Πώς επηρεάζει το κρύο το λάδια και τα υγρά στο αυτοκίνητο σου

Πώς επηρεάζει το κρύο το λάδια και τα υγρά στο αυτοκίνητο σου

Αυτοκίνητο: Πώς το κρύο και οι χαμηλές θερμοκρασίες επηρεάζουν το λάδι του κινητήρα, το υγρό μετάδοσης, και όλα τα σημαντικά αναλώσιμα του αυτοκινήτου σου.

Όπως το κρύο επηρεάζει το σώμα μας, αναγκάζοντάς μας να φοράμε χοντρά ρούχα και να προσέχουμε λίγο παραπάνω, έτσι επηρεάζει και το αυτοκίνητό μας. Εμείς, βέβαια, έχουμε την πολυτέλεια να μπαίνουμε στα ζεστά σπίτια και να προστατευόμαστε από το κρύο, αλλά το αυτοκίνητο που παρκάρεις έξω ή στον κήπο/γκαράζ σου δεν έχει την ίδια τύχη.

Αν θέλεις ,λοιπόν, να το προστατέψεις με τον τρόπο που θα κάνει την διαφορά και θα το γλυτώσει από διάφορα προβλήματα που μπορεί αν σου βγάλει το χειμώνα, πρέπει πρώτα να κατανοήσεις πώς το έντονο κρύο επηρεάζει το αυτοκίνητο και τα διάφορα υγρά του. Φυσικά, μιλάμε, για το λάδι κινητήρα που όπως όλοι γνωρίζουμε, όταν οι θερμοκρασίες γίνονται χαμηλές, το λάδι γίνεται παχύρευστο και δυσκολεύεται να λιπάνει αποτελεσματικά τα μέρη του κινητήρα, άλλα και όλα τα υπόλοιπα σημαντικά υγρά του αυτοκινήτου.

Για να δούμε πιο αναλυτικά.

Αλλαγές Στο ιξώδες

Τα λάδια και τα λιπαντικά είναι απαραίτητα για τη σωστή λειτουργία του κινητήρα. Το ιξώδες είναι η πιο σημαντική τους ιδιότητα, καθώς καθορίζει το πόσο καλά θα προστατεύσουν τον κινητήρα.

Το ιξώδες είναι η αντίσταση ενός υγρού στη ροή(όσο πιο παχύρρευστο είναι ένα υγρό, τόσο πιο δύσκολα ρέει). Για παράδειγμα, η βαζελίνη έχει υψηλό ιξώδες, ενώ το νερό έχει χαμηλό.

Σε χαμηλές θερμοκρασίες, τα υγρά του αυτοκινήτου γίνονται πιο παχύρρευστα, δυσκολεύοντας τη ροή τους. Σκέψου το μέλι: αν το ζεστάνεις, ρέει εύκολα. Αν το κρυώσεις, γίνεται πηχτό και κολλάει στο βάζο. Το ίδιο συμβαίνει με τα λιπαντικά και τα καύσιμα του αυτοκινήτου σου τον χειμώνα.

Λάδια κινητήρα αυτοκινήτου 

Η επιλογή του σωστού λιπαντικού είναι καθοριστική για την απόδοση του κινητήρα. Αν το λάδι είναι πολύ λεπτόρρευστο, δεν θα λιπάνει σωστά. Αν είναι πολύ παχύρρευστο, θα δυσκολευτεί να κυκλοφορήσει, ειδικά στο κρύο.

Η περισσότερη φθορά του κινητήρα συμβαίνει κατά την εκκίνηση, λόγω της καθυστέρησης στην κυκλοφορία του λαδιού. Γι’ αυτό, τα λάδια πρέπει να είναι σχεδιασμένα να λειτουργούν καλά και σε κρύο και σε ζεστό περιβάλλον.

Τα πολυϊξώδη λάδια λύνουν αυτό το πρόβλημα. Για παράδειγμα, το 5W-30 σημαίνει ότι:

  • Το λάδι συμπεριφέρεται σαν SAE 5W στο κρύο (δηλαδή είναι πιο ρευστό και κυκλοφορεί πιο γρήγορα).
  • Όταν ο κινητήρας φτάσει σε κανονική θερμοκρασία λειτουργίας (περίπου 200°F / 93°C), το λάδι συμπεριφέρεται σαν SAE 30.

Στο παρελθόν, οι οδηγοί έπρεπε να αλλάζουν το λάδι ανάλογα με την εποχή, χρησιμοποιώντας πιο λεπτόρρευστο λάδι το χειμώνα και πιο παχύρρευστο το καλοκαίρι. Σήμερα, τα πολυϊξώδη λάδια εξαλείφουν αυτή την ανάγκη.

Συμβουλή: Φρόντισε να αλλάζεις λάδι και φίλτρο λαδιού πριν από τον χειμώνα, καθώς το παλιό ή μολυσμένο λάδι μπορεί να επηρεάσει την απόδοσή του σε χαμηλές θερμοκρασίες.

