Κινητήρας μπροστά, στην μέση ή στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, εκεί που στα περισσότερα συμβατικά οχήματα εντοπίζουμε το πορτμπαγκάζ; Γιατί οι εταιρείες τοποθετούν τους κινητήρες σε διαφορετικά σημεία και πως αυτό αλλάζει τα αυτοκίνητα;
Ένα από τα πρώτα πράγματα που πρέπει να αποφασίσει ένας σχεδιαστής αυτοκινήτου όταν ξεκινάει τα πλάνα του είναι το πού θα τοποθετήσει τον κινητήρα.
Οι κινητήρες καταλαμβάνουν πολύ χώρο, διαθέτουν αρκετό βάρος και έχουν διαφορετικές απαιτήσει ανάλογα τη φιλοσοφία του οχήματος και του οράματος της μάρκας. Και ανάλογα αυτό το όραμα αποφασίζεται και η θέση του κινητήρα. Κάθε σχεδιαστική απόφαση πρέπει να βγάζει νόημα στο αυτοκίνητο.
Για παράδειγμα, αν ο κινητήρας βρίσκεται στο κέντρο του αυτοκινήτου, πρέπει να εξασφαλίζεις το πώς θα παρέχεις φρέσκο αέρα στο σύστημα. Αν είναι τοποθετημένος στο πίσω μέρος, πρέπει να βρεις τρόπο να κρατήσεις το ψυγείο δροσερό; Και , από την άλλην, μην ξεχνάμε και το πιο σημαντικό: την κατανομή του βάρους.
Οι κινητήρες έχουν μεγάλο βάρος, επηρεάζοντας σημαντικά την ισορροπία του αυτοκινήτου και το πως αυτό συμπεριφέρεται.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, υπάρχει μια «τυπική» διάταξη: Τα περισσότερα αυτοκίνητα έχουν τον κινητήρα μπροστά αφού είναι πιο πρακτικά και πιο εύκολα στην κατασκευή, τα αυτοκίνητα με μεσαίο κινητήρα είναι συνήθως σπορ και πιο εξειδικευμένα, ενώ τα αυτοκίνητα με κινητήρα πίσω είναι πιο σπάνια και έχουν περισσότερη δύναμη στους πίσω τροχούς.
Για να δούμε αναλυτικά πως λειτουργεί και τι αλλάζει η διαφορετική θέση του κινητήρα.
Κινητήρας μπροστά: Η πιο συνηθισμένη επιλογή

Η πιο συνηθισμένη επιλογή στα συμβατικά οχήματα για διάφορους λόγους, με κυριότερο από όλους τη λειτουργικότητα. Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης χρειάζονται τρία βασικά στοιχεία για να λειτουργήσουν: καύσιμο, αέρα και τον σπινθήρα για την καύσης. Ο αέρας είναι άμεσα διαθέσιμος στο μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου, οπότε οι κατασκευαστές δεν χρειάζεται να σχεδιάσουν περίπλοκα συστήματα αερισμού. Επιπλέον, το ψυγείο μπορεί να τοποθετηθεί δίπλα στον κινητήρα, επιτρέποντας καλύτερη ψύξη.
Ένα άλλο πλεονέκτημα της μπροστινής τοποθέτησης είναι η κατανομή του βάρους. Τα αυτοκίνητα με μπροστινό κινητήρα τείνουν να έχουν καλύτερη σταθερότητα, ειδικά σε σενάρια απότομων ελιγμών. Οι περισσότερες μάρκες σχεδιάζουν τα αυτοκίνητά τους ώστε να έχουν τάση υποστροφής (το όχημα στρίβει λιγότερο από ό,τι ζητά ο οδηγός), κάτι που θεωρείται πιο ασφαλές από την υπερστροφή (όπου το πίσω μέρος του αυτοκινήτου γλιστράει και μπορεί να χαθεί ο έλεγχος).
Γι’ αυτό, σχεδόν όλα τα μεγαλύτερα οχήματα (όπως τα φορτηγά και τα SUV) διαθέτουν κινητήρα μπροστά, για να μεγιστοποιηθεί ο διαθέσιμος χώρος αποθήκευσης.
Κινητήρας στη μέση: Η επιλογή των σπορ αυτοκινήτων

