Το ολοκαίνουργιο SUV 4Runner δείχνει φοβερό και μυώδες, ενώ διαθέτει περισσότερα χαρακτηριστικά από ποτέ άλλοτε.
Χιουμοριστικά θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι ενδιαφέρον που το 2025 Toyota 4Runner κυκλοφορεί μια μέρα μετά από την ολική ηλιακή έκλειψη, μιας και τα δύο γεγονότα συμβαίνουν περίπου με την ίδια συχνότητα. Αυτό βέβαια θα ήταν πιο αστείο αν ίσχυε, καθώς η τελευταία ολική έκλειψη ορατή στην Αμερική συνέβη το 2017, ενώ η πέμπτη γενιά του 4Runner δημιουργήθηκε το 2009. Πραγματικά περιμέναμε 15 χρόνια για ένα νέο μοντέλο – και άξιζε τον κόπο αυτή η αναμονή.
Το 2021 ήταν η χρονιά με τις μεγαλύτερες πωλήσεις του 4Runner όλων των εποχών, και ενώ οι πωλήσεις έχουν μειωθεί τα τελευταία δύο χρόνια, εξακολουθούν να είναι καλύτερες από οποιαδήποτε χρονιά, ακόμα και από το 1997, παρά τον γερασμένο κινητήρα V6 4.0 λίτρων και το τελευταίο αυτόματο κιβώτιο πέντε σχέσεων.
Είναι πραγματικά ολοκαίνουργιο!
Κοιτάζοντας απλώς το 4Runner του 2025, η οπτική σύνδεση με προηγούμενα μοντέλα είναι αρκετά ισχυρή για να πείσει τους μη μυημένους ότι πρόκειται απλώς για ένα ακόμα facelift. Το σίγουρο είναι ότι όλα είναι καινούργια.
Όπως προβλέφθηκε, το 4Runner μετεξελίχθηκε στην παγκόσμια αρχιτεκτονική TNGA-F αμαξώματος που υποστηρίζει τα νέα Toyota Tacoma, Land Cruiser, Sequoia και Tundra, καθώς και τα Lexus GX και LX. Από εκεί, μπορείτε ήδη να μαντέψετε πολλά από αυτά που πρόκειται να διαβάσετε.
Πιο στενά συνδεδεμένο τώρα με το Land Cruiser και το παγκόσμιο Land Cruiser Prado από ό,τι πριν, το 4Runner βασίζεται στο ίδιο μεταξόνιο “χρυσής αναλογίας” των 112,2 ιντσών, αυξημένο από τις 109,8 ίντσες, το οποίο θα πρέπει να προσθέσει λίγο εσωτερικό χώρο (περιμένουμε ακόμα τις μετρήσεις).
Αυξάνεται σε συνολικό μήκος, προσθέτοντας περισσότερες από 3,5 ίντσες από τη μάσκα στην ουρά, και σε πλάτος όπου φαρδαίνει κατά δύο ίντσες. Αναμφίβολα θα είναι λίγο λιγότερο ευέλικτο σε μονοπάτια εκτός δρόμου, αλλά σίγουρα βοηθά το 4Runner να δείχνει πιο μυώδες .
Ενώ μπορεί να φαίνεται ότι τα πιο σκληροπυρηνικά μοντέλα εκτός δρόμου είναι ακόμα πιο φαρδιά, αυτό είναι ένα οπτικό τέχνασμα που δημιουργείται με το βάψιμο των φτερών των τροχών σε μαύρο χρώμα, το κόψιμό τους λίγο και την τοποθέτηση πιο φαρδιών ελαστικών παντός εδάφους.
Το εξωτερικό στιλ επηρεάζεται έντονα από το νέο Tacoma, ενώ το εσωτερικό είναι σχεδόν πανομοιότυπο, κάτι που δεν αποτελεί έκπληξη δεδομένης της μακροχρόνιας κοινής τους ιστορίας. Οι πιστοί θαυμαστές θα χαρούν να μάθουν ότι το πίσω παράθυρο με ηλεκτρική ρύθμιση επιστρέφει, ενώ οι μεγαλύτερης ηλικίας θα εκτιμήσουν ότι και η πόρτα του χώρου αποσκευών μπορεί να λειτουργεί ηλεκτρικά.
