Πονοκέφαλος είναι σίγουρα η επιλογή μιας ντουζίνας απο τα πιο «καυτά» χάτσμπακ που κυκλοφόρησαν ποτέ στο δρόμο, καθώς στην λίστα θα μπορούσαν να είναι άλλα τόσα!
Δύσκολες οι επιλογές, αλλά παρουσιάζουμε εδώ τα πιο εμβληματικά!
Peugeot 205 GTi (1984-1994)
Δεν ήταν το αρχικό hot hatch, αλλά το αυτοκίνητο που αναμόρφωσε δραστικά το αρχέτυπο. Το Γαλλικό GTI, με ένα βάρος 890 κιλών, εξασφάλιζε ότι ακόμη και ο 8βάλβιδος, πρώιμος κινητήρας των 1,6 λίτρων με τους 105 ίππους του 1984, τα κατάφερνε περίφημα.
Στη συνέχεια, ήρθε η έκδοση των 115 ίππων με ίδιο κυβισμό, ενώ λίγο μετά παρουσιάστηκε ο κινητήρας των 1.900 κ.έκ, των 130 ίππων, που προέκυψε απο την αυξημένη διαδρομή των εμβόλων το 1986 και έδωσε στο συναρπαστικό 205 Gti, περισσότερη ροπή.
Στην ίδια έκδοση, προστέθηκαν δισκόφρενα παντού, καθώς και λάστιχα χαμηλότερου προφίλ 185/55, σε μεγαλύτερες 15άρες ζάντες. Τα πλαστικά της καμπίνας βελτιώθηκαν, όπως και η επένδυση στο εσωτερικό. Υπήρξαν επίσης οι ειδικές εκδόσεις Sorrento Green και Miami Blue ’89, οι οποίες διέθεταν επίσης δερμάτινη επένδυση και υδραυλικό τιμόνι. Το 205 Gti, έδειξε απροκάλυπτα πως πρέπει να στρίβει ένα πραγματικό GTI.
Ford Fiesta ST (2013–2017)
Ήταν ένα μικρό αυτοκίνητο, που ένιωθε σε μεγάλο βαθμό «γίγαντας». Ο κινητήρας Ecoboost των 1,6 λίτρων ανεβασμένος στους 180 ίππους (197 με overboost), τα έδινε όλα στο δρόμο, μέσω των μπροστινών τροχών.
Χάρη στο λογισμικό torque-vectoring που βασίζεται στον έλεγχο της πρόσφυσης, έστελνε ισχύ στο τροχό με τη μεγαλύτερη πρόσφυση, σαν να ήταν ουσιαστικά ένα σύστημα περιορισμένης ολίσθησης. Αυτό το ST, απέκτησε επίσης μια πιο άκαμπτη πίσω ράβδο στρέψης, δισκόφρενα παντού και χαμήλωσε κατά 15 χλστ. Άφησε το στίγμα του στην αυτοκίνηση, για την συνολική του ισσοροπία και συμπεριφορά στο δρόμο.
Renault Clio Williams (1993–1996)
Το αρχικό Clio 16V, μπορεί να είχε τον σωστό αριθμό βαλβίδων, αλλά χρειάστηκε αυτό το μοτέρ «διαμάντι» για να το μετατρέψει σε πραγματικό διάδοχο του 5 GT Turbo. Επειδή η Williams κυριαρχούσε εκείνη την εποχή στην F1 σε συνεργασία με την Renault, το Γαλλικό χάτσμπακ πήρε τιμητικά την ονομασία της.
Το μπροστινό υποπλαίσιο, προήλθε από το αγωνιστικό Clio Cup των αρχών της δεκαετίας του ’90 και η ανάρτηση αναβαθμίστηκε. Ο κινητήρας αυξήθηκε από 1,8 σε 2,0 λίτρα και απέδιδε 148 ίππους στις 6.100 σ.α.λ. Και πάλι το μικρό βάρος των 981 κιλών, σε συνάρτηση με τον «ζωηρό» και ροπάτο κινητήρα, αλλά και του χειροκίνητου «κεφάτου» σασμάν, έκαναν το Williams, τον καλύτερο ατμοσφαιρικό πρεσβευτή αυτής της κατηγορίας.
Honda Civic Type R EP3 (2001–2003)
Η Honda είχε επιτεθεί στη δεκαετία του ’90, με το Integra Type-R. Το Civic Type R EP3 με τον δίλιτρο «τετράγωνο» κινητήρα με συμπίεση 11:1 και σύστημα V-Tec, απόδοση 197 ίππων στις 7.400 σ.α.λ., αλλά τα 19,6 κιλά ροπής στις 5.900 σ.α.λ, ήταν σχετικά λίγα το 2003, με τα σημερινά πρότυπα.
Παρόλα αυτά, το αυτοκίνητο έκανε τα 0-100,χλμ/ώρα σε 6,6 δευτερόλεπτα. Δυνατό του σημείο οι «βουτιρένιες» αλλαγές ταχυτήτων και αδύνατό του η οδήγηση και ο χειρισμός του στις στροφές, ειδικά στο βρεγμένο.
