Ο καπνός από την εξάτμιση του αυτοκινήτου, μπορεί να είναι κάτι ανησυχητικό ανεξάρτητα από το χρώμα του, καθώς συνήθως αποτελεί ένδειξη κάποιας βλάβης.
Ωστόσο, το θετικό είναι ότι μπορεί να χρησιμεύσει στη διάγνωση του προβλήματος, καθώς διαφορετικά προβλήματα προκαλούν διαφορετικό χρώμα καπνού.
Πρέπει να ανησυχήσω αν δω καπνό από την εξάτμιση;
Ακόμα και αν ένα αυτοκίνητο λειτουργεί άψογα, ενδέχεται να δείτε λίγο λευκό καπνό ή ατμό από την εξάτμιση, ειδικά όταν έχει κρύο, τα πρώτα λεπτά της οδήγησης. Παλαιότερα οχήματα με κινητήρα diesel μπορεί επίσης να εκπέμπουν ένα μικρό μαύρο σύννεφο καπνού όταν επιταχύνουν, αλλά όχι συνεχόμενα.
Εκτός από αυτές τις δύο περιπτώσεις, ένας κινητήρας που λειτουργεί σωστά δεν πρέπει να παράγει ορατό καπνό. Εάν το αυτοκίνητο βγάζει καπνό από την εξάτμιση, δώστε μεγάλη προσοχή στο χρώμα του, καθώς αυτό μπορεί συχνά να πει πολλά για τη φύση του προβλήματος.
Τι προκαλεί λευκό καπνό από την εξάτμιση;
Ο λευκός καπνός είναι πιθανότατα ατμός ή υδρατμοί.
Λίγος λευκός καπνός στην αρχή μιας διαδρομής είναι κάτι φυσιολογικό, αλλά πυκνά, συνεχόμενα σύννεφα λευκού καπνού σημαίνουν ότι ο κινητήρας καίει ψυκτικό υγρό, γεγονός που συνήθως υποδεικνύει βλάβη στην φλάντζα κεφαλής.
Τι προκαλεί μπλε καπνό από την εξάτμιση;
Ο μπλε καπνός προκαλείται όταν ο κινητήρας καίει λάδι. Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους μπορεί να συμβεί αυτό, καθώς υπάρχουν πολλά σημεία στεγανοποίησης που εμποδίζουν το λάδι να εισέλθει στον κινητήρα.
Πιθανές αιτίες περιλαμβάνουν:
- Φθαρμένη τουρμπίνα– Αποτελεί συχνή αιτία καύσης λαδιού σε αυτοκίνητα με κινητήρες turbo. Οι συμπιεστές χρησιμοποιούν λάδι για να λιπάνουν τον περιστρεφόμενο άξονα και διαθέτουν στεγανοποιητικά, για να εμποδίσουν αυτό το λάδι να εισέλθει στη ροή του αέρα προς τον κινητήρα.
- Φραγμένη βαλβίδα PCV – Είναι μια βαλβίδα που ανακατευθύνει τα καυσαέρια που περνούν τα πιστόνια και εισέρχονται στον στροφαλοθάλαμο (το κάτω μισό του κινητήρα). Όταν το σύστημα μπλοκάρει, μπορεί να περάσει λάδι αντί για αέριο, το οποίο καίγεται στους κυλίνδρους.
- Φθαρμένα ελατήρια πιστονιών – Τα ελατήρια σφραγίζουν το πιστόνι στο κύλινδρο. Όταν φθαρούν, λόγω χιλιομέτρων ή κακής συντήρησης, επιτρέπουν την είσοδο λαδιού στον θάλαμο καύσης.
- Φθαρμένοι οδηγοί βαλβίδων – Ένα άλλο στοιχείο στεγανοποίησης, οι οδηγοί βαλβίδων, συγκρατούν τις βαλβίδες που επιτρέπουν την είσοδο αέρα στον κινητήρα. Όταν φθαρούν, επιτρέπουν την είσοδο λαδιού στον θάλαμο καύσης.
Τι προκαλεί μαύρο καπνό σε κινητήρα βενζίνης;
Μεγάλες ποσότητες μαύρου καπνού, συνήθως υποδεικνύουν ότι το μείγμα καυσίμου-αέρα είναι πλούσιο – δηλαδή υπάρχει πολύ καύσιμο για την ποσότητα αέρα που εισέρχεται στους κυλίνδρους.