Οι οπαδοί της πρώτης γενιάς 4Runner της δεκαετίας του 1980 θα λατρέψουν την επιστροφή των πίσω παραθύρων “wrap over” που καμπυλώνουν στην οροφή για μια πιο safari εμφάνιση.
Νέα Μηχανήματα!
Όποιοι θρηνούν για το θάνατο του V6 θα πρέπει να παρηγορηθούν γνωρίζοντας ότι τα νέα κινητικά συστήματα είναι πιο ισχυρά και ίσως πιο αποδοτικά. Οι χαμηλότερες εκδόσεις διαθέτουν τον γνωστό τετρακύλινδρο turbo 2.4 λίτρων της Toyota που αποδίδει 278 ίππους και 317 lb-ft ροπής. Αυτός ο κινητήρας συνεργάζεται με ένα σύγχρονο οκτατάχυτο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων και κιβώτιο μεταφοράς τετρακίνησης δύο σχέσεων με χαμηλή γκάμα.
Οι υψηλότερες εκδόσεις διαθέτουν μια υβριδική έκδοση του ίδιου κινητήρα, η οποία εισάγει έναν ηλεκτροκινητήρα 48 ίππων μεταξύ του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων και απομακρύνει τον εκκινητή. Με την ηλεκτρική ώθηση, η συνολική συνδυασμένη ισχύς ανεβαίνει στους 326 ίππους και τα 425 lb-ft ροπής.
Ναι, η λέξη «υβριδικό» ίσως να φέρει στο μυαλό ένα Prius, αλλά αυτό είναι απίθανο να συμβαίνει εδώ. Με μόνο έναν ηλεκτροκινητήρα – και μάλλον ήπιο μάλιστα – το 4Runner δεν πρόκειται να κάνει πολύ οδήγηση μόνο με ηλεκτροκίνηση, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι η μπαταρία του αποθηκεύει μόνο 1,9 kWh.
Αν μοιάζει σε κάτι με το νέο Tundra, αυτό το υβριδικό σύστημα θα είναι ρυθμισμένο για επιδόσεις και όχι για οικονομία καυσίμου. Η Toyota δεν έχει ακόμη αριθμούς για εμάς, αλλά ελπίζουμε ότι θα βελτιωθεί σημαντικά σε σχέση με τους παλιούς αριθμούς κατανάλωσης καυσίμου του μοντέλου των 16/19/17 mpg ( σε πόλη, εκτός δρόμου και σε συνδυασμό).
Ωστόσο, το υβριδικό Tundra και το GX δεν μας δίνουν πολλές ελπίδες.
Παρ’ όλα αυτά, η επιπλέον ισχύς πιθανότατα μειώνουν το χρόνο 0-60 mph από 8,0 δευτερόλεπτα σε περίπου 7,0 δευτερόλεπτα χωρίς το υβριδικό σύστημα και 6,0 δευτερόλεπτα με αυτό. Όλη αυτή η επιπλέον ροπή θα πρέπει να είναι ακόμα μεγαλύτερο πλεονέκτημα για την οδήγηση εκτός δρόμου σε εμπόδια. Αυτό και ο πιο στιβαρός σκελετός βοηθούν επίσης στην ρυμούλκηση, αυξάνοντας το ανώτατο όριο στις 6.000 λίρες.
Περισσότερες δυνατότητες εκτός δρόμου από ποτέ χάρη σε διάφορα νέα μοντέλα και εξοπλισμό. Το 2025 4Runner θα προσφέρεται σε όχι λιγότερες από εννέα εκδόσεις, αλλά υπάρχουν δύο που πραγματικά θέλουν όλοι να μάθουν: το Trailhunter και το TRD Pro.
Το Trailhunter πρόκειται για ένα νέο υπο-brand που πρωτοπορείται από το Tacoma. Η ιδέα είναι η ίδια και εδώ, να εξοπλίζει το 4Runner εργοστασιακά με δημοφιλείς αναβαθμίσεις και αξεσουάρ εκτός δρόμου για να δημιουργήσει ένα έτοιμο όχημα overlanding.
