Site icon TheCars.gr

Πρόβλημα στην στάθμευση: Τα αυτοκίνητα φαρδαίνουν κατά ένα εκατοστό κάθε δύο χρόνια

Πρόβλημα στην στάθμευση: Τα αυτοκίνητα φαρδαίνουν κατά ένα εκατοστό κάθε δύο χρόνια

Τα νέα αυτοκίνητα στην Ευρώπη φαρδαίνουν κατά 1 εκατοστό κάθε δύο χρόνια, κατά μέσο όρο. Αυτό προκύπτει από έρευνα της Transport & Environment (T&E), η οποία αναφέρει ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί λόγω της αύξησης των πωλήσεων των SUV – εκτός αν οι νομοθέτες λάβουν μέτρα.

Περίπου τα μισά από τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται είναι ήδη πολύ φαρδιά για τον ελάχιστο χώρο στάθμευσης στον δρόμο σε πολλές χώρες. Το Παρίσι είναι η πρώτη μεγάλη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που αντιμετωπίζει αυτή τη νέα τάση, με τους κατοίκους της Πόλης τους Φωτός να τάσσονται υπέρ του τριπλασιασμού των τελών στάθμευσης για τα SUV, μέσω σχετικού δημοψηφίσματος.

Τι λένε οι μετρήσεις

Το μέσο πλάτος των νέων αυτοκινήτων έχει διευρυνθεί στα 180,3 εκατοστά το πρώτο εξάμηνο του 2023, από 177,8 εκατοστά το 2018. Τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η ICCT επιβεβαιώνουν την ίδια τάση για τις δύο δεκαετίες μέχρι το 2020. Τα νέα μοντέλα στην ΕΕ είναι υποχρεωμένα να μην υπερβαίνουν σε μέγιστο πλάτος τα 255 εκατοστά, όπως τα λεωφορεία και τα φορτηγά. Εάν δεν αναθεωρηθεί το όριο πλάτους της ΕΕ για τα αυτοκίνητα και οι πόλεις επιβάλουν υψηλότερα τέλη στάθμευσης, τα μεγάλα SUV και τα pick-up θα συνεχίσουν να μεγαλώνουν φτάνοντας στο όριο που προορίζεται για τα φορτηγά.

Μεταξύ των 100 κορυφαίων μοντέλων το 2023, το 52% των οχημάτων που πωλήθηκαν ήταν πολύ φαρδιά για το ελάχιστο προβλεπόμενο πλάτος μιας θέση στάθμευσης στον δρόμο (180 cm) σε μεγάλες πόλεις, όπως το Λονδίνο, το Παρίσι και η Ρώμη. Η στάθμευση εκτός πόλης είναι πλέον δύσκολη ακόμη και για το μέσο όρο πλάτους των αυτοκινήτων (180 εκατοστά), με τα μεγάλα πολυτελή SUV να μην χωράνε. Με πλάτος περίπου 200 εκατοστά, τα μεγάλα πολυτελή SUV αφήνουν πολύ μικρό χώρο για τους επιβάτες των αυτοκινήτων για να μπουν και να βγουν από τα οχήματα σε συνήθεις θέσεις εκτός πόλης (240 εκατοστά)

Η αύξηση του μεγέθους είναι πολύ έντονη στα μεγάλα πολυτελή SUV. Από τις πιο κραυγαλέες περιπτώσεις είναι αυτή του Land Rover Defender το οποίο μεγάλωσε σε πλάτος κατά 20,6 cm και της BMW X5, με το πλάτος της να αυξάνεται κατά 6 cm σε μόλις έξι χρόνια. Το 2023, η Volvo αύξησε το πλάτος κατά 4,1 εκατοστά με το EX90. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιδιώκουν επίσης να αυξήσουν επίσης το πλάτος των οχημάτων στη μεσαία και τη συμπαγή κατηγορία.

Η τάση για φαρδύτερα οχήματα μειώνει το διαθέσιμο χώρο στο δρόμο για άλλα οχήματα και ποδηλάτες, ενώ τα σταθμευμένα αυτοκίνητα καταπατούν περαιτέρω τα πεζοδρόμια. Η αύξηση του πλάτους επέτρεψε επίσης την περαιτέρω αύξηση του ύψους των οχημάτων, παρά τα στοιχεία που εξάγονται από τα crash test τα οποία δείχνουν ότι μια αύξηση του ύψους της μετωπικής επιφάνειας των οχημάτων κατά 10 εκατοστά συνεπάγεται 30% υψηλότερο κίνδυνο θανάτου σε συγκρούσεις με πεζούς και ποδηλάτες.

Πηγή: Transport & Environment

Exit mobile version