην πανικοβληθείτε.

Ο κινητήρας σας δεν διατηρεί την ψυχραιμία του, αλλά εσείς μπορείτε! Αποφύγετε να στρίβετε στην κυκλοφορία ή να πατάτε τα φρένα όταν βγαίνετε από το δρόμο.

2. Μην συνεχίσετε να οδηγείτε.

Εάν ο κινητήρας σας έχει υπερθερμανθεί αλλά εξακολουθεί να λειτουργεί, δεν του κάνετε καμία χάρη με το να παραμείνετε στο δρόμο. Σίγουρα, μπορεί να καταφέρετε να φτάσετε στον προορισμό σας πριν σας εγκαταλείψει εντελώς, αλλά μπορεί να προκαλέσετε σημαντική (και δαπανηρή) ζημιά πιέζοντας τον κινητήρα σας υπερβολικά.

3. Μην ανοίγετε αμέσως το καπό.

Μόλις σταματήσετε, περιμένετε να κρυώσει ο κινητήρας πριν ανοίξετε το καπό για να ελέγξετε την κατάσταση. Το άμεσο άνοιγμα του καπό μπορεί να σας θέσει σε κίνδυνο εγκαυμάτων ή τραυματισμών από εκτοξευόμενους ατμούς ή καπνό. Η υπομονή είναι το βασικό στοιχείο.

Περιμένετε μέχρι να σταθεροποιηθεί ο δείκτης θερμοκρασίας του κινητήρα πριν ανοίξετε το καπό.

4. Μην αφήνετε το πρόβλημα να παραμένει σε εκκρεμότητα.

Η υπερθέρμανση του κινητήρα δεν θα λυθεί από μόνη της, ακόμη και αν φαίνεται να διορθώνεται αφού προσθέσετε λίγο ψυκτικό υγρό. Θα χειροτερέψει μόνο αν δεν αντιμετωπιστεί. Βρείτε τη ρίζα του προβλήματος για να βοηθήσετε στη διατήρηση του κινητήρα σας.

Πώς μπορείτε να αποτρέψετε την υπερθέρμανση του κινητήρα

Φροντίστε το αυτοκίνητό σας και αυτό με την σειρά του,θα σας φροντίσει. Ο καλύτερος τρόπος για να αποφύγετε την υπερθέρμανση του κινητήρα του αυτοκινήτου σας είναι να κάνετε τακτικούς ελέγχους και αλλαγή ψυκτικού υγρού στο αυτοκίνητό σας και φυσικά να ενημερώνεστε για τη συντήρηση του ψυγείου, όπως συνιστάται από τον κατασκευαστή του οχήματός σας. Οι τακτικές επιθεωρήσεις μπορούν επίσης να σας βοηθήσουν να διορθώσετε τυχόν προβλήματα του ψυγείου ή του κινητήρα πριν επιδεινωθούν.

Exit mobile version