Site icon TheCars.gr

Πρέπει να σβήνουμε τη μηχανή όταν περιμένουμε; – Ποια αυτοκίνητα δεν έχουν πρόβλημα

man waiting inside a car

Εάν οδηγείτε τακτικά αυτοκίνητο, οι πιθανότητες είναι μεγάλες να χρειαστεί κάποια στιγμή να καθίσετε και να περιμένετε μέσα του με τον κινητήρα αναμμένο. Αυτή η πρακτική είναι γνωστή ως ρελαντί και είναι σύνηθες να την κάνετε σε διάφορες στιγμές της ημέρας.

Μπορεί να βάλετε το αυτοκίνητο σε λειτουργία ρελαντί ενώ περιμένετε σε ουρά drive-thru, παραλαμβάνετε μια παραγγελία παρόδιο ή αφήνετε τα παιδιά στο σχολείο, ή όταν είστε κολλημένοι στην πυκνή κυκλοφορία.

Παρόλο που το ρελαντί είναι συνηθισμένο, δεν είναι καλό για τους ανθρώπους γύρω από το αυτοκίνητό σας. Το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ (DOE) και η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος (EPA) αποτρέπουν και οι δύο το ρελαντί, και υπάρχουν ακόμη και ορισμένες σχολικές πρωτοβουλίες εναντίον του.

Η αδράνια του κινητήρα σε κατάσταση στάθμευσης επιφέρει επίσης πρόστιμο σε ορισμένες περιοχές, όπως Νέα Υόρκη, Μασαχουσέτη, Μέριλαντ, Νιου Χάμσάιρ, Νιου Τζέρσεϊ, Βερμόντ, Χαβάη και τμήματα της Καλιφόρνια, του Κολοράντο, της Νέας Υόρκης, του Οχάιο και της Γιούτα.

Αλλά γιατί είναι τόσο κακό το ρελαντί και τι μπορεί να συμβεί όταν το κάνετε; Οι ειδικοί εξηγούν.

Το πρόβλημα με το ρελαντί

Υπάρχουν μερικοί λόγοι για τους οποίους θα πρέπει να αποφεύγετε να βάλετε το αυτοκίνητό σας σε λειτουργία ρελαντί. Σύμφωνα με το DOE, μειώνει την οικονομία καυσίμου του αυτοκινήτου, σας κοστίζει χρήματα τελικά και δημιουργεί ρύπανση.

Πραγματικά όλα καταλήγουν στην ρύπανση,” λέει στο Yahoo Life ο Dr. Inderpal Randhawa, διευθυντής του Ινστιτούτου Πνευμόνων Παιδιών στο Νοσοκομείο Παίδων και Γυναικών MillerCare του Long Beach στη Long Beach της Καλιφόρνια. Τα καυσαέρια των αυτοκινήτων που παράγονται κατά τη διάρκεια του ρελαντί συνήθως περιέχουν οξείδιο του αζώτου, οξείδιο του θείου, αμμωνία και όζον.

Οι άνθρωποι άρχισαν να δίνουν προσοχή σε αυτά τα οχήματα που απλά κάθονται εκεί, παράγοντας ρύπανση”, λέει. Αυτό μπορεί να είναι κακό για τα παιδιά που περιμένουν τους γονείς τους να τα πάρουν ή για τους ενήλικες που βρίσκονται έξω από ένα κατάστημα. Τα καυσαέρια βγαίνουν κατευθείαν στους αεραγωγούς και τους πνεύμονές σας”, επισημαίνει ο Randhawa.

Σε μικρές δόσεις, δεν είναι άμεσα επικίνδυνο. Αλλά σίγουρα δεν είναι τόσο υγιεινό όσο ο καθαρός αέρας”, λέει στο Yahoo Life η Dr. Diane Calello, ιατρική και εκτελεστική διευθύντρια του Συστήματος Πληροφόρησης και Εκπαίδευσης για τη Δηλητηρίαση του New Jersey και επίκουρη καθηγήτρια επείγουσας ιατρικής στο Ιατρικό Σχολείο Rutgers New Jersey.

Η συνεχής έκθεση σε οχήματα σε λειτουργία ρελαντί απλά δεν είναι καλή για την υγεία σας, λέει στο Yahoo Life η Dr. Lina Mu, διευθύντρια του Γραφείου Παγκόσμιων Πρωτοβουλιών Υγείας στο Πανεπιστήμιο του Buffalo στη Νέα Υόρκη.

Όλοι αυτοί οι ρύποι είναι γνωστό ότι είναι επιβλαβείς”, λέει, σημειώνοντας ότι μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης αναπνευστικών παθήσεων, καρδιαγγειακών νοσημάτων, αλλεργιών και καρκίνου. “Αυτοί οι ρύποι μπορούν να επηρεάσουν την υγεία και την ανάπτυξη των παιδιών”, λέει η Mu. “Πολλοί ρύποι, όπως το CO2, θα επιδεινώσουν την κλιματική αλλαγή.

Το DOE επισημαίνει ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους φροντιστές να γνωρίζουν τους κινδύνους του ρελαντί όταν παίρνουν τα παιδιά από το σχολείο, επειδή οι εκπομπές των οχημάτων είναι πιο συγκεντρωμένες κοντά στο έδαφος, όπου αναπνέουν τα παιδιά. Η κακή ποιότητα του αέρα μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης άσθματος και οι πνεύμονες των παιδιών είναι πιο ευαίσθητοι σε βλάβες από τους πνεύμονες των ενηλίκων, λέει στο Yahoo Life ο Dr. Daniel Ganjian, παιδίατρος στο Providence Saint John’s Health Center στη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνια.