Lancia Delta Integrale Evo 2
Η μεταμόρφωση της Delta από ένα τετράγωνο Iταλικό γκολφ, σε έναν «φονέα» του WRC, είναι ένα σημαντικό μέρος της ιστορίας της. Σε μια εποχή που τα ράλι είχαν μεγαλύτερη λάμψη από τη F1, η Lancia ήταν το χρυσό δισκοπότηρο. Η Delta Integrale 16V, έκανε το ντεμπούτο της στο σαλόνι αυτοκινήτου της Γενεύης του ’89 και μετά κέρδισε με την πρώτη της αγωνιστική παρουσία στο Ράλι του San Remo. Η ομολογκασιόν, απαιτούσε την παραγωγή μια σειράς εκδόσεων δρόμου, όπως και έγινε.
Αν και η ισχύς των 212 ίππων με τα σημερινά πρότυπα δείχνει λίγη, ήταν αρκετή για να πρωταγωνιστεί στο δρόμο, με τη βοήθεια ενός διαφορικού Torsen. Οι ζάντες της Momo και τα μπάκετ καθίσματα απο την Recaro με επένδυση Alcantara, βοήθησαν να αναζωογονηθεί ένα εσωτερικό που ήταν της δεκαετίας του ’90.
Renault 5 Turbo 2 (1983–1986)
Λιγότερο γνωστό στους αγώνες, σε σύγκριση με το Peugeot 205 T16, στην ομάδα των Group B, το R5 Turbo με τον μεσαίο κινητήρα, έγινε ωστόσο βασικό στοιχείο στα ευρωπαϊκά ράλι, όπως και το πανταχού Ford Escort.
Το πλεονέκτημα έδινε, ένας υποτετράγωνος 8 βάλβιδος κινητήρας των 1,4 λίτρων, με ένα Turbo Τ3 της Garrett, που απέδιδε 160 ίππους στις 6.000 σ.α.λ και 22 κιλά ροπής στις 3.250 σ.α.λ., ο οποίος έστελνε την κίνηση στους πίσω τροχούς.
Το εμβληματικό Renault, διέθετε δυναμικό αμάξωμα σχεδιασμένο από τον Marcello Gandini του οίκου Bertone. Το μικρό «θηρίο», ακολούθησε την αρχική σειρά των αναγνωρισμένων αυτοκινήτων της ομολογκασιόν και τοποθέτησε αλουμίνιο στις πόρτες και το αμάξωμα για λιγότερο βάρος.
Ford Focus RS Mk1 (2002-2003)
Το Focus είχε «φανταχτερή» ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση, που έδινε στο αυτοκίνητο εκπληκτική ακρίβεια.
Ο αντικαταστάτης του Escort Cosworth, διέθετε μετάδοση της Quaife, κράματα ζαντών της OZ και έναν 16 βάλβιδο υποτετράγωνο κινητήρα 2,0 λίτρων, με τούρμπο και ιντερκούλερ, που απέδιδε, 212 ίππους στις 5.500 σ.α.λ και 31 κιλά ροπής στις 3.500 σ.α.λ, στους μπροστινούς τροχούς, ενώ έδινε στο αυτοκίνητο επιτάχυνση για τα 0 -100 σε 6,6 δευτερόλεπτα. Η Ford έφτιαξε μόνο 4.501 αντίτυπα. Ένα υπέροχο αυτοκίνητο.
VW Golf GTi MkV (2005-2008)
Η VW συνέχισε την επιτυχημένη συνταγή του αρχικού Golf GTI, που κατασκεύασε το 1983. Στην πραγματικότητα, μόλις στην πέμπτη μετενσάρκωση του, οι καυτές επιδόσεις ήταν εξίσου αξέχαστες.
Ο πυρήνας αυτού του μετασχηματισμού, ήταν ένα νέο πλαίσιο, το οποίο αντικατέστησε τον άψογο πίσω άξονα του προηγούμενου αυτοκινήτου, με ένα πλήρως ανεξάρτητο set-up και τον εκπληκτικό σε χαρακτήρα 16 βάλβιδο, υποτετράγωνο κινητήρα 2,0 λίτρων TFSI με τούρμπο και ιντερκούλερ, που απέδιδε 200 ίππους στις 5.100 σ.α.λ και 28 κιλά ροπής απο τις 1.800 σ.α.λ έως τις 5.000, που έδιναν την κίνηση στους εμπρός τροχούς, με ένα 6άρι αυτόματο σασμάν, διπλού συμπλέκτη το DSG!
Παρόλα τα 1.355 κιλά του, το Golf GTI MK5, έκανε τα 0-100 σε 6,8 δευτερόλεπτα, με την τελική του ταχύτητα να αγγίζει τα 230 χλμ/ώρα! Ήταν ένα εκρηκτικό αυτοκίνητο, με αυστηρά σχεδιασμένη αρμονία, ισσοροπημένο σε όλα και ιδιαίτερα ικανό στην πίστα.
