Site icon TheCars.gr

Ποιος κυριαρχεί στην κατασκευή EV μπαταριών και γιατί είναι κρίσιμο

EV Battery

Η αγορά μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων (EV) κυριαρχείται από Κινέζους προμηθευτές, με τις εκθέσεις έρευνας αγοράς για το 2023 και τις αρχές του 2024 να δείχνουν ότι έξι από τους 10 κορυφαίους κατασκευαστές προέρχονται από την Κίνα. Περισσότερα από τα δύο τρίτα της παγκόσμιας χωρητικότητας μπαταριών EV το 2023 προμηθεύτηκαν από Κινέζους κατασκευαστές, ενώ τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2024, σύμφωνα με άλλη έκθεση, ήδη σχεδόν τα δύο τρίτα έχουν προμηθευτεί από αυτούς. Αυτό που είναι εξίσου ενδιαφέρον είναι ότι περισσότερο από το ένα τρίτο αυτής της χωρητικότητας κατασκευάζεται από μία μόνο κινεζική εταιρεία – την CATL, η οποία κατέλαβε το 35% και το 37,7% της αγοράς στις ίδιες δύο περιόδους, αντίστοιχα.

Στην πραγματικότητα, η κυριαρχία της Κίνας στην κατασκευή μπαταριών είναι σήμερα σε όλες τις μπαταρίες ιόντων λιθίου (LiB) και το 2023, οι μπαταρίες EV θα αντιπροσωπεύουν πάνω από το 70% των συνολικών αποστολών LiB, σύμφωνα με έκθεση της TrendForce. Πάνω από το 75% των μπαταριών LiB που αποστέλλονται το 2023 κατασκευάζονται από κινεζικές εταιρείες. Η Counterpoint Research σημειώνει επίσης ότι η ανάπτυξη της αγοράς μπαταριών EV ξεπέρασε εκείνη των πωλήσεων EV το 2023, κατά 44% σε ετήσια βάση έναντι 38% σε ετήσια βάση για το προηγούμενο έτος.

Οι έξι κατασκευαστές μπαταριών EV από την Κίνα στο top 10 (με φθίνουσα σειρά μεριδίου αγοράς) είναι οι CATL, BYD, CALB, Gotion High-Tech, EVE Energy και Sunwoda. Παρά την πρώιμη κυριαρχία της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας στον τομέα, σήμερα, υπάρχουν μόνο τρεις νοτιοκορεάτες κατασκευαστές στην πρώτη 10άδα – LG Energy Solution, Samsung SDI και SK on – και μόνο ένας Ιάπωνας κατασκευαστής, η Panasonic.

Οι 10 κορυφαίοι κατασκευαστές μπαταριών EV

The top 10 EV battery manufacturers

Εξετάζοντας τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2024 (Ιανουάριος έως Απρίλιος), σύμφωνα με τη νοτιοκορεατική εταιρεία έρευνας αγοράς SNE Research, η παγκόσμια χωρητικότητα μπαταριών EV την περίοδο αυτή ήταν 216,2 GWh, η οποία ήταν αυξημένη κατά 21,8% σε ετήσια βάση σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023. Η CATL, ο ηγέτης της αγοράς, κατείχε μερίδιο αγοράς 37,7% την περίοδο αυτή, σημειώνοντας αύξηση 30% σε ετήσια βάση. Η BYD, από την άλλη πλευρά, κατείχε μερίδιο 15,4%, σημειώνοντας αύξηση 18,3% σε ετήσια βάση. Ακολουθούν οι τρεις νοτιοκορεάτες κατασκευαστές μπαταριών, ξεκινώντας από την LG Energy Solution, με μερίδιο αγοράς 13%, με αύξηση 7,8%. Η Samsung SDI, η οποία σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση στο top 5 με 32,9%, είχε μερίδιο αγοράς 5,1%. Η SK On, από την άλλη πλευρά, είχε μερίδιο αγοράς 4,8%, μειωμένο κατά 2% σε ετήσια βάση.

Η Panasonic σημείωσε πτώση 29,5% σε ετήσια βάση, με μερίδιο αγοράς 4,7%. Η SNE Research ισχυρίζεται ότι οι μεγαλύτεροι λόγοι για την πτώση οφείλονται στην επιβράδυνση των πωλήσεων του Tesla Model 3, στο οποίο είναι εγκατεστημένη η μπαταρία της Panasonic, προσθέτοντας ότι αναμένεται να ανακτήσει το μερίδιο αγοράς μετά την παρουσίαση των προηγμένων κυψελών 2170 και 4680 που εστιάζουν κυρίως στην Tesla. Όσον αφορά τους υπόλοιπους τέσσερις Κινέζους κατασκευαστές, η CALB κατείχε μερίδιο αγοράς 4,2%, με ανάπτυξη 23,9%, η Gotion κατείχε μερίδιο 2,2%, με ανάπτυξη 15,8%, η EVE είχε το ίδιο μερίδιο, με ανάπτυξη 45%, και τέλος, η Sunwoda είχε μερίδιο 2%, με ανάπτυξη 57,7%. Άλλοι κατασκευαστές εκτός της πρώτης 10άδας είχαν μερίδιο 8,7% την ίδια περίοδο, με αύξηση 82,7% σε ετήσια βάση.

