Site icon TheCars.gr

Τί είναι η παρειδωλία: Έρευνα δείχνει οτι το 94% από εμάς το έχουμε κάνει

pareidolia

Οι άνθρωποι συνειδητοποιούν ότι βλέπουν πρόσωπα στα αυτοκίνητα λόγω ενός φαινομένου που ονομάζεται παρεϊδολία.

Παρεϊδολία ονομάζεται η τάση να επιβάλλεται μια ουσιαστική ερμηνεία σε κάτι που δεν υπάρχει.

Για παράδειγμα, το να βλέπεις ένα λαγουδάκι στο σύννεφο ή τον Έλβις σε ένα κομμάτι καμένο τοστ.

Ή για να χρησιμοποιήσουμε ένα άλλο παράδειγμα, να δούμε ένα πρόσωπο σε ένα αυτοκίνητο.

Όπως, το Tesla Roadster ή το Mazda MX-5 που φαίνεται πάντα πολύ χαρούμενο που σας βλέπει.

Τώρα σε αυτό το σημείο, είμαστε σίγουροι ότι κάποιοι από εσάς κουνάτε το κεφάλι σας και αναρωτιέστε για τι στο καλό μιλάμε.

Αλλά άλλοι ανάμεσά σας – ίσως ένα μεγαλύτερο ποσοστό – θα ξέρουν ακριβώς τι εννοούμε.

Σε μια λεπτομερή ανάρτηση στο Reddit πριν από μερικά χρόνια, κάποιος συγκέντρωσε ένα σωρό διαφορετικά αυτοκίνητα και ζωγράφισε μικρά προσωπάκια δίπλα τους – μεταξύ των οποίων μια BMW που μοιάζει αυτάρεσκη και μια Mercedes που μοιάζει ελαφρώς τρομαγμένη.

danilo-capece

Θα αφήσουμε αυτές τις ερμηνείες σε εσάς.

Και αποδείχθηκε ότι πολλοί άνθρωποι είχαν συνηθίσει να βλέπουν πρόσωπα στο μπροστινό μέρος των αυτοκινήτων.

Ένα άτομο απάντησε: «Νόμιζα ότι ήμουν ο μόνος που κοιτάζει τα αυτοκίνητα και φαντάζεται πρόσωπα».

Κάποιος άλλος είπε: «Τα καλύτερα πρόσωπα αυτοκινήτων είναι στο πίσω μέρος των αυτοκινήτων».

Ενώ ένας τρίτος σχολίασε: «Δεν μπορώ… να… μην… βλέπω!»

Πόσο συχνή είναι η παρεϊδολία;

Στην πραγματικότητα αποδεικνύεται ότι το να βλέπεις πρόσωπα σε αυτοκίνητα είναι πολύ συχνό φαινόμενο. Τόσο συνηθισμένο, μάλιστα, που μια μελέτη του 2018 διαπίστωσε ότι το 94% των ερωτηθέντων έβλεπαν πρόσωπα στο σχεδιασμό του μπροστινού μέρους διαφόρων μοντέλων αυτοκινήτων.

Οι ερευνητές ρώτησαν 96 άτομα ηλικίας μεταξύ 18 και 72 ετών και ανακάλυψαν ότι ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων έβλεπε τα πρόσωπα, ανέφεραν επίσης ότι τα περισσότερα από τα «πρόσωπα» είχαν σε κάποιο βαθμό μια θυμωμένη έκφραση.

Η μελέτη έδειξε ότι οι γυναίκες είχαν περισσότερες πιθανότητες να δουν πρόσωπα στα αυτοκίνητα. Αλλά δεν ήταν σαφές αν ήταν πιο πιθανό να αντιληφθούν τα πρόσωπα ως θυμωμένα.

Όσοι βλέπουν πρόσωπα σε αυτοκίνητα μπορούν να το επιβεβαιώσουν, οι ερευνητές σημείωσαν ότι «στοιχεία όπως οι προβολείς που θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν τα μάτια και η εισαγωγή αέρα που θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει ένα στόμα είχαν υψηλές συσχετίσεις με τις τάσεις των αποτελεσμάτων».

Exit mobile version