Το πιο ισχυρό υβριδικό σύστημα μετάδοσης κίνησης είναι στάνταρ, όπως και ο πίσω διαφορικός περιορισμένης ολίσθησης και η ηλεκτρονικά κλειδωμένη και ξεκλειδωμένη εμπρός αντιστρεπτική δοκός (δεν είναι το σύστημα e-KDSS, το οποίο προς το παρόν είναι αποκλειστικό για την Lexus).
Τα αμορτισέρ αναβαθμίζονται σε μονάδες Old Man Emu 2,5 ιντσών με εξωτερική δεξαμενή και τα μπροστινά άνω ψαλίδια είναι σφυρήλατα αλουμινένια πράσινα και χαραγμένα με το λογότυπο Trailhunter.
Μαζί με τα ελαστικά παντός εδάφους Toyo Open Country A/T 33 ιντσών σε όμορφες ζάντες 18 ιντσών από μπρούτζο, το φορτηγό διαθέτει ανύψωση εμπρός δύο ιντσών και πίσω 1,5 ίντσας. Πλαίσια ολίσθησης και μπάρες βράχων προστατεύουν τα σημαντικά σημεία σε κάθε περίπτωση.
Από πάνω, το Trailhunter διαθέτει φώτα ομίχλης LED Rigid Industries που μπορούν να αλλάζουν μεταξύ κίτρινου και λευκού φωτός. Πάνω από αυτά, η τοποθετημένη στη μάσκα μπάρα φωτός LED έχει δανειστεί από το Tacoma και το Tundra και, όπως και σε αυτά τα φορτηγά, μπορεί να ενεργοποιηθεί μόνο όταν είναι ενεργοποιημένα τα φώτα πορείας (για να αποτρέψει τους ανθρώπους να οδηγούν συνέχεια με αυτά αναμμένα).
Πιο ψηλά, μια στάνταρ εισαγωγή αέρα ερήμου είναι τοποθετημένη στην κολώνα A της πλευράς του συνοδηγού. Περιλαμβάνεται επίσης μια σχάρα οροφής ARB.
Μέσα, ένας ενσωματωμένος αεροσυμπιεστής βρίσκεται στον χώρο αποσκευών. Προς το παρόν, είναι αποκλειστικότητα του Trailhunter, αλλά πιθανότατα θα γίνει προαιρετικός εξοπλισμός στο TRD Pro.
Υπάρχει επίσης μια πρίζα τριών ακίδων 120 volt, 2.400 watt, η οποία διατίθεται σε όλα τα υβριδικά 4Runner του 2025. Τρείς βοηθητικοί διακόπτες είναι προ-καλωδιωμένοι, ώστε να μπορείτε να προσθέσετε περισσότερα καλούδια στο μέλλον.
Επιστρέφοντας ως βασιλιάς των εκδόσεων εκτός δρόμου, το TRD Pro παίρνει τον περισσότερο εξοπλισμό του Trailhunter και τον βελτιώνει για οδήγηση εκτός δρόμου σε υψηλές ταχύτητες. Και αυτό είναι υβριδικό και διαθέτει το πίσω διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης και την αποσυνδεόμενη εμπρός αντιστρεπτική δοκό.
Τα αμορτισέρ είναι μονάδες εσωτερικής παράκαμψης Fox Racing, τα ελατήρια είναι ρυθμισμένα για μεγαλύτερες λακκούβες και τα σφυρήλατα άνω ψαλίδια είναι κόκκινα και γράφουν TRD. Η μπροστινή ποδιά παίρνει επίσης σήμα TRD, όπως και οι μαύροι και κόκκινοι 18 ιντσών τροχοί.
Το 2025 4Runner TRD Pro φοράει ελαστικά Toyo Open Country A/T 33 ιντσών και υποψιαζόμαστε ότι παρέχουν παρόμοια ανύψωση. Η Toyota αναφέρει μέγιστες γωνίες προσέγγισης και αποχώρησης 32 και 24 μοιρών αντίστοιχα, και υποψιαζόμαστε ότι ισχύουν για το TRD Pro και το Trailhunter. Η τυπική απόσταση από το έδαφος είναι 9,2 ίντσες.