Γιατί είναι σημαντικό ποιος κυριαρχεί στην αγορά μπαταριών EV

Why it's important who's dominating the EV battery market

Εκτός από τον κορυφαίο κατασκευαστή μπαταριών, η Κίνα διαθέτει επίσης τέσσερις από τους 10 κορυφαίους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, δηλαδή τις BYD (επίσης ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών EV), Geely, SAIC και Changan. Είναι επίσης η κορυφαία αγορά για τα ηλεκτρικά οχήματα, με υπερδιπλάσιες παραδόσεις ηλεκτρικών οχημάτων (2,5 εκατομμύρια) από τους πλησιέστερους ανταγωνιστές της – την Ευρώπη (0,957 εκατομμύρια) και τη Βόρεια Αμερική (500.000). Με την παγκόσμια αγορά τόσο των EV όσο και των μπαταριών EV να αυξάνεται με διψήφιο ποσοστό τα τελευταία δύο χρόνια, και η ανάπτυξη αυτή αναμένεται να συνεχιστεί, οι εταιρείες και οι χώρες που έχουν ισχυρό προπύργιο στην κατασκευή θα κάνουν τη διαφορά.

Επί του παρόντος, όλοι οι 10 κορυφαίοι κατασκευαστές μπαταριών έχουν την έδρα τους στο ανατολικό ημισφαίριο. Εξαιρουμένων των διαφορών στους δασμούς και τους τελωνειακούς φόρους, η τοπική παραγωγή θα βοηθήσει τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να μειώσουν το κόστος (μεταφέροντας τα οφέλη στους καταναλωτές) και να απολαμβάνουν καλύτερα περιθώρια κέρδους. Αυτός είναι εν μέρει ο λόγος που τα κινεζικά EV είναι τόσο ανταγωνιστικά ως προς τις τιμές, ακόμη και σε άλλες αγορές. Οι ΗΠΑ, ωστόσο, έχουν επιβάλει δασμούς στις πωλήσεις των κινεζικών EVs (αν και προσφέρουν φορολογικές πιστώσεις ως επιδοτήσεις), εν μέρει για να προστατεύσουν τις δικές τους εταιρείες.

Η Ευρώπη εξετάζει μια παρόμοια κίνηση, ενώ οι επιδοτήσεις έχουν διακοπεί σε μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες. Όλα αυτά καθιστούν τα EVs ακριβά για τους καταναλωτές στις δύο από τις μεγαλύτερες αγορές. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η μπαταρία είναι το πιο ακριβό συστατικό ενός EV, είναι επιτακτική ανάγκη για τις χώρες να αποκτήσουν τοπική παραγωγή μακροπρόθεσμα για να συμβαδίσουν με τη ζήτηση. Η κατασκευή μπαταριών EV με έδρα τις ΗΠΑ έχει κερδίσει έδαφος πρόσφατα, και η παραγωγή στον Καναδά μπορεί να ανακουφίσει περαιτέρω το ζήτημα.

Με όλες τις μπαταρίες στερεάς κατάστασης, το μέλλον μπορεί να είναι διαφορετικό

solid-state batteries,

Ωστόσο, όλα αυτά μπορεί να αλλάξουν αρκετά κατά τη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας. Ο κλάδος αναμένεται να στραφεί στην τεχνολογία μπαταριών στερεάς κατάστασης (ASSB), η οποία ελπίζεται ότι θα φέρει αρκετά πλεονεκτήματα σε σχέση με την τρέχουσα τεχνολογία μπαταριών υγρής κατάστασης που χρησιμοποιείται στις μπαταρίες ιόντων λιθίου. Τα πλεονεκτήματα αυτά περιλαμβάνουν τις μπαταρίες στερεάς κατάστασης που θεωρητικά είναι λιγότερο επιρρεπείς στην ανάφλεξη, προσφέρουν καλύτερη προσαρμοστικότητα στη θερμοκρασία, έχουν απλούστερη διαδικασία κατασκευής καθώς και σημαντικά υψηλότερο όριο ενεργειακής πυκνότητας – αυξάνοντας τόσο την ισχύ όσο και την εμβέλεια ενός ηλεκτρικού οχήματος.

Η τεχνολογία ASSB αναμένεται να εμπορευματοποιηθεί ήδη από το 2028, με εταιρείες όπως η Toyota, η Nissan, η Volkswagen (οι αρχικές δοκιμές της VW έδειξαν υποσχέσεις) και η BMW να είναι πιθανότατα πρωτοπόρες. Η τεχνολογία αναπτύσσεται από πολλές εταιρείες σε όλο τον κόσμο – και αποτελεί εθνική στρατηγική ανάπτυξης στις ΗΠΑ, την Ε.Ε., την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα, με ορισμένες εταιρείες στο Ηνωμένο Βασίλειο και ακόμη και στον Καναδά. Ενώ η Κίνα έχει επίσης πολυάριθμες εταιρείες που εργάζονται πάνω στην τεχνολογία ASSB, η χώρα έχει έναν από τους μικρότερους αριθμούς αιτήσεων για διπλώματα ευρεσιτεχνίας πάνω στην τεχνολογία, με μεγάλη διαφορά από την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα και τις ΗΠΑ, σύμφωνα με την TrendForce.

Η εταιρεία έρευνας αγοράς προσθέτει ότι οι επενδύσεις της Κίνας στην τεχνολογία ASSB είναι ανεπαρκείς και ότι οι πόροι δεν αξιοποιούνται σωστά. Ενώ παρατηρείται εστίαση στις μπαταρίες ημι-στερεάς κατάστασης, η TrendForce πιστεύει ότι η χώρα βρίσκεται πολύ πίσω από τις άλλες στην τεχνολογία ASSB. Παρόλο που τίποτα δεν έχει ακόμη καθοριστεί σε πέτρα και κάποιες σημαντικές εξελίξεις θα μπορούσαν να γίνουν από την Κίνα, φαίνεται ότι το μελλοντικό τοπίο των μπαταριών EV μπορεί να μοιάζει αρκετά διαφορετικό.

Exit mobile version