Όποιος οδηγεί τη νύχτα γνωρίζει τον τρόμο του να τυφλώνεται ξαφνικά από τα δυνατά φώτα των επερχόμενων αυτοκινήτων – πράγματι, το 90% των οδηγών στο Ηνωμένο Βασίλειο παραπονιούνται ότι τα σύγχρονα φώτα των οχημάτων είναι ιδιαίτερα τυφλωτικά. Έτσι, η είδηση ότι η κυβέρνηση ξεκινάει μια μελέτη για τα εκτυφλωτικά προβολάκια των αυτοκινήτων μπορεί να φέρει ευχάριστη ανακούφιση σε πολλούς.
Αλλά η αντιμετώπιση του προβλήματος αυτών των φώτων θα μπορούσε να κάνει περισσότερα από τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, υποδεικνύουν οι ερευνητές: θα μπορούσε επίσης να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καταστάσεων όπως καρδιαγγειακές παθήσεις και πονοκεφάλους, ιδιαίτερα σε οδηγούς μέσης ή μεγαλύτερης ηλικίας.
Η κίνηση αυτή ακολουθεί μια εκστρατεία του RAC και της ομάδας κατά της θάμπωσης, LightAware. Σε πρόσφατη δημοσκόπηση του RAC με 2.000 οδηγούς, το 85% δήλωσε ότι η θάμπωση από τους προβολείς των αυτοκινήτων επιδεινώνεται.
Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι τα έντονα φώτα των προβολών ήταν συνεισφέροντες παράγοντες σε κατά μέσο όρο 280 συγκρούσεις στους δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου κάθε χρόνο από το 2013.
Η RAC κατηγορεί την εισαγωγή πιο ισχυρών LED φώτων και την αυξανόμενη δημοτικότητα των μοντέλων τετρακίνητων και SUV, τα οποία κάθονται ψηλότερα στο δρόμο με φώτα που λάμπουν κατευθείαν στα μάτια των οδηγών.
Οι λαμπτήρες LED επίσης εξαπατούν τον εγκέφαλο να τους βλέπει ως πιο φωτεινούς από ό,τι είναι στην πραγματικότητα, χάρη στο φαινόμενο αντίληψης της «φωτεινότητας αντίθεσης», σύμφωνα με μελέτη στο Journal of Passenger Cars — Mechanical Systems.
Όταν οι οδηγοί τοποθετήθηκαν μπροστά σε εξίσου ισχυρούς προβολείς LED και παραδοσιακούς προβολείς, η ομάδα LED παραπονέθηκε ότι τα φώτα ήταν πιο τυφλωτικά.
Οι ερευνητές ανέφεραν ότι αυτό συμβαίνει επειδή ο εγκέφαλός μας αξιολογεί τη φωτεινότητα σύμφωνα με την αντίθεση μεταξύ μιας πηγής φωτός και του επιπέδου φωτισμού γύρω της. (Για παράδειγμα, ένας λαμπτήρας σπιτιού δεν φαίνεται σχεδόν καθόλου φωτεινός την ημέρα, ενώ τη νύχτα φωτίζει το δωμάτιο.)
Επειδή τα LED είναι μικρά και εκπέμπουν δέσμες φωτός με κοφτερά άκρα σε σύγκριση με τους χαλαρά εστιασμένους προβολείς με λαμπτήρες αλογόνου της παλιάς τεχνολογίας, δημιουργούν μια πιο σκληρή αντίθεση με το σκοτάδι γύρω τους, κάνοντας το φως να φαίνεται πιο φωτεινό, σύμφωνα με την έκθεση του 2005. Επιπλέον, οι σύγχρονοι προβολείς LED είναι περίπου δύο φορές πιο φωτεινοί – 6.000 lumens σε σύγκριση με περίπου 3.000 για τους αλογόνου, δήλωσε ο Dr John Lincoln, συνταξιούχος ανοσοποιητικός της LightAware, στο Good Health.
Αυτή η θάμπωση LED μπορεί να προκαλέσει στρες που μπορεί να βλάψει το καρδιαγγειακό μας σύστημα, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Karolinska στη Σουηδία.
Διαπίστωσαν ότι η εκτυφλωτική λάμψη των προβολών θα μπορούσε να πυροδοτήσει ανησυχητικές αλλαγές ακόμη και σε νεαρούς, υγιείς ανθρώπους. Σε μια μελέτη με τη συμμετοχή 19 οδηγών κάτω των 40 ετών που υποβλήθηκαν σε πέντε ξαφνικούς παλμούς έντονης λάμψης των προβολών, ένας εθελοντής εμφάνισε μια πιθανώς επικίνδυνη αύξηση της αρτηριακής πίεσης, ενώ ένας άλλος ανέπτυξε προσωρινά κοιλιακή εξωσυστόλη, μια ανωμαλία του καρδιακού παλμού που σχετίζεται με καρδιακές προσβολές.
Οι οδηγοί μεγαλύτερης ηλικίας και με λιγότερο καλή υγεία μπορεί να ταλαιπωρηθούν περισσότερο. Η έκθεση του 1998 διαπίστωσε ότι οι οδηγοί ηλικίας άνω των 40 ετών που είχαν συμπτώματα καρδιακής νόσου, όπως υψηλή αρτηριακή πίεση, ήταν επίσης οι πιο ευαίσθητοι στην ξαφνική θάμπωση των προβολών και οι πιο πιθανό να εμφανίσουν καρδιαγγειακές αντιδράσεις – πιθανώς επειδή τα έντονα φώτα ενέτειναν την αντίδραση «fight or flight» (μάχη ή φυγή).
