Αν βρεθείτε σε ένα ηλεκτρικό όχημα, αναρωτιέστε γιατί αισθάνεστε πολύ πιο αδιαθεσία, από ό,τι όταν οδηγείτε σε αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης (ICE). “Γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με κάνουν να νιώθω άρρωστος;”. Ένας χρήστης είπε μάλιστα, ότι ακύρωσε την αγορά ενός Tesla Model Y, εξαιτίας αυτού. «Σκέφτομαι να αγοράσω ένα Model Y, καθώς φαίνεται σαν το ιδανικό ηλεκτρικό οικογενειακό αυτοκίνητο, αλλά έκανα ένα test drive χθες και ένιωσα μέτρια αδιαθεσία μετά», έγραψε ένας χρήστης του Reddit.
Ένας άλλος χρήστης είπε: «Οδηγώ πολύ με ένα ηλεκτρικό όχημα και έχω διαπιστώσει ότι το φρενάρισμα με αναγέννηση, με κάνει να νοιώθω άρρωστος Πρέπει πραγματικά να βρω μια λύση γρήγορα». Μερικοί οδηγοί ανέφεραν επίσης, ότι τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα αρρώστησαν και τα κατοικίδιά τους. Η πραγματικότητα είναι ότι το σώμα μας αντιδρά διαφορετικά στις δυνάμεις ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, από ό,τι σε αυτές που νιώθουμε σε ένα όχημα ICE, με τα EV να μπερδεύουν συχνά τον εγκέφαλο με βάση αυτά που βλέπουμε, ακούμε και αισθανόμαστε.
Γιατί νιώθω άρρωστος σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Το να βρίσκεστε πίσω από το τιμόνι σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πιθανότατα θα σας σώσει από την «ασθένεια» της κίνησης, επειδή έχετε τον έλεγχο του οχήματος και γνωρίζετε τι ακολουθεί. Μια μελέτη εξήγησε γιατί οι οδηγοί συχνά δεν αισθάνονται την ίδια ναυτία με τους συνεπιβάτες τους.
Η έρευνα έδωσε επίσης μια εικόνα, για το γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί να σας κάνουν να νοιώθετε άρρωστοι, ενώ στην πραγματικότητα οφείλεται στην έλλειψη ήχου.
«Οι μέσες βαθμολογίες ασθενειών, ήταν σημαντικά χαμηλότερες για την πάθηση που περιείχε πληροφοριακά ακουστικά σημάδια, σε σύγκριση με την κατάσταση χωρίς ενημερωτικές ενδείξεις. Αυτή η γνώση, δηλαδή ότι τα ακουστικά σήματα μπορούν να βελτιώσουν την πρόβλεψη της κίνησης, θα μπορούσε να είναι σημαντική για τη μείωση της ναυτίας, σε τομείς όπως αυτός των αυτόνομων οχημάτων».
Ένας βασικός παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη, είναι η έλλειψη θορύβου κινητήρα στα EV. Το σώμα μας, έχει συνηθίσει να οδηγεί σε οχήματα εσωτερικής καύσης, επομένως η έλλειψη θορύβου και κραδασμών σε ένα ηλεκτρικό ηλεκτρικό όχημα, μπορεί να βλάψει την ισορροπία μας.
Ένας άλλος από τους κύριους παράγοντες που συμβάλλουν στην αδιαθεσία σε ένα EV, είναι κάτι που ονομάζεται αναγεννητικό φρενάρισμα, ένα σύστημα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που παράγει δύναμη μέσω της αντίστασης, ενώ είναι εκτός του γκαζιού για να βοηθήσει στη φόρτιση της μπαταρίας και να προσθέσει κάποια επιπλέον αυτονομία. Αυτό το αναζωογονητικό φρενάρισμα μπορεί συχνά να φαίνεται πιο επιθετικό και να συμβαίνει πιο συχνά από το συμβατικό φρενάρισμα, ιδιαίτερα σε κίνηση του σταματήματος της εκκίνησης.
Τα EV έχουν επίσης πολύ περισσότερη ροπή και πιο γραμμική επιτάχυνση σε σύγκριση με τα αντίστοιχα εσωτερικής καύσης. Αυτό σημαίνει, ότι όσοι δεν είναι συνηθισμένοι στην άμεση ισχύ και τη μεγάλη επιτάχυνση που σχετίζονται με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, συχνά αναμένουν πολύ λιγότερη επιτάχυνση από το συνηθισμένο, προκαλώντας σύγχυση στο σώμα.