Η μεσαία τοποθέτηση κινητήρα μπορεί να χωριστεί σε δύο κατηγορίες: αυτά που ο κινητήρας είναι στη μέση άλλα στο μπροστινό μέρος του οχήματος και αυτά που ο κινητήρας είναι στη μέση άλλα πιο κοντά στο πίσω μέρος.
Σε πολλά γνωστά αυτοκίνητα, όπως το Nissan GT-R R35, το Toyota MR2 ή τα περισσότερα Corvette (εκτός της πρώτης και όγδοης γενιάς), ο κινητήρας είναι στην μέση του αυτοκινήτου. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα αυτής της διάταξης είναι η ισορροπημένη κατανομή του βάρους, η οποία προσφέρει καλύτερη πρόσφυση τόσο στους μπροστινούς όσο και στους πίσω τροχούς.
Ωστόσο, τοποθετώντας τον κινητήρα στη μέση, περιορίζεται ο χώρος της καμπίνας, γι’ αυτό και τα περισσότερα μεσαίου κινητήρα αυτοκίνητα είναι διθέσια ή 2+2. Επιπλέον, επειδή δεν υπάρχει αρκετή ροή αέρα στο πίσω μέρος, πολλά από αυτά τα αυτοκίνητα απαιτούν ειδικά συστήματα ψύξης και αεραγωγούς, όπως συναντούμε, για παράδειγμα, στο Ferrari Testarossa.
Αυτοκίνητα με τον κινητήρα πίσω

Τα αυτοκίνητα με τον κινητήρα στο πίσω μέρος έχουν φιλοσοφία που μοιάζει περισσότερο σε αυτά που ο κινητήρας είναι μπροστά παρά σε αυτά που βρίσκεται στη μέση, αφού διαθέτουν συμπαγή αμαξώματα και μεγαλύτερο εσωτερικό χώρο. Έχουν επίσης εξαιρετική πρόσφυση στο πίσω μέρος, κάτι που τα καθιστά ιδανικά για οδήγηση σε χιόνι και χώμα. Αυτός είναι ο λόγος που το Volkswagen Beetle εξακολουθεί να χρησιμοποιείται σε αγώνες ράλι, ενώ το Porsche 959 κυριάρχησε στο Ράλι του Ντακάρ στο Παρίσι το 1986.
Ωστόσο, η τοποθέτηση του κινητήρα στο πίσω μέρος έχει και μειονεκτήματα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι, αν χαθεί ο έλεγχος, το αυτοκίνητο έχει την τάση να «πετάει» το πίσω μέρος και να χάνεται ο έλεγχος. Επίσης, το εμπρός μέρος του αυτοκίνητου του θα είναι σαφώς πιο ελαφρύ, κάτι που μπορεί να δώσει μια αίσθηση «αιώρησης» στο τιμόνι κατά την οδήγηση.
Παρόλο που παλιότερα τα αυτοκίνητα που είχαν τον κινητήρα τους στο πίσω μέρος ήταν δημοφιλή, η εξέλιξη της τεχνολογίας έχει μειώσει τα πλεονεκτήματά τους. Σήμερα, ελάχιστα μοντέλα παράγονται με κινητήρα στο πίσω μέρος, όπως το Smart Fortwo.
Συμπέρασμα
Η τοποθέτηση του κινητήρα επηρεάζει σημαντικά την απόδοση, την ισορροπία και τη χρηστικότητα ενός αυτοκινήτου. Οι κινητήρες μπροστά είναι οι πιο κοινοί και πρακτικοί, οι μεσαίου κινητήρα επιλέγονται κυρίως για σπορ αυτοκίνητα, ενώ οι πίσω-κινητήρα είναι πλέον σπάνιοι και ιδιαίτεροι.
Δείτε επίσης

F1: Ο Πρόεδρος της FIA εξετάζει την επιστροφή των V10 κινητήρων

Η Audi ανεβαίνει επίπεδο: Τα αυτοκίνητα της θα είναι πιο premium και πιο ακριβά
F1: Ο Leclerc πρέπει να δείξει πυγμή έναντι του Hamilton λέει ο Eddie Jordan

5 συνηθισμένοι λόγοι που η μοτοσικλέτα δεν παίρνει μπρος

Καθαρισμός αυτοκινήτου με κεραμική επίστρωση: Έτσι διατηρείς τη λάμψη
