Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ισχυρίζεται ότι έχει αποδείξεις ότι η κινεζική κυβέρνηση επιδοτεί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εξάγονται στην Ευρώπη μέσω «άμεσης μεταφοράς κεφαλαίων» και άλλων μηχανισμών.
Η Κομισιόν διενεργεί έρευνα σχετικά με το κατά πόσον τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής λαμβάνουν αθέμιτες επιδοτήσεις. Είναι πιθανό, τα διορθωτικά μέτρα να περιλαμβάνουν δασμούς για την προστασία των κατασκευαστών της ΕΕ. Η έρευνα αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο, αν και η ΕΕ ενδέχεται να επιβάλει προσωρινούς δασμούς τον Ιούλιο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι θα ξεκινήσει τις τελωνειακές καταγραφές των κινεζικών εισαγωγών EV άμεσα, με πιθανή επακόλουθη εφαρμογή αναδρομικών δασμών, εφόσον η εμπορική έρευνα της ΕΕ καταλήξει στο συμπέρασμα ότι λαμβάνονται αθέμιτες επιδοτήσεις.
Το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας εξέφρασε την απογοήτευσή του από την κίνηση αυτή, καθώς θεωρεί ότι η αύξηση των εισαγωγών αντανακλά την αυξανόμενη ευρωπαϊκή ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα.
Από την πλευρά της, η Κομισιόν δημοσίευσε ένα έγγραφο στο οποίο ανέφερε ότι διαθέτει επαρκή στοιχεία που δείχνουν ότι τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα επιδοτούνται και ότι οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 14% σε ετήσια βάση από τότε που ξεκίνησε επίσημα η έρευνα τον Οκτώβριο. Ωστόσο δεν μπορεί να εκτιμήσει το ποσό των πιθανών αναδρομικών δασμών.
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της BYD και της MG της SAIC, στοχεύουν στην Ευρώπη με μια σειρά από ηλεκτρικά οχήματα που διατίθενται σε ανταγωνιστικές τιμές, ασκώντας πίεση σε μαζικούς κατασκευαστές όπως η Stellantis και το VW Group.
Η BYD, η οποία ξεπέρασε την Tesla ως ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ηλεκτροκίνητων οχημάτων στον κόσμο στο τελευταίο τρίμηνο του έτους, δήλωσε ότι σκοπεύει να κατασκευάσει εργοστάσιο αυτοκινήτων στην Ουγγαρία για να ενισχύσει τις πωλήσεις στην Ευρώπη.
Τα στοιχεία της ΕΕ
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ισχυρίζεται ότι διαθέτει στοιχεία που αποδεικνύουν ότι οι εισαγωγές στην ΕΕ επιδοτούνται. Οι επιδοτήσεις αυτές περιλαμβάνουν:
Άμεση μεταφορά κεφαλαίων και πιθανές άμεσες μεταφορές υποχρεώσεων και κεφαλαίων
Κυβερνητικά έσοδα «διαφυγόντα ή μη εισπραχθέντα»
Κυβερνητικές προμήθειες αγαθών ή υπηρεσιών «με αμοιβή κατώτερη της προσήκουσας»
Η Κομισιόν δήλωσε ότι οι εξαγωγές από την Κίνα συνιστούν «κρίσιμες συνθήκες» μέσω «μαζικών εισαγωγών σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα». Υπήρξαν 177.839 εισαγωγές από τον Οκτώβριο του 2023 έως τον Ιανουάριο του 2024, σημειώνοντας αύξηση 11% σε σχέση με την περίοδο έρευνας από τον Οκτώβριο του 2022 έως τον Σεπτέμβριο του 2023.
Εάν οι κινεζικές εισαγωγές συνεχίσουν με τον τρέχοντα ρυθμό, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ είναι πιθανό να βρεθούν αντιμέτωπες με μειώσεις σε πωλήσεις και παραγωγή, με αρνητικό αντίκτυπο στην απασχόληση.
Η έρευνα αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας της ΕΕ να προστατεύσει τις γραμμές εφοδιασμού και να φέρει την παραγωγή πιο κοντά στην γηραιά ήπειρο, ιδίως σε βασικούς τομείς όπως οι ημιαγωγοί και τα φαρμακευτικά προϊόντα.
Η ανακοίνωση έθεσε σε δοκιμασία τις ήδη εύθραυστες σχέσεις με το Πεκίνο, το οποίο στη συνέχεια ξεκίνησε τη δική του έρευνα για το κονιάκ που εισάγεται από την ΕΕ, μια κίνηση που θεωρήθηκε ως αντίποινα κατά της Γαλλίας, η οποία υποστήριξε την έρευνα για τα ηλεκτρικά οχήματα.
Πηγή: Automotive News