Δεν είστε απαραίτητα προστατευμένοι όταν βρίσκεστε μέσα σε ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί σε ρελαντί. “Όταν βρίσκεστε μέσα σε ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί σε ρελαντί, εκτίθεστε και σε μολυσμένο αέρα”, λέει η Mu. “Τα επίπεδα ορισμένων ρύπων μέσα στο αυτοκίνητο είναι ακόμη και υψηλότερα από ό,τι έξω, καθώς οι εκπομπές από αυτό και τα γύρω οχήματα στον χώρο στάθμευσης ή στα σημεία παραλαβής μπορούν να εισέλθουν στο αυτοκίνητο.

Φυσικά, δεν θέλετε να κάθεστε μέσα σε ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί σε ρελαντί σε κλειστό χώρο, όπως γκαράζ, λόγω του κινδύνου δηλητηρίασης από μονοξείδιο του άνθρακα.

Πόση ώρα μπορείς να το κρατάς σε αδράνεια;

Το DOE αναφέρει ότι το ρελαντί για περισσότερα από 10 δευτερόλεπτα, κάτι που κάνουν οι περισσότεροι άνθρωποι, χρησιμοποιεί περισσότερα καύσιμα και παράγει περισσότερες εκπομπές που συμβάλλουν στον καπνό και την κλιματική αλλαγή, σε σύγκριση με το σβήσιμο και την επανεκκίνηση του κινητήρα σας.

Γενικά, οι κίνδυνοι αυξάνονται όσο περισσότερο κάθεστε, λέει η Calello. “Όσο περισσότερο λειτουργεί το αυτοκίνητο σε ρελαντί, τόσο περισσότερα καυσαέρια απελευθερώνονται”, λέει.

Εάν το όχημά σας κινείται κάθε λίγα δευτερόλεπτα, αυτό δεν θεωρείται ρελαντί, προσθέτει ο Randhawa. “Είναι όταν βρίσκεστε σε πλήρη στάση και διαρκεί για αρκετή ώρα. Αν βάλετε το αυτοκίνητό σας σε λειτουργία ρελαντί με αυτή την έννοια, απλά σβήστε το”, λέει.

Αν το έκαναν όλα τα οχήματα, θα είχε μεγάλο αντίκτυπο.

Οποιοδήποτε ρελαντί είναι κακό – και είναι χειρότερο όσο περισσότερο διαρκεί – αλλά το ρελαντί στην κυκλοφορία ή σε χώρους με κακό αερισμό, όπως πάρκινγκ και κάτω από γέφυρες “μπορεί να είναι ιδιαίτερα επιβλαβές“, λέει ο Ganjian.

Ο τύπος του αυτοκινήτου έχει σημασία

Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν χρειάζεται να ανησυχούν για τη συνεισφορά τους στο ρελαντί, λέει η Calello. “Ένα ηλεκτρικό όχημα δεν παράγει καυσαέρια, επομένως το ρελαντί σε εσωτερικό ή εξωτερικό χώρο είναι ασφαλές”, λέει. Τα υβριδικά οχήματα σβήνουν τον κινητήρα όταν δεν κινούνται, ενώ η τεχνολογία start-stop διατίθεται όλο και περισσότερο σε οχήματα που δεν είναι υβριδικά ή ηλεκτρικά. Αυτό εξαλείφει επίσης το ρελαντί όταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο, αναφέρει το DOE.

Τι μπορείς να κάνεις

Οι ειδικοί λένε ότι υπάρχουν μερικά πράγματα που πρέπει να λάβετε υπόψη σχετικά με το ρελαντί. Εάν δεν έχει πολύ ζέστη ή κρύο, το DOE αναφέρει ότι είναι καλύτερο να σβήσετε το αυτοκίνητό σας εάν σκοπεύετε να καθίσετε σε ένα σημείο για περισσότερα από 10 δευτερόλεπτα. (Απλά μην το κάνετε αυτό στην κίνηση, προσθέτει η υπηρεσία, αφού δεν ξέρετε ποτέ πότε θα χρειαστεί να κινηθείτε.)

Εφόσον τα 10 δευτερόλεπτα μπορεί να είναι δύσκολο να τα υπολογίσετε, ο Randhawa συνιστά να χρησιμοποιήσετε τα 60 δευτερόλεπτα ως σημείο αναφοράς. “Αν θα μείνετε εκεί για περισσότερο από ένα λεπτό, σβήστε το”, λέει. “Υπάρχει μια παλιά αντίληψη ότι το να ανάβετε και να σβήνετε το αυτοκίνητο χρησιμοποιεί περισσότερο καύσιμο, αλλά αυτό δεν είναι αλήθεια.

Χρειαζόμαστε περισσότερους ανθρώπους να υποστηρίξουν τον περιορισμό του χρόνου λειτουργίας των αυτοκινήτων σε ρελαντί και την ευαισθητοποίηση του κοινού“, λέει η Mu. “Ενώ όλοι μας ανησυχούμε για την ποιότητα του αέρα και την κλιματική αλλαγή, αυτό είναι κάτι που μπορούμε όλοι να κάνουμε μαζί για να βελτιώσουμε το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία.”

Exit mobile version