Ηλεκτρικά αυτοκίνητα:Έρευνα της Goldman Sachs «βλέπει» πτώση των τιμών για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων μέσα στο 2025. Φυσικό αποτελέσμα; Τα EVs να κοστίζουν όσο τα συμβατικά μοντέλα βενζίνης και diesel.
Η συζήτηση της μεταφόρας του αυτοκινήτου στον κόσμο του ηλεκτρισμού είναι μια συζήτηση που καλά κρατεί. Πόλλοι φανς του αυτοκινήτου αρνούνται πεισματικά το να σκεφτούν να οδηγήσουν οτίδηποτε άλλο πέρα από βενζίνη ή diesel και δεν θέλουν να ακούσουν καν για τα πλεονεκτήματα της ηλεκτρικής ενέργειας στους 4 τροχούς.
Από την άλλη, ακόμα και όσοι είναι ανοικτοί στο δεδομένο του να… μεταναστευσούν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, βλέπουν πως οι αυτονομίες των μοντέλων και η διάρκεια ζωής των μπαταριών σε σχέση με το κόστος αγοράς τους, είναι κάτι που δεν τους ενθουσιάζει τόσο, ώστε να κάνουν το βήμα… αγοράς.
Ωστόσο, πολλά από αυτά έχουν να κάνει μια πιο πολύ σημαντική παράμετρος: Συγκρίση κόστους.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πολλά θετικά που εκτιμούν όλοι όσοι οδηγούν, έχουν και…πληρώνουν αυτοκίνητο: Το κέρδος στην κατανάλωση είναι εντυπωσιακό, καθώς σε σχέση με τα βενζινοκίνητα και ίδιως τα βενζικονίνητα 5ετίας/10ετίας, τα χρήματα που θα δίνεις σε ρεύμα θα σου φαίνονται ψίχουλα. Η αποσβέση είναι τεράστια, ενώ είναι πιο οικονομικά και ως προς τη συντήρηση, αν και το ζήτημα της διάρκειας ζωής της μπαταρίας εγείρει ερωτήματα.
Όλοι οι άγνωστοι παραγόντες που υπάρχουν ακόμη και, ειδικά, σε σχέση με το κόστος αγοράς τους,όμως, κάνουν το κοινό επιφυλακτικό. Ιδίαιτερα, αν σκεφτεί κάνεις ότι με τα ίδια ή και λιγότερα λεφτά θα μπορούν να πάρουν ένα αμάξι με βενζίνη/diesel/υβριδικό που έχει ήδη δοκιμάστει και θα «ξέρουν τι παίρνουν», είναι εύκολο να καταλάβει κανείς την επιφύλαξη τους.
Τι θα γινόταν όμως αν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έκαναν όσο τα αυτοκίνητα βενζίνης;
Αν μπορούσες να πάρεις ένα ηλεκτρικό με μέσαια/μεγαλή αυτονομία, χωρίς να ανέβεις παρά πολύ στο budget; Σε αυτή την περίπτωση, τα πράγματα θα άλλαζαν και πόλλοι θα ήταν αυτοί που θα σκέφτονταν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Ενδεικτικά, στην Νορβηγία, όπου στο πλαίσιο του κρατικού σχεδιασμού για πράσινη αυτοκίνηση με μηδενικούς ρύπους, οι κυβερνήσεις πήραν αρκετά μέτρα που έκαναν πιο εύκολη την αγορά EV(μηδενικούς φόρους εισαγωγής στα ηλεκτρικά, ελεύθερη διέλευση στα διόδια, ελεύθερο πάρκαρισμα στο κέντρο πόλεων κ.α.), οι πωλήσεις ηλεκτρικών έφτασαν στο 80% των συνολικών ταξινόμησεων.
Μάλιστα, στους νορβηγικούς δρόμους θα συναντήσεις σήμερα πιο πολλά ηλεκτρικά, παρά αυτοκίνητα με βενζίνη/diesel.
Ηλετρικά αυτοκίνητα: Έρευνα της Goldman Sachs βλέπει πτώση των τιμών από το 2025
Το υψηλότερο κόστος για απόκτηση ηλεκτρικών(που προσπαθεί να καλύψει και η επιδότηση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ»), οφείλεται σε δύο παραμέτρους: Το κόστος της μπαταρίας καθώς και την πιο ακριβή διαδικασία παραγωγής ενός EV.
Για να μπορούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες να προσφέρουν τα ηλεκτρικά μοντέλα σε πιο προσιτές τιμές, πρέπει αυτά τα 2 κόστη να μειωθούν. Και κάτι τέτοιο βλέπει μια έρευνα της Goldman Sachs.
Η Goldman Sachs Research προβλέπει ότι οι τιμές των μπαταριών θα μειωθούν στα 89 ευρώ ανά κιλοβατώρα εως το 2025, σημειώνοντας πτώση κατά 40% σε σχέση με τα επίπεδα του 2022.
Αυτή η μείωση θα οφείλεται εν μέρει στη μείωση του κόστους βασικών πρώτων υλών, όπως το λίθιο, το νικέλιο και το κοβάλτιο.
Οι πρόσφατες επενδύσεις στην εξόρυξη και τη διύλιση ορυκτών έχουν διασφαλίσει ότι η παγκόσμια προσφορά μπορεί να καλύψει εύκολα την τρέχουσα και τη μελλοντική ζήτηση.
Οι τιμές των μπαταριών αναμένεται να μειώνονται κατά μέσο όρο 11% ετησίως από το 2023 έως το 2030.
Βρίσκομαστε δηλαδή, ακόμα, στην αρχή της πτώσης της τιμής των μπαταριών.
Ταυτόχρονα, οι μπαταρίες Solid State (σταθερής κατάστασης), θα φέρνουν μια πραγματική επανάσταση στην ηλεκτροκίνηση.
Και αυτό γιατί οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης αντικαθιστούν τον υγρό ηλεκτρολύτη που χρησιμοποιείται στις σημερινές μπαταρίες ιόντων λιθίου με ένα στερεό υλικό και υπόσχονται σημαντικά βελτιωμένη αυτονομία, έχοντας τη δυνατότητα να διπλασιάσουν την απόσταση που μπορούν να διανύσουν τα ηλεκτρικά οχήματα, από έναν μέσο όρο 400 χιλιομέτρων ανά φόρτιση, σε πάνω από 800 χιλιόμετρα.
Δυστύχως, η ψαλίδα ανάμεσα σε ηλεκτρικά και βενζινοκίνητα δεν θα μειωθεί μόνο λόγω πτώσης των ηλεκτρικών άλλα και λόγω αύξησης του κόστους στα συμβατικά αυτοκίνητα. Όπως γνωρίζουμε, η Ευρωπαική Ένωση θα θέσει αυστηρότερους κανονισμούς για τους ρύπους, κάτι που θα αναγκάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ανεβάσουν τις τιμές του για τα diesel και βενζινοκίνητα μοντέλα τους .
Αν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ήταν στην ίδια τιμή με αυτά που τρέχουν χάρη σε έναν βενζινοκινητήρα και τα αυτοκίνητα με κινητήρα diesel, εσύ τι θα διάλεγες;