Μπορεί ορισμένοι παραδοσιακοί κατασκευαστές να προχώρησαν γρήγορα στη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα, η Toyota ήταν πιο συγκρατημένη, διαθέτοντας μόλις ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην ευρωπαϊκή της γκάμα: το bZ4X.
Η Ιαπωνική εταιρεία έχει επικεντρωθεί στα πλήρως υβριδικά οχήματα, και όλο και περισσότερο στα plug-in υβριδικά. Η δεύτερη γενιά του C-HR, που ξεκίνησε να παράγεται αυτό το μήνα στην Τουρκία, θα είναι το τρίτο plug-in μοντέλο μετά τα Prius και RAV4. Ο Matthew Harrison, COO της Toyota Europe, μίλησε στο Automotive News Europe σχετικά με τον οδικό χάρτη που θα ακολουθήσει η εταιρεία όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων και τις επιχειρηματικές προοπτικές της.
Το 2025, η ΕΕ θα απαιτήσει από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τις εκπομπές CO2 στους στόλους των νέων αυτοκινήτων τους κατά 15%, κατά μέσο όρο, σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα. Μπορεί η Toyota να επιτύχει τον στόχο με πλήρως υβριδικά και plug-in υβριδικά ή θα πρέπει να φέρει περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) μέχρι τότε;
Εκτιμούμε ότι περίπου το 15% των πωλήσεών μας στην Ευρώπη θα είναι BEV μέχρι τότε. Σήμερα είναι λιγότερο από 5%. Αυτό σημαίνει, ρεαλιστικά, ότι το bZ4X μπορεί να αυξήσει το μερίδιο του από λιγότερο από 5% σε 15%; Όχι. Επομένως, θα πρέπει να λανσάρουμε περισσότερα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Είναι μια δύσκολη συζήτηση σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς τα δεδομένα διαφέρουν από αγορά σε αγορά. Θα εργαστούμε με το μείγμα κινητήρων και μοντέλων για να επιτύχουμε τους στόχους μας για τις εκπομπές ρύπων.
Μπορείτε να δώσετε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με πρόγραμμα λανσαρίσματος ηλεκτρικών μοντέλων της Toyota στην Ευρώπη;
Αυτό που έχουμε πει είναι ότι θα λανσάρουμε έξι μοντέλα της οικογένειας bZ μέχρι το 2026. Δεν μπορούμε να αποκαλύψουμε περισσότερα.
Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για την Toyota το 2024 στην ευρωπαϊκή αγορά;
Στις αρχές του τρέχοντος έτους θα έλεγε κανείς ότι η αγορά θα ανέκαμπτε αρκετά γρήγορα φτάνοντας τις 20 εκατομμύρια πωλήσεις έναντι λιγότερων από 17 εκατομμυρίων ένα χρόνο πριν. Όμως οι αυξήσεις στο κόστος ζωής ήταν αρκετά επώδυνες, ο υψηλός πληθωρισμός δεν μπόρεσε να αντιμετωπιστεί τόσο αποτελεσματικά όσο πίστευαν πολλές κυβερνήσεις και ως εκ τούτου η εμπιστοσύνη αλλά και οι δαπάνες των καταναλωτών μειώθηκαν. Πιστεύουμε ότι θα έχουμε αύξηση των πωλήσεων του χρόνου χάρη στα νέα μας προϊόντα, όπως το νέο C-HR και το Lexus LBX, και πιστεύουμε ότι θα έχουμε οριακή ανάπτυξη στο σύνολο του κλάδου. Οι πωλήσεις μπορεί να είναι λίγο περισσότερες από 17 εκατομμύρια.
Το περιβάλλον αναμένεται να είναι πολύ πιο ανταγωνιστικό, με περισσότερα κίνητρα και ενδεχομένως μειώσεις τιμών. Πώς θα το χειριστεί αυτό η Toyota;
Καθώς ο πληθωρισμός κινείται ανοδικά, έχει ξεκινήσει ένα ράλι στις αυξήσεις τιμών. Είδαμε περισσότερες αυξήσεις τιμών τους τελευταίους 18 μήνες από όσο τα τελευταία πέντε χρόνια, αλλά αυτό συνέβη επειδή η ζήτηση υπερέβη την προσφορά. Τη στιγμή που αυτό ανατραπεί, δεν υπάρχει περίπτωση η αγορά να δεχτεί τη συνέχιση μιας τιμολόγησης που θα συμβαδίζει με τον πληθωρισμό, οπότε πρέπει να δεχτούμε ότι οι ευκαιρίες για αύξηση των τιμών θα είναι εξαιρετικά περιορισμένες. Είδαμε ορισμένους ανταγωνιστές να επιστρέφουν σε πολιτικές εκπτώσεων στα επίπεδα της προ Covid εποχής καθώς και σε άλλες δραστηριότητες προώθησης.
Ορισμένες από αυτές δεν λειτουργούν τόσο καλά στις περιπτώσεις των εταιρειών που υιοθετούν το μοντέλο των απευθείας πωλήσεων. Αλλά εμείς δεν έχουμε κάτι τέτοιο, ευτυχώς. Το θέμα είναι να βεβαιωθείς ότι έχεις την κατάλληλη δύναμη των προϊόντων και να διαχειριστείς τη δική σου προσφορά και ζήτηση, ώστε να μην χρειαστεί να ρευστοποιήσεις ή να λάβεις μέτρα απέναντι στα υψηλά επίπεδα αποθεμάτων. Κάθε φορά που βλέπουμε ότι οι πωλήσεις μειώνονται, αναπροσαρμόζουμε την παραγωγή για να αποφύγουμε την αναγκαστική διάθεση των οχημάτων στην αγορά.
Ποιες είναι οι μεσομακροπρόθεσμες προοπτικές;
Ολοκληρώνουμε το 2023 σε καλή κατάσταση. Διαθέτουμε ένα μερίδιο αγοράς το οποίο αναμέναμε να πετύχουμε το 2025. Η απόδοση των κερδών μας είναι παρόμοια, δηλαδή σχεδόν δύο χρόνια μπροστά από το σημείο που πιστεύαμε ότι θα βρισκόμαστε. Η δύναμη των προϊόντων μας ενισχύεται. Αλλά έχουμε πλήρη επίγνωση των ραγδαίων εξελίξεων γύρω μας. Όχι μόνο σε οικονομικό επίπεδο και την έλευση των Κινέζων ανταγωνιστών, αλλά και σε σχέση με την ταχύτητα εξάπλωσης της ηλεκτροκίνησης. Το δεύτερο μισό της δεκαετίας θα είναι πολύ πιο δύσκολο από το πρώτο, και έχουμε τις κεραίες μας ανοιχτές γι’ αυτό.