Renault Clio 182 RS Trophy (2005)
Το Clio RS δεύτερης γενιάς 2000-2005 που φτιάχτηκε με τις οδηγίες και τις «ευλογίες» της Renault Sport, αποτελούσε ένα υπέροχο ατμοσφαιρικό και διασκεδαστικό σουπερμίνι, που έδινε μαθήματα οδικής συμπεριφοράς στις στροφές στον ανταγωνισμό της εποχής!
Το Clio 182 Trophy, ήταν μια ειδική έκδοση της σειράς για μόλις 500 μονάδες. Διέθετε συν τοις άλλοις, ισχυρότερα αμορτισέρ με πιο χοντρό άξονα, ενώ με τα πιο κοντά ελατήρια, ήταν χαμηλότερο κατά 10 χιλιοστά. Ο 16βάλβιδος δίλιτρος F4R κινητήρας του RS, απέδιδε 179 ίππους στις 6.500 σ.α.λ, με ροπή 20 κιλών σχετικά ψηλά στις 5.250 σ.α.λ. Το «ζωηρό» Clio, έκανε τα 0-100 σε 6,9 δευτερόλεπτα και άγγιζε τα 230 χλμ/ώρα!
Renault Megane R26.R (2009-2010)
Το Megane ήταν η απόδειξη ότι οι μηχανικοί της Renault Sport, δεν είναι απλώς από τους καλύτερους στον κόσμο, αλλά ξέρουν επίσης πώς να τελειοποιούν ένα στιβαρό αυτοκίνητο για καθημερινή χρήση. Το R26.R, μπορεί να είναι το καλύτερο από όλα. Απίστευτη πρόσφυση σε στεγνό δρόμο, εκρηκτικός κινητήρας με άφθονη ροπή και κορυφαία κατευθυντικότητα, με υποδειγματική άνεση για τους επιβαίνοντες.
Τα πιο δυνατά αμορτισέρ και οι ελαστικοί ρυθμοί των ελατηρίων συνεργάζονται άψογα, μαζί με τα τρομερά ελαστικά 18” της Toyo, που κρατάνε ικανοποιητικά, ακόμα και στη βροχή.
Ο υποτετράγωνος, 16 βάλβιδος, δίλιτρος κινητήρας, με τούρμπο και ιντερκούλερ, απέδιδε 227 ίππους στις 5.500 σ.α.λ, με ροπή 30 κιλών στις 3.000 σ.α.λ, εκτοξεύοντας με το 6άρι κιβώτιο, το R26.R των 1.330 κιλών, στα 0-100, σε μόλις 6,4 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική του ταχύτητα άγγιζε τα 237 χλμ/ώρα!
Honda Civic Type R (2017-2021)
Με επιθετική εμφάνιση, παροιμιώδη αξιοπιστία, ισορροπημένο πλαίσιο, ονειρικό κιβώτιο, διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, τεράστιες επιδόσεις και τεράστια φρένα με τετραπίστονους δίσκους μπροστά 350 χλστ, αυτό το Type R τα είχε όλα πολύ!
Ο 2λιτρος 16 βάλβιδος κινητήρας με τούρμπο, απέδιδε 320 άλογα στις 6.500 σ.α.λ και ροπή 40 κιλών στις 4.500 σ.α.λ, απογειώνοντας τις ρεμπρίζ με το 6άρι χειροκίνητο σασμάν (80-120: 2,9” με 3η ταχύτητα), ενώ για τα 0-100 απο στάση, χρειαζόταν μόνο 5,7”, με την τελική του ταχύτητα να αγγίζει τα 275 χλμ/ώρα!
Toyota GR Yaris (2020-)
Αυτό που έχει κάνει η Toyota, είναι να σχεδιάζει ένα μοντέλο της για ράλι από την αρχή και μετά να το βγάζει σε έκδοση δρόμου. Είναι ένα πραγματικά συναρπαστικό αυτοκίνητο, ένα hot hatch με πραγματικό σκοπό την έκρηξη αδρεναλίνης.
Ο τρικύλινδρος με κωδικό G16E-GTS, σε σειρά, 12 βάλβιδος κινητήρας, των 1.618 κ.εκ, με συμπίεση 10,5:1 και με την βοήθεια ενός τούρμπο με ιντερκούλερ, απέδιδε 261 ίππους στις 6.500 σ.α.λ και ροπή στρέψης 36 κιλών απο τις 3.000 σ.α.λ έως τις 4.600 σ.α.λ. Το καταιγιστικό GR Yaris των 1.290 κιλών, με τους 18άρηδες τροχούς και το 6άρι μηχανικό κιβώτιο, έκανε τα 0-100 σε μόλις 5,4 ” με την τελική του ταχύτητα να ξεπερνά τα 225 χλμ/ώρα!