Toyota για Nissan-Honda: Ο πρόεδρος Ακίο Τογιόντα πιστεύει ότι η κοινή συνέντευξη τύπου δεν συγκεντρώθηκε στην ουσία του θέματος.
Την έντονη αντίδραση του Ακίο Τογιόντα, προέδρου του διοικητικού συμβουλίου της Toyota, προκάλεσαν οι αποτυχημένες συζητήσεις συγχώνευσης μεταξύ Honda και Nissan.
Ο Τογιόντα, που έχει αφιερώσει πάνω από τέσσερις δεκαετίες στην Toyota και ηγήθηκε της εταιρείας ως CEO για περισσότερα από δέκα χρόνια, θεωρεί ότι η κοινή συνέντευξη τύπου στις 23 Δεκεμβρίου 2024, στην οποία συμμετείχε και η Mitsubishi, δεν επικεντρώθηκε στο πιο ουσιαστικό στοιχείο: τα ίδια τα αυτοκίνητα.
«Στη συνέντευξη τύπου που ακολούθησε, ένιωσα απογοήτευση ακούγοντας αυτά που ειπώθηκαν. Δεν μίλησαν καθόλου για τα προϊόντα.»
Αντί για αυτοκίνητα και τεχνολογικές καινοτομίες, οι ανακοινώσεις των δύο ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών γέμισαν με αόριστες αναφορές σε «συνέργειες» και «επιχειρηματική ολοκλήρωση», με στόχο να εξελιχθεί η ιαπωνική βιομηχανία αυτοκινήτου σε έναν «παγκόσμιο ηγέτη κινητικότητας». Το μνημόνιο συνεργασίας (MoU) που παρουσιάστηκε αναφέρθηκε σε προσπάθειες ενοποίησης των πλατφορμών των οχημάτων και στη δημιουργία κοινών μοντέλων, αλλά χωρίς συγκεκριμένες λεπτομέρειες, σύμφωνα με τον Τογιόντα.
Toyota: Οι ενστάσεις του προέδρου για τη συγχώνευση Nissan – Honda
Η Nissan, προσπαθώντας να απαντήσει στις κριτικές για την έλλειψη συγκεκριμένων σχεδίων, παρουσίασε λίγο αργότερα έναν εκτενή χάρτη προϊόντων που περιλαμβάνει το πλήρως ηλεκτρικό Leaf crossover, το νέο Micra και άλλα μελλοντικά μοντέλα, όπως ένα ανανεωμένο Sentra και μια διευρυμένη γκάμα της Infiniti.
Ωστόσο, ο Τογιόντα αμφισβητεί τη λογική της συγχώνευσης Honda-Nissan, ακόμα κι αν αυτή είχε ολοκληρωθεί επιτυχώς:
«Γνωρίζετε κάποιο παράδειγμα όπου μια συγχώνευση εταιρειών έχει οδηγήσει σε μεγάλη επιτυχία και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας; Το να έχεις μεγάλο όγκο παραγωγής δεν σημαίνει απαραίτητα ότι γίνεσαι πιο δυνατός. Βραχυπρόθεσμα, μπορεί να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα, αλλά μακροπρόθεσμα, μπορεί να είναι πολύ δύσκολο να φτάσεις σε ένα σημείο όπου όλοι είναι χαρούμενοι για τη συγχώνευση.»
Σε αυτό το σημείο θυμίζουμε πως ένα από τα κύρια προβλήματα που οδήγησαν στην αποτυχία της συμφωνίας ήταν η πρόθεση της Honda να μετατρέψει τη Nissan σε θυγατρική της, αντί να δημιουργήσει μια συγχώνευση ισότιμων μερών. Αυτή η πρόταση δεν έγινε αποδεκτή από τη Nissan, οδηγώντας στη διάλυση των συνομιλιών μόλις δύο μήνες μετά την αρχική ανακοίνωση.
Τι λέει η ιστορία για τις συγχωνεύσεις
Σε αντίθεση με όσα υποστηρίζει ο Τογιόντα, πολλοί είναι αυτοί που μπορούν να ισχυριστούν ότι η συγχώνευση πολλαπλών αυτοκινητοβιομηχανιών έχει λειτουργήσει στο παρελθόν, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Όμιλο Volkswagen, που διαχειρίζεται επιτυχώς πολλές διαφορετικές μάρκες, από την Audi και την Porsche μέχρι τη Seat και τη Skoda.
Η Toyota, παρότι είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στον κόσμο, έχει ακολουθήσει μια διαφορετική στρατηγική:
- Το 2016 έκανε τη Daihatsu θυγατρική της.
- Η Lexus, η πολυτελής μάρκα της, ιδρύθηκε από την ίδια το 1989.
- Από το 2001, η Toyota κατέχει πλήρως τη Hino, μια εταιρεία κατασκευής επαγγελματικών οχημάτων.
- Ταυτόχρονα, διατηρεί στρατηγικές μετοχικές συμμετοχές σε άλλες ιαπωνικές εταιρείες:
- 20% στη Subaru
- 5.1% στη Mazda
- 4.9% στη Suzuki
- 4.9% στην Isuzu
Επιπλέον, το 2024, η Toyota συνεργάστηκε με τη Mazda και τη Subaru για την ανάπτυξη αποδοτικότερων και ηλεκτροκίνητων κινητήρων εσωτερικής καύσης.