Αυτό μπορεί να προκληθεί είτε από υπερβολικό καύσιμο είτε από ανεπαρκή ποσότητα αέρα. Μερικές αιτίες περιλαμβάνουν:
- Φθαρμένα ή ελαττωματικά μπεκ ψεκασμού – Η είσοδος υπερβολικού καυσίμου μπορεί να προκληθεί από τα μπεκ ψεκασμού που δεν μετράνε σωστά το καύσιμο κατά τον ψεκασμό του κινητήρα, οδηγώντας το περιττό καύσιμο να εμφανιστεί ως μαύρος καπνός από την εξάτμιση.
- Βλάβη στον υπερσυμπιεστή – Η κύρια λειτουργία του υπερσυμπιεστή είναι να αυξάνει την ποσότητα αέρα που εισέρχεται στους κυλίνδρους. Μια βλάβη στον υπερσυμπιεστή, όπως φθαρμένα ρουλεμάν, θα έχει μεγάλο αντίκτυπο στην ποσότητα αέρα που εισέρχεται στο θάλαμο καύσης, δημιουργώντας ένα πλούσιο μείγμα αέρα/καυσίμου.
Τι προκαλεί μαύρο καπνό σε κινητήρα ντίζελ;
Οι κινητήρες ντίζελ λειτουργούν διαφορετικά από τους βενζινοκινητήρες. Ενώ όλα τα προβλήματα που αναφέρθηκαν παραπάνω μπορεί να υπάρχουν και σε αυτοκίνητο με κινητήρα ντίζελ, υπάρχουν και άλλες αιτίες που εμφανίζονται μόνο σε αυτοκίνητα ντίζελ.
Μπορούν προβλήματα στο φίλτρο DPF να προκαλέσουν μαύρο καπνό;
Το φίλτρο DPF, είναι μια συσκευή μείωσης εκπομπών καυσαερίων που χρησιμοποιείται για να μειώσει την ποσότητα αιθάλης που υπάρχει στα καυσαέρια του κινητήρα. Η αιθάλη δημιουργείται ως μέρος του κύκλου λειτουργίας ενός κινητήρα ντίζελ, αλλά σε αυτοκίνητα που διαθέτουν DPF, παγιδεύεται και μετατρέπεται σε στάχτη.
Ένα πρόβλημα με το σύστημα DPF μπορεί να προκαλέσει την εκπομπή ορατής αιθάλης, ενώ η πλήρης αφαίρεση του φίλτρου DPF, είναι άλλη μία αιτία για την εμφάνιση αιθάλης από την εξάτμιση. Αυτό συνήθως συμβαίνει σε μεγάλη επιτάχυνση του αυτοκινήτου.
Τι προκαλεί γκρι καπνό από την εξάτμιση;
Ο γκρι καπνός μπορεί να προκληθεί από διάφορα πράγματα. Εάν καίγεται μικρή ποσότητα λαδιού κινητήρα, μπορεί να μην εμφανιστεί ως πυκνός μαύρος καπνός αλλά ως πιο ανοιχτόχρωμος καπνός που φαίνεται γκρι κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Μπορώ να οδηγήσω εάν η εξάτμιση βγάζει καπνό;
Αν ο καπνός εξαφανιστεί γρήγορα αφού ζεσταθεί ο κινητήρας, πιθανότατα πρόκειται απλά για υδρατμούς και το αυτοκίνητο είναι εντάξει. Ωστόσο, εάν ο καπνός είναι διαρκής, ανεξάρτητα από το χρώμα, δεν πρέπει να οδηγήσετε περισσότερο από όσο χρειάζεται, ιδανικά προς κάποιο συνεργείο.
Το πρόβλημα που προκαλεί τον καπνό μπορεί να βλάψει τον κινητήρα, αλλά μπορεί επίσης να δημιουργήσει προβλήματα με την αστυνομία εάν ο καπνός εμποδίζει την ορατότητα των άλλων οδηγών.
Μυρωδιά καυσαερίων μέσα στο αυτοκίνητο
Εάν μυρίζετε καυσαέρια ή καύσιμα μέσα στο αυτοκίνητο, σταματήστε να οδηγείτε το συντομότερο δυνατό. Η οσμή καυσαερίων μέσα στο αυτοκίνητο είναι ένδειξη σημαντικής διαρροής καυσαερίων.
Επισκεφθείτε άμεσα έναν μηχανικό.