Το TRD Pro διαθέτει επίσης προβολείς ομίχλης Rigid λευκού φωτός και τη μπάρα LED στη μάσκα. Δεν υπάρχει εισαγωγή αέρα ερήμου σε αυτό (πιθανότατα θα είναι διαθέσιμη), αλλά διαθέτει μια “λειτουργική” εισαγωγή αέρα στο καπό που επιτρέπει την είσοδο αέρα αλλά στην πραγματικότητα δεν κάνει κάτι με αυτόν.
Η ειδική έντονα κόκκινη εισαγωγή αέρα του κινητήρα βρίσκεται στη γωνία του χώρου του κινητήρα πίσω από τον προβολέα του συνοδηγού.
Μιλώντας για τα φανάρια, οι σχεδιαστές της Toyota έχουν κρύψει πασχαλινά αυγά στα συγκροτήματα των προβολέων του νέου 4Runner. Στις περισσότερες εκδόσεις, ένα φωτεινό “4Runner” εμφανίζεται στην κάτω γωνία.
Στα Trailhunter, ο προβολέας του συνοδηγού διαθέτει το λογότυπο της πυξίδας, ενώ ο προβολέας του οδηγού λέει “Trailhunter”. Το TRD Pro λέει “TRD” στον προβολέα του συνοδηγού και “Pro” στον προβολέα του οδηγού. Τα μοντέλα TRD Pro αντικαθιστούν επίσης το σήμα “4Runner” στην πόρτα του χώρου αποσκευών με “TRD Pro”.
Επίσης, τα μοντέλα εστιασμένα στη λάσπη διαθέτουν όλο το οπλοστάσιο συστημάτων υποβοήθησης οδηγού εκτός δρόμου της Toyota. Το σύστημα επιλογής πολλαπλών εδαφών (Multi-Terrain Select) και όλες οι λειτουργίες κίνησής του λειτουργούν πλέον τόσο σε 4Hi όσο και σε 4Low, ενώ το Crawl Control, που ουσιαστικά είναι cruise control εκτός δρόμου, είναι πλέον πιο αθόρυβο.
Άλλα μοντέλα δεν στερούνται εντελώς από καλούδια για εκτός δρόμου. Οι εκδόσεις με κίνηση στους πίσω τροχούς διαθέτουν έναν περιορισμένο διαφορικό οπίσθιο άξονα, ενώ οι εκδόσεις Limited και η νέα κορυφαία Platinum μπορούν να εξοπλιστούν με σύστημα τετρακίνησης πλήρους απασχόλησης με κεντρικό και πίσω διαφορικό που κλειδώνει, δανεισμένα από το Land Cruiser.
Μπορείτε επίσης να επιλέξετε το σύστημα παρακολούθησης πολλαπλών εδαφών (Multi-Terrain Monitor) στα περισσότερα μοντέλα, συμπεριλαμβανομένων των καμερών 360 μοιρών που “βλέπουν” κάτω από το όχημα ενώνοντας έξυπνα τις εισόδους βίντεο.
Αν έχετε δει το εσωτερικό του νέου Tacoma, έχετε δει και το εσωτερικό του νέου 4Runner. Ο σχεδιασμός είναι πανομοιότυπος και ακολουθεί τις ίδιες αλλαγές στα επίπεδα εξοπλισμού όσον αφορά τα υλικά και τα χρώματα των επενδύσεων. Μια κεντρική οθόνη infotainment 8,0 ιντσών και μια οθόνη πίνακα οργάνων 7,0 ιντσών είναι στάνταρ. Οι υψηλότερες εκδόσεις διαθέτουν οθόνες infotainment 14,0 ιντσών και πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών.
Το πακέτο συστημάτων ασφαλείας Toyota Safety Sense 3.0, ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, βρίσκεται σε κάθε νέο 4Runner, διαθέτοντας τα πάντα, από προσαρμοστικό cruise control έως υποβοήθηση στροφαρίσματος. Τα μοντέλα Platinum διαθέτουν επίσης head-up display και αυτόματους υαλοκαθαριστήρες.
