Ο κινητήρας του οχήματος και τα τμήματα που τον αποτελούν, είναι οπωσδήποτε όλα σημαντικά και είναι κατασκευασμένα για μια συγκεκριμένη εργασία. Οποιοδήποτε πρόβλημα παρουσιάσουν, θα παρεμποδίσουν την ορθή λειτουργία του οχήματος και κατά συνέπεια τον ουσιαστικό του λόγο ύπαρξης, δηλαδή τη μετακίνηση του ιδιοκτήτη του.
Τι είναι ο ιμάντας χρονισμού;
Για να κατανοήσουμε καλύτερα τον ιμάντα χρονισμού, θα πρέπει αρχικά να αναφερθούμε στο χρονισμό. Ο χρονισμός των βαλβίδων, γιατί για αυτό το χρονισμό μιλάμε, είναι ο επακριβής χρόνος, κατά τον οποίο ανοίγουν και κλείνουν οι βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής των κυλίνδρων του κινητήρα, με βάση την ανοδική ή καθοδική κίνηση του εμβόλου κάθε κυλίνδρου. Έτσι, βελτιστοποιείται η απόδοση του κινητήρα, μιας και καίγεται με τον ιδανικό τρόπο το μείγμα καυσίμου και αέρα και φεύγουν τα καυσαέρια. Αυτό τον χρονισμό λοιπόν, τον κάνει ο ιμάντας χρονισμού.
Ο ιμάντας χρονισμού, είναι ένας ελαστικός ιμάντας με σκληρά δόντια, που συμπλέκονται με τους οδοντωτούς τροχούς του στροφαλοφόρου άξονα και τους εκκεντροφόρους. Συγχρονίζει την κίνηση του στροφαλοφόρου και των εκκεντροφόρων. Σε ορισμένα οχήματα, ενδέχεται να δίνει κίνηση και στις τροχαλίες που δίνουν κίνηση στην αντλία λαδιού, την αντλία νερού, την αντλία ψεκασμού ή και άλλους μηχανισμούς.
Κάθε πότε θέλει αλλαγή ο ιμάντας χρονισμού;
Όπως και όλα σχεδόν τα τμήματα των οχημάτων, έτσι και ο ιμάντας χρονισμού με την πάροδο του χρόνου φθείρεται και εμφανίζει ραγίσματα ή ξεχειλώνει. Αν δεν αντικατασταθεί έγκαιρα το πιθανότερο είναι να κοπεί. Το τι γίνεται αν κοπεί ο ιμάντας χρονισμού είναι μια πραγματικά «πονεμένη ιστορία» για όποιον έχει βιώσει τη συγκεκριμένη κατάσταση.
Σε περίπτωση που ο ιμάντας χρονισμού κοπεί την ώρα που λειτουργεί ο κινητήρας, το πιθανότερο είναι το μοτέρ να «βαρέσει βαλβίδες» όπως λέμε. Αυτό σημαίνει ότι οι βαλβίδες θα χτυπήσουν απάνω στα έμβολα και θα λυγίσουν, οπότε δεν θα μπορούν να επισκευαστούν. Φυσικά, ο κινητήρας θα βγει εκτός λειτουργίας με υψηλότατο κόστος για την επισκευή του που συνήθως ξεπερνά ακόμη και τα 800 ευρώ, μιας και θα πρέπει να ανοιχτεί ο κινητήρας. Η βέλτιστη λύση φυσικά για να αποφευχθούν αυτά τα έξοδα, είναι η έγκαιρη αντικατάσταση του ιμάντα χρονισμού.
Με βάση τους περισσότερους κατασκευαστές, η αλλαγή του ιμάντα χρονισμού πρέπει να γίνεται ανά 100.000 με 180.000 ή 3 με 5 χρόνια ανάλογα με τη μάρκα του οχήματος. Φυσικά, ο έλεγχος της κατάστασής του, θα πρέπει να ξεκινά αρκετά νωρίτερα, μιας και ο τρόπος χρήσης του οχήματος και διάφοροι άλλοι παράγοντες όπως η θερμοκρασία ασκούν άμεση επιρροή στο υλικό της κατασκευής του.
Η τιμή αλλαγής του ιμάντα χρονισμού βρίσκεται κάπου ανάμεσα στα 60 με 200 ευρώ ανάλογα με τη μάρκα, το μοντέλο και το έτος κατασκευής του οχήματος. Μέσα στο κόστος περιλαμβάνεται η εργασία αλλά και το σετ των ανταλλακτικών που απαιτούνται.
Ποια είναι τα συμπτώματα του ιμάντα χρονισμού όταν πρέπει να αλλαχτεί;
Ο ιμάντας χρονισμού, συνήθως δεν προειδοποιεί ότι θέλει αλλαγή και πρέπει ο οδηγός να φροντίζει να τηρεί τα διαστήματα αντικατάστασης, που ορίζει ο κατασκευαστής. Από την άλλη πλευρά πάλι, υπάρχουν κάποια συμπτώματα τα οποία θα έπρεπε αν εμφανιστούν να τσεκάρετε την κατάστασή του. Ας τα δούμε:
- Μείωση της ισχύος του κινητήρα. Αν ο ιμάντας χαλαρώσει και περάσει κάποιο δόντι της τροχαλίας ο χρονισμός παύει να είναι σωστός και μειώνεται η ισχύς του κινητήρα.
- Προβλήματα στο να πάρει μπροστά το όχημα. Για τους ίδιους λόγους με πιο πάνω.
- Θόρυβος από τον ιμάντα χρονισμού. Αν ο ιμάντας φθαρεί χάνει την ελαστικότητά του και αρχίζει να ακούγεται κατά τη λειτουργία του.
Μία από τις συνηθέστερες απορίες είναι αν το όχημά μας διαθέτει καδένα ή ιμάντα και πώς μπορούμε να το ξέρουμε και φυσικά, αν υπάρχουν διαφορές μεταξύ τους. Ο μόνος τρόπος να το μάθουμε είναι να ελέγξουμε το εγχειρίδιο του οχήματος μιας και εξαρτάται καθαρά από τον κατασκευαστή.
Οι διαφορές είναι λίγες και έχουν να κάνουν κυρίως με το κόστος τους, μιας και ο ιμάντας είναι σαφώς φθηνότερος από την καδένα λόγω υλικού, και με την αντοχή τους, μιας και η καδένα είναι ανθεκτικότερη και πάλι λόγω του υλικού κατασκευής της. Και τα δύο τμήματα ωστόσο, έχουν όρια χρήσης, διαστήματα αλλαγής και δέχονται φθορές σε διαφορετικά φυσικά διαστήματα. Ο αρχή λειτουργίας τους είναι όμως η ίδια.