Ένας άλλος μικρός παράγοντας που πρέπει να επισημανθεί είναι το αυξανόμενο μέγεθος των ενσωματωμένων οθονών στα σύγχρονα οχήματα και όχι μόνο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πολλοί επιβάτες μπορούν να παρασυρθούν, κοιτάζοντας τις οθόνες μεγέθους υπολογιστή, που καλύπτουν το ήμισυ του ταμπλό, σε μοντέλα όπως η Tesla ή η Polestar. Το να απομακρύνετε τα μάτια σας από το δρόμο και να εστιάσετε σε μια μεγάλη οθόνη, μπορεί να αποβάλει την ισορροπία σας, αφού είναι δύσκολο να μην την κοιτάξετε όταν είναι ακριβώς μπροστά σας.
Πώς να αποτρέψετε την ασθένεια αυτοκινήτου, σε ένα EV
Οι περισσότερες από τις μεγάλες μάρκες όπως η Tesla, η BYD και η MG, διαθέτουν όλες, ρυθμιζόμενες επιλογές πέδησης με ανάκτηση, σε μεγάλο μέρος της γκάμας τους. Η μείωση του αναγεννητικού φρεναρίσματος στο αυτοκίνητό σας, θα σας δώσει μια πολύ πιο ομαλή οδήγηση, αλλά θα έχει το κόστος της απώλειας κάποιας αυτονομίας.
Το να είσαι πιο ομαλός στο γκάζι, θα βοηθήσει επίσης στην καταπολέμηση ορισμένων διαταραχών, από αυτήν την ασθένεια κίνησης. Κατασκευαστές όπως η Honda, προσπαθούν να καταπολεμήσουν την αδιαθεσία, αναθεωρώντας τη χαρτογράφηση της ισχύος τους, για πιο ομαλή οδήγηση με χαμηλές ταχύτητες.
Η Honda είναι σε θέση με το e:Ny1 της, να αλλάξει τον χάρτη γκαζιού της, για να μιμηθεί μια επιτάχυνση παρόμοια με ένα όχημα ICE. Η προσθήκη αυτής της αίσθησης καθυστέρησης στο γκάζι που έχετε από τα οχήματα εσωτερικής καύσης, θα βοηθήσει στην ανακούφιση της ταλαιπωρίας για όσους δεν είναι συνηθισμένοι στην άμεση ροπή ενός EV, πιθανότατα με κόστος κάποιας απόδοσης.
Άλλες μάρκες, όπως η Hyundai, προσθέτουν ψεύτικους ήχους κινητήρα, που συνδέονται με το πεντάλ στα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα και προσθέτουν ακόμη και ψεύτικα πτερύγια που μιμούνται τις αλλαγές ταχυτήτων. Αν και αυτό φαίνεται λίγο διασκεδαστικό για τους ιδιοκτήτες τους, θα μπορούσε πραγματικά να βοηθήσει στην καταπολέμηση της ασθένειας κίνησης, που νιώθετε σε ένα EV.
Πώς να διορθώσετε την ασθένεια κίνησης
Ευτυχώς, η ναυτία δεν είναι κάτι καινούργιο. Μπορείτε να έχετε μαζί σας, ένα πακέτο δισκία κατά της ναυτίας για την ασθένεια κίνησης, απαραίτητα στο ντουλαπάκι. Μπορείτε επίσης να αγοράσετε, ένα ζευγάρι γυαλιά κατά της ναυτίας στο διαδίκτυο. Αυτά λειτουργούν δημιουργώντας έναν τεχνητό ορίζοντα στην περιφερειακή σας όραση, για να βοηθήσουν στη σταθεροποίηση της ισορροπίας σας.
Αυτά δεν είναι κλινικά αποδεδειγμένα, αλλά είναι μια επιλογή χαμηλού κινδύνου. Εάν δεν θέλετε να πάρετε φάρμακα ή να δοκιμάσετε νέα gadget, ο ευκολότερος τρόπος για να καταπολεμήσετε την ασθένεια κίνησης, είναι να κοιτάζετε μπροστά και να μην κοιτάζετε το τηλέφωνό σας, ενώ βρίσκεστε στο αυτοκίνητο. Το άνοιγμα του παραθύρου για καθαρό αέρα και η αρκετή ενυδάτωση σε μακρινά ταξίδια βοηθούν επίσης.