Υγρό μετάδοσης 

Το υγρό του κιβωτίου ταχυτήτων επηρεάζεται επίσης από το κρύο. Στα αυτόματα κιβώτια, οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται πιο σκληρές. Στα χειροκίνητα, το υγρό μετάδοσης μπορεί να γίνει τόσο παχύρρευστο που οι συγχρονιστές των ταχυτήτων δεν λειτουργούν σωστά, δυσκολεύοντας τις αλλαγές ταχυτήτων.

Η λύση; Χρησιμοποίησε πλήρως συνθετικό υγρό μετάδοσης, που έχει καλύτερη ρευστότητα στις χαμηλές θερμοκρασίες και βελτιώνει την απόδοση.

Λιπαντικά διαφορικών & κιβωτίων ταχυτήτων

Τα λιπαντικά διαφορικών προστατεύουν τα γρανάζια, διασφαλίζοντας τη σωστή λειτουργία τους. Αυτά τα λιπαντικά είναι παχύρρευστα από τη φύση τους, αλλά γίνονται ακόμα πιο πυκνά στο κρύο, δυσχεραίνοντας τη λίπανση των εξαρτημάτων.

Το πρόβλημα είναι ότι τα διαφορικά και οι μηχανισμοί που βασίζονται στη λίπανση δεν έχουν αντλίες λαδιού ,λιπαίνονται από τα σταγονίδια λαδιού που εκτοξεύονται από τα γρανάζια καθώς γυρίζουν. Αν το λιπαντικό είναι πολύ παχύ, η λίπανση μειώνεται και μπορεί να προκληθεί φθορά.

Χρησιμοποίησε συνθετικά λιπαντικά διαφορικών, που έχουν καλύτερη συμπεριφορά στο κρύο και μειώνουν τις απώλειες καυσίμου.

Τι ισχύει με το diesel και την πήξη;

Το πετρέλαιο περιέχει κερί (παραφίνη), το οποίο έχει υψηλή θερμογόνο αξία και βοηθά στην καύση. Ωστόσο, σε χαμηλές θερμοκρασίες, η παραφίνη κρυσταλλώνεται, δημιουργώντας ένα παχύρρευστο, ημιστερεό μίγμα που μπορεί να φράξει το φίλτρο καυσίμου.

Ουσιαστικά είναι σαν το diesel να πήζει, είναι το σήμειο που η θερμοκρασία πέφτει κάτω από το σημείο θόλωσης (cloud point) του πετρελαίου.

Μόλις το καύσιμο φράξει το φίλτρο, ο κινητήρας δεν μπορεί να τραβήξει άλλο καύσιμο, και το αυτοκίνητο δεν παίρνει μπροστά.

Λύση:
Χρησιμοποίησε αντιπηκτικά πρόσθετα , που εμποδίζουν την κρυστάλλωση της παραφίνης, διατηρώντας το πετρέλαιο ρευστό.

Συμπέρασμα

Ο χειμώνας μπορεί να επηρεάσει σοβαρά τα υγρά του αυτοκινήτου σου, επηρεάζοντας την απόδοσή του και αυξάνοντας τη φθορά του κινητήρα και των άλλων μηχανικών μερών.

Βασικές συμβουλές για να αποφύγεις προβλήματα:

  • Χρησιμοποίησε το σωστό λάδι κινητήρα σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.
  • Αλλάζεις τα λάδια και το φίλτρο εγκαίρως.
  • Προτίμησε συνθετικά υγρά μετάδοσης και διαφορικών για καλύτερη απόδοση στο κρύο.
  • Αν χρησιμοποιείς πετρέλαιο, βάλε πρόσθετα αντιπηκτικά για να αποτρέψεις την πήξη.

 

Δείτε επίσης

Σώμα βαλβίδας σε αυτόματο κιβώτιο: Τι είναι, πως λειτουργεί και τι συμβαίνει αν χαλάσει

Σώμα βαλβίδας σε αυτόματο κιβώτιο: Τι είναι, πως λειτουργεί και τι συμβαίνει αν χαλάσει

Πολλαπλασιαστής αυτοκινήτου: Προβλήματα και βλάβες – 5 σημάδια που δείχνουν ότι κάτι πάει λάθος

Πολλαπλασιαστής αυτοκινήτου: Προβλήματα και βλάβες – 5 σημάδια που δείχνουν ότι κάτι πάει λάθος

F1: Φωνές από τη Red Bull λένε πως ο Hamilton δεν είναι απειλή για τον Verstappen

F1: Φωνές από τη Red Bull λένε πως ο Hamilton δεν είναι απειλή για τον Verstappen

F1: Πως δουλεύει ο προσομοιωτής και γιατί τον χρησιμοποιούν όλες οι ομάδες

F1: Πως δουλεύει ο προσομοιωτής και γιατί τον χρησιμοποιούν όλες οι ομάδες

5μοτοσικλέτες που πιάνουν ή και ξεπερνούν σε τελική τη Hayabusa της Suzuki

5μοτοσικλέτες που πιάνουν ή και ξεπερνούν σε τελική τη Hayabusa της Suzuki

Κρύο και μπαταρία αυτοκινήτου: Πώς εξασφαλίζω πως λειτουργεί χωρίς προβλήματα

Κρύο και μπαταρία αυτοκινήτου: Πώς εξασφαλίζω πως λειτουργεί χωρίς προβλήματα