Site icon TheCars.gr

Γιατί οι Βρετανοί οδηγούν στα αριστερά;

γιατί οι Βρετανοί οδηγούν στα αριστερά;

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί οι Βρετανοί οδηγούν στα αριστερά; Πραγματικά, υπάρχει ένας ιστορικός λόγος για αυτή την συνήθεια.

Στον Μεσαίωνα, ποτέ δεν ξέρατε ποιον θα συναντούσατε όταν ταξιδεύατε με άλογο. Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι δεξιόχειρες, οπότε αν περνούσε ένας ξένος στα δεξιά σας, το δεξί σας χέρι θα ήταν ελεύθερο να χρησιμοποιήσει το σπαθί σας αν χρειαζόταν.

(Παρομοίως, οι σκάλες των περισσότερων Νορμανδικών κάστρων ανεβαίνουν με φορά δεξιά προς τα πάνω, έτσι ώστε οι στρατιώτες που αμύνονταν να μπορούν να καρφώσουν προς τα κάτω γύρω από τη στροφή, ενώ οι επιτιθέμενοι, που ανεβαίνουν τις σκάλες δεν θα μπορούσαν.)

Πράγματι, ο κανόνας «κρατήσου αριστερά» έχει ακόμη πιο μακρινή ιστορία. Αρχαιολόγοι έχουν ανακαλύψει ενδείξεις που υποδηλώνουν ότι οι Ρωμαίοι οδηγούσαν άρματα και κάρα στα αριστερά, και είναι γνωστό ότι οι Ρωμαίοι στρατιώτες πορεύονταν πάντα στα αριστερά.

Αυτή η τάση συνεχίστηκε μέχρι τα τέλη του 1700, όταν έγιναν δημοφιλή για τη μεταφορά εμπορευμάτων οι μεγάλες άμαξες. Αυτές οι άμαξες τις έσερναν πολλά ζευγάρια άλογα και δεν είχαν κάθισμα οδηγού. Αντίθετα, για να ελέγχει τα άλογα, ο οδηγός καθόταν στο άλογο πίσω αριστερά, κρατώντας έτσι το χέρι του με το μαστίγιο ελεύθερο.

Ωστόσο, το κάθισμα στα αριστερά δυσκόλευε τον οδηγό να υπολογίσει την ερχόμενη αντίθετη κυκλοφορία, όπως θα συμφωνούσε όποιος έχει οδηγήσει αυτοκίνητο με τιμόνι αριστερά στους στενούς δρόμους της Βρετανίας!

Αυτές οι τεράστιες άμαξες ήταν πιο κατάλληλες για τους ανοιχτούς χώρους και τις μεγάλες αποστάσεις του Καναδά και των ΗΠΑ, και ο πρώτος νόμος για την κυκλοφορία προς τα δεξιά ψηφίστηκε στην Πενσυλβάνια το 1792, με πολλές καναδικές και αμερικανικές πολιτείες να ακολουθούν αργότερα.

Στη Γαλλία, ένα διάταγμα του 1792 διέταξε την κυκλοφορία να διατηρηθεί στη «δεξιά πλευρά», που ήταν η κοινή πρακτική τότε, και ο Ναπολέων αργότερα επέβαλε τον κανόνα σε όλα τα γαλλικά εδάφη.

Στη Βρετανία, δεν υπήρχε μεγάλη ανάγκη για αυτές τις τεράστιες άμαξες, και τα μικρότερα βρετανικά οχήματα είχαν καθίσματα για τον οδηγό να κάθεται πίσω από τα άλογα. Καθώς οι περισσότεροι άνθρωποι είναι δεξιόχειρες, ο οδηγός θα καθόταν στα δεξιά του καθίσματος, ώστε να είναι ελεύθερο το χέρι που κρατούσε το μαστίγιο.

Η κυκλοφοριακή συμφόρηση στο Λονδίνο του 18ου αιώνα οδήγησε στη ψήφιση ενός νόμου που υποχρέωνε όλη την κυκλοφορία στη Γέφυρα του Λονδίνου να διατηρείται στην αριστερή πλευρά για να μειωθούν οι συγκρούσεις.

Αυτός ο κανόνας ενσωματώθηκε στον Νόμο περί Αυτοκινητοδρόμων του 1835 και υιοθετήθηκε σε όλη τη Βρετανική Αυτοκρατορία.

Έναν αιώνα αργότερα, τον 20ο αιώνα, υπήρξε κίνημα για την εναρμόνιση των οδικών νόμων στην Ευρώπη και ξεκίνησε μια σταδιακή μετακίνηση από την οδήγηση στα αριστερά προς τα δεξιά. Οι τελευταίοι Ευρωπαίοι που άλλαξαν από την αριστερή στην δεξιά πλευρά ήταν οι Σουηδοί, οι οποίοι έκαναν την αλλαγή με τόλμη μια νύχτα την Ημέρα H (Dagen H), στις 3 Σεπτεμβρίου 1967.

Στις 4:50 π.μ. όλη η κυκλοφορία στη Σουηδία σταμάτησε για δέκα λεπτά πριν ξεκινήσει ξανά, αυτή τη φορά οδηγώντας στα δεξιά.

Σήμερα, μόνο το 35% των χωρών οδηγούν στα αριστερά. Αυτές περιλαμβάνουν την Ινδία, την Ινδονησία, την Ιρλανδία, τη Μάλτα, την Κύπρο, την Ιαπωνία, τη Νέα Ζηλανδία, την Αυστραλία και πιο πρόσφατα, τη Σαμόα το 2009.

Οι περισσότερες από αυτές τις χώρες είναι νησιά, αλλά όπου τα χερσαία σύνορα απαιτούν αλλαγή από αριστερά προς δεξιά, αυτό επιτυγχάνεται συνήθως με φανάρια, γέφυρες ανισόπεδου κόμβου, μονοδρόμους ή παρόμοια συστήματα.

Exit mobile version