Οι μοτοσικλέτες είναι ένας γρήγορος και ευέλικτος τρόπος μετακίνησης. Στα περισσότερα κράτη, οι οδηγοί μπορούν να κινηθούν στη λωρίδα διαχωρισμού, οδηγώντας ανάμεσα σε αυτοκίνητα στην εθνική οδό και περνώντας μέσα από την κίνηση. Είναι μια απελευθερωτική εμπειρία που δεν μπορεί κανείς να αποκτήσει με ένα sedan.
Ωστόσο, αυτή η ελευθερία συνοδεύεται από ορισμένους αυξημένους κινδύνους για την ασφάλεια. Όταν ένα αυτοκίνητο εμπλέκεται σε τροχαίο ατύχημα, οι επιβάτες συνήθως προστατεύονται από τη ζώνη ασφαλείας (και το περίβλημα του οχήματος). Οι μοτοσικλετιστές δεν διαθέτουν τα ίδια προληπτικά μέτρα ασφαλείας.
Με όλο αυτό το προσπέρασμα στη λωρίδα διαχωρισμού σε συνδυασμό με το πόσο εύκολο είναι για τους οδηγούς να ξεχνούν τους μοτοσικλετιστές ή να μην τους βλέπουν στις τυφλές τους γωνίες, θα περίμενε κανείς ότι οι μοτοσικλέτες θα ήταν σχεδιασμένες με κάθε δυνατή συσκευή ασφαλείας. Ωστόσο, όταν αναζητάτε μία από τις πιο ασφαλείς μοτοσικλέτες για οδήγηση, οι ζώνες ασφαλείας δεν αποτελούν καν μέρος της εξίσωσης. Ίσως σκεφτείτε, “Λοιπόν, τα αυτοκίνητα δεν είχαν πάντα ζώνες ασφαλείας. Ίσως μια μέρα οι μοτοσικλέτες να τις αποκτήσουν.”
Αλλά η πραγματικότητα είναι όχι, δεν θα τις αποκτήσουν. Αυτό συμβαίνει επειδή το περιβάλλον ενός κλειστού οχήματος, όπως ένα αυτοκίνητο ή φορτηγό, είναι δραστικά διαφορετικό από μια μοτοσικλέτα. Ενώ δεν θέλετε το σώμα σας να εκτιναχθεί από ένα αυτοκίνητο στη μέση μιας σύγκρουσης, αυτό είναι ακριβώς αυτό που θέλετε όταν βρίσκεστε σε μοτοσικλέτα.
Τι συμβαίνει με τη ζώνη ασφαλείας σε μια μοτοσυκλέτα
Οι νόμοι κίνησης του Νεύτωνα είναι ζωτικής σημασίας κατά το σχεδιασμό οχημάτων. Ο πρώτος νόμος του Νεύτωνα αναφέρει ότι ένα κινούμενο αντικείμενο παραμένει σε κίνηση εκτός αν επιδράσει σε αυτό κάποια εξωτερική δύναμη. Φανταστείτε μια μοτοσικλέτα που κινείται με 100 χλμ/ώρα να συγκρούεται ξαφνικά με ένα όχημα που έρχεται από την άλλη κατεύθυνση. Με μια ζώνη ασφαλείας, ο οδηγός θα σταματήσει απότομα μαζί με τη μοτοσικλέτα και θα πάει όπου πάει και η μοτοσικλέτα. Μια μοτοσικλέτα είναι μικρότερη και μπορεί να συνθλιβεί από ένα άλλο όχημα ή να εκτιναχθεί εκτός δρόμου εάν δεχθεί αρκετά ισχυρή πρόσκρουση.
Σε αυτή την περίπτωση, όταν η μοτοσικλέτα προσγειωθεί ξανά στο έδαφος, ο οδηγός δεν θα έχει να αντιμετωπίσει μόνο την πρόσκρουση με το έδαφος, αλλά και το βάρος της μοτοσικλέτας. Ακόμα και με το καλύτερο full-face κράνος μοτοσικλέτας, αυτό θα μπορούσε να αποβεί μοιραίο σε υψηλές ταχύτητες. Γι’ αυτό οι μοτοσικλέτες δεν διαθέτουν ζώνες ασφαλείας από το σχεδιασμό τους.
Χωρίς ζώνη ασφαλείας, η σύγκρουση με ένα αντικείμενο που κινείται με τις ταχύτητες που αναπτύσσουν οι πιο γρήγορες μοτοσικλέτες της Kawasaki, πιθανότατα θα εκτινάξει τον οδηγό μακριά από τη σύγκρουση, κάτι που είναι σχετικά λιγότερο επιζήμιο. Σίγουρα, είναι πιθανό να υποστούν κάποια τραύματα όταν εκτιναχθούν από τη μοτοσικλέτα τους, αλλά έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να σηκωθούν και να οδηγήσουν ξανά κάποια άλλη μέρα. Το 2021, τραυματίστηκαν 83.000 μοτοσικλετιστές. Από όλα τα ατυχήματα με μοτοσικλέτες τον ίδιο χρόνο, τα 5.932 κατέληξαν σε θάνατο. Ωστόσο, αυτοί οι αριθμοί πιθανότατα θα ήταν πολύ χειρότεροι αν οι μοτοσικλέτες ήταν εξοπλισμένες με ζώνες ασφαλείας.