Ο Dr. Lincoln προειδοποιεί ότι οι υπερβολικά φωτεινοί προβολείς μπορεί να πυροδοτήσουν και ημικρανίες: «Οι προβολείς LED προκαλούν οπτικό στρες λόγω της φωτεινότητας. Αυτό μπορεί να πυροδοτήσει κρίσεις σε άτομα που υποφέρουν από ημικρανίες που προκαλούνται από το φως, καθιστώντας δύσκολη την ασφαλή οδήγηση.»
Αυτός ο πόνος είναι μια φυσική αντίδραση στην ξαφνική θάμπωση, σύμφωνα με τον Peter Heilig, καθηγητή οφθαλμολογίας στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης. «Η θάμπωση στέλνει σήμα προειδοποίησης στον εγκέφαλο που λέει “Σταμάτα!”. Είναι συγκρίσιμο με το σήμα πόνου που λαμβάνετε όταν ξαφνικά καταπονείτε υπερβολικά μια άρθρωση.»
Ο Dr. Lincoln εξηγεί ότι οι προβολείς LED μπορεί να είναι ιδιαίτερα επώδυνοι επειδή, «σε αντίθεση με άλλους φωτισμούς, η ένταση μειώνεται πιο αργά, κάνοντας αυτά τα φώτα τυφλωτικά σε μεγαλύτερες αποστάσεις».
Ο πόνος από τη θάμπωση εντείνεται επίσης από τα μήκη κύματος LED, τα οποία βρίσκονται στο μπλε άκρο του φωτεινού φάσματος: αυτό προκαλεί μεγαλύτερη δυσφορία από τα συγκρίσιμα επίπεδα φωτός στο κιτρινωπό φάσμα των λαμπτήρων αλογόνου, σύμφωνα με έρευνα του 2007 από την Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Πρόληψης Ατυχημάτων των ΗΠΑ (NHTSA).
Αυτό είναι ιδιαίτερα τυφλωτικό – και επικίνδυνο – για τα γηρασμένα μάτια. Η Denise Voon, κλινική σύμβουλος του Κολλεγίου Οπτομετρών, εξηγεί: «Όταν κοιτάτε ένα έντονο φως και στη συνέχεια απομακρύνετε το βλέμμα σας, εξακολουθείτε να βλέπετε την επίμονο εικόνα. Στους ηλικιωμένους μπορεί να χρειαστεί πολύ περισσότερο χρόνο για να ανακάμψουν.» Και η λάμψη LED κάνει τους χρόνους αποκατάστασης των οδηγών να αυξάνονται δραματικά, διαπίστωσε η NHTSA.
Μετά την ηλικία των 60 ετών, η ικανότητα των ματιών μας να ανακάμψουν από τη θάμπωση τη νύχτα αρχίζει να μειώνεται σημαντικά καθώς τα ευαίσθητα στο φως ραβδοειδή κύτταρα – τα οποία βοηθούν στην καλή όραση σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού – εξασθενούν.
Επιπλέον, οι μικροσκοπικοί μύες που ελέγχουν το μέγεθος της κόρης μας (και το πόσο φως επιτρέπουν να εισέλθει) επίσης εξασθενούν, επομένως δεν ανακτώνται γρήγορα από το να κλείνουν σφιχτά όταν τυφλώνονται.
Αυτό εξηγεί γιατί η NHTSA διαπίστωσε ότι τα μάτια των ηλικιωμένων οδηγών χρειάστηκαν σημαντικά περισσότερο χρόνο για να ανακτήσουν την ευαισθησία τους μετά την έκθεση σε θάμπωση – έως και δέκα δευτερόλεπτα. Όταν οδηγείτε με 96 χλμ/ώρα, αυτό σημαίνει ότι διανύετε 268 μέτρα, δύο και μισά γήπεδα ποδοσφαίρου, ενώ δεν μπορείτε να δείτε σωστά.
Προσθέστε σε αυτό το πρόβλημα του καταρράκτη, όταν οι πρωτεΐνες στον φακό αρχίζουν να διασπώνται, προκαλώντας θόλωμα στον φακό. Μια μελέτη του Πανεπιστημίου Harvard του 2018 διαπίστωσε ότι οι εθελοντές με καταρράκτη που οδηγούσαν μπροστά σε τυφλωτικό προβολέα ήταν πολύ πιο πιθανό να μην εντοπίσουν έναν πεζό που διασχίζει το δρόμο εγκαίρως για να τον αποφύγουν.
Η LightAware καλεί την κυβέρνηση να θέσει ρεαλιστικά πρότυπα ασφαλείας για τους προβολείς – συμπεριλαμβανομένου του περιορισμού της ποσότητας φωτός μπλε φάσματος.
Εν τω μεταξύ, οι ακτιβιστές προτείνουν στους οδηγούς να αποφεύγουν να κοιτάζουν κατευθείαν τα οχήματα που πλησιάζουν τη νύχτα. Αντίθετα, κοιτάξτε περίπου 20 μοίρες προς τα δεξιά, προς τη λευκή γραμμή στη δεξιά πλευρά του δρόμου, και στη συνέχεια χρησιμοποιήστε την περιφερειακή όραση για να δείτε μπροστά για εκείνες τις στιγμές. Ή αγοράστε γυαλιά νυχτερινής οδήγησης, τα οποία έχουν επίστρωση που φιλτράρει το μπλε φως.
Επισκεφθείτε τακτικά τον οπτομετρητή σας, λέει η Denise Voon. «Καταστάσεις όπως η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας μπορούν να επιδεινώσουν πολύ το πρόβλημα της θάμπωσης των προβολέων. Τα γυαλιά οράσεως μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά.»