Στην πλευρά του οδηγού του ταμπλό, προσβάσιμο μόνο όταν η πόρτα είναι ανοιχτή, υπάρχει ένα κυκλικό κρυφό σημείο με καπάκι που λέει «Accessory Ready» σε κώδικα Μορς. Έχει βάθος μόνο περίπου δύο ίντσες και διάμετρο έξι ίντσες, οπότε ακόμα δεν ξέρουμε τι υποτίθεται ότι πρέπει να βάλετε εκεί μέσα.
Υπάρχει ακόμη και μια προαιρετική τρίτη σειρά, την οποία ακόμη και η Toyota παραδέχεται ότι είναι η έσχατη λύση όταν πρέπει πραγματικά να μεταφέρετε άλλο ένα ή δύο παιδιά σπίτι από την προπόνηση ποδοσφαίρου.
Κατάλληλο για όλους
Τα μοντέλα Trailhunter, TRD Pro και Limited που βλέπετε στις φωτογραφίες αντιπροσωπεύουν μόνο το ένα τρίτο της γκάμας και είναι όλα υβριδικά. Υπάρχουν επίσης βασικά μοντέλα SR5 και μοντέλα TRD Sport και TRD Sport Premium που εστιάζουν στον δρόμο, τα οποία διαθέτουν όλα έχουν τον στάνταρ κινητήρα.
Τα μεσαία TRD Off-Road και TRD Off-Road Premium μπορούν να διαθέτουν οποιοδήποτε κινητήρα, όπως και το Limited που εστιάζει στην πολυτέλεια.
Τι γίνεται με το Land Cruiser;
Όπως ίσως έχετε ακούσει, η Toyota αντικατέστησε το Land Cruiser full size στις ΗΠΑ με ένα νέο, μικρότερο μοντέλο περίπου στο ίδιο μέγεθος με το 4Runner. Διαθέτει το ίδιο υβριδικό σύστημα μετάδοσης κίνησης συνδυασμένο με το σύστημα τετρακίνησης πλήρους απασχόλησης που υπάρχει στο 4Runner Platinum.
Το στυλ είναι εντελώς διαφορετικό εσωτερικά και εξωτερικά, και δεν υπάρχει προαιρετική τρίτη σειρά, αλλά κατά τα άλλα, είναι αρκετά παρόμοια. Πώς λειτουργεί αυτό;
Ακόμα και οι άνθρωποι του μάρκετινγκ της Toyota δεν το γνωρίζουν. Εξακολουθούν να εργάζονται για το πώς να τα παρουσιάσουν στους πελάτες και δεν μπόρεσαν να μας δώσουν μια απάντηση. Εν τω μεταξύ, θα το τολμήσουμε.
Η Toyota δεν έχει δημοσιεύσει τιμές για το 4Runner του 2025, αλλά είμαστε σίγουροι ότι το Land Cruiser θα είναι πιο ακριβό, προς το παρόν. Από την άλλη, τα δύο μοντέλα φαίνεται να έχουν ξεχωριστές προσωπικότητες.
Το 4Runner μας φαίνεται παιχνιδιάρικο που είναι έτοιμο για οδήγηση εκτός δρόμου, για κατασκήνωση και οδήγηση εκτός δρόμου υψηλής ταχύτητας ανά πάσα στιγμή. Το Land Cruiser μοιάζει πιο πολυτελές και χρηστικό. Φαντάζει περισσότερο σαν όχημα αποστολής, για να διασχίσει μια ήπειρο.
Σίγουρα, είναι σαν δύο κλαδιά στο ίδιο δέντρο, αλλά έχουμε την εντύπωση ότι θα προσελκύσουν διαφορετικούς πελάτες. Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς πολλούς πελάτες να δυσκολεύονται να αποφασίσουν ποιο ταιριάζει καλύτερα στο προσωπικό τους στυλ.
Οι προδιαγραφές για το νέο 4Runner είναι προς το παρόν περιορισμένες και, όπως αναφέρθηκε, δεν έχουμε ακόμη ακούσει τίποτα για τις τιμές. Λαμβάνοντας υπόψη τι συνέβη με το Tacoma, αναμένουμε το νέο 4Runner να είναι πιο ακριβό από πριν, οπότε μια τιμή εκκίνησης περίπου 45.000 $ δεν είναι απίθανη.
Θα το μάθουμε σίγουρα το